  • 1. Data: 2007-10-03 13:59:42
    Temat: Użyczenie auta - jaki podatek, jakie koszty eksploatacji mozna zaksiegowac?
    Od: "bogdan" <c...@g...pl>

    Witam,
    moze ktos mi odpowie czy opisany przez mnie przypadek nie naruszy przepisow
    w panstwie PiS?
    Nie porwadze DG i chce uzyczyc swoje prywatne auto osobie prowadzacej DG i
    ksiazke PR.
    Z zapisow podatkowych wnioskuje, ze osobie nie spokrewnionej lepiej nie
    uzyczac bezplatnie. W zwiazku z tym spiszemy umowe, w ktorej zostanie
    zawarta m.inn. klauzula o kwocie przypadajacej dla mnie za uzyczenie
    (przypuscmy 300 zl miesiecznie) i ze wszelkie koszty eksploatacji auta
    pokrywa osoba, ktora bedzie korzystac z auta do dzialalnosci gospodarczej.
    Pytanie czy US nie zakwestionuje naszej umowy pod wzgledem kwoty bo ona
    znacznie sie rozni od cen na wolnym rynku dot. wynajmu aut?
    Czy ktos rozliczal albo wie jak takie cos najlepiej rozliczyc?

    pozdrawiam,
    bogdan

  • 2. Data: 2007-10-03 20:49:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Oct 2007, bogdan wrote:

    > Witam,

    O, coś na temat podatków!? ;)

    > moze ktos mi odpowie czy opisany przez mnie przypadek nie naruszy przepisow
    > w panstwie PiS?

    [OT]
    Hm. PiS jak PiS. Ale te przepisy to tak po Mazowieckim się zalęgły
    i przetrzymały nie tylko AWS i PSL, kilka nieistniejących UP, SLD
    i podobnych też. Sugeruję że ta cecha NIE odróżnia Rzeczpospolitych
    nr. x od Rzeczpospolitych nr. x+1 :]
    Ale to OT było ;), raczej ze wskazaniem iż teza że "polityka nie wpływa
    tak bardzo na godpodarkę" widać ma jakieś podstawy ;]
    [\OT]

    > Nie porwadze DG i chce uzyczyc swoje prywatne auto osobie prowadzacej
    > DG i ksiazke PR.
    > Z zapisow podatkowych wnioskuje, ze osobie nie spokrewnionej lepiej nie
    > uzyczac bezplatnie.

    Płatnie się nie da! (ok, ok, niech będzie że się czepiam! ale to
    pleonazm jest!)

> [...]
    > znacznie sie rozni od cen na wolnym rynku dot. wynajmu aut?
    > Czy ktos rozliczal albo wie jak takie cos najlepiej rozliczyc?

    1. Nie rozliczałem.
    2. Przepis brzmi tak:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    2. Wartoœć pieniężnš œwiadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    okreœla się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami
    lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczegól-
    noœci ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
    ---

    Jaką *inną* cenę można przedstawić, w razie jakby US jednak wziął
    i zakwestionował?
    Przy czym oczywiście cios otrzyma nie dający w użytkowanie,
    a korzystający, bo zarzut może dotyczyć "częściowo nieodpłatnego
    świadczenia".

    IMVHO: jakby takie użyczanie obcym podmiotom było powszechne, to co
    innego, pewnie cena *byłaby* inna i dała się obronić.
    Z drugiej strony... jakby tak kto miał dać w użytkowanie swoje auto
    (w najem lub dzierżawę), to wiedząc jak bywają traktowane "auta
    firmowe" - ile by wziął?
    Fakt, że ktoś powierza samochod "po znajomości" jak widać nie ma
    wpływu na ew. podatek :(

    pzdr, Gotfryd