  • 1. Data: 2005-12-15 18:22:51
    Temat: Uzywany komputer do firmy.
    Od: "gieroj44" <g...@w...pl>

    Witam serdecznie wszystkich.

    Sprawa jest nastepujaca. 3 miesiace temu rozpoczalem dzialalnosc i teraz
    chcialbym "wrzucic" do mojej dzialalnosci komputer. Sprzet nabylem jakies 3
    lata temu (mam jeszcze papiery).
    Moje pytania sa nastepujace:

    - jak wycenic ten sprzet?? gdzie szukac jakichs bardziej wiazacych cen niz
    tylko moje wlasne przeczucie...
    - mniej wiecej wszystko warte okolo 700 PLN wiec jak rozumiem nie musze tego
    nigdzie ewidencjonowac, prawda??
    - powiedzmy ze wyceniam na owe 700 ( sprzet bez monitora) i w koszty wpisuje
    700 pln i zapominam o sprawie??? (jestem nie na Vacie)
    - poniewaz chce 'wrzucic' w firme tylko pudlo to musze kupic od razu
    monitor, bo przeciez samo pudlo nie pelni funkcji komputera, prawda??
    - jesli juz kupie monitor i pudlo bede mial "w papierach" to powiedzmy jesli
    sie cos zepsuje to czy musze pisac jakies specjalne oswiadczenie czy
    poprostu kupuje nowy i jest ok...??

    Z gory dziekuje za wsparcie... zeby nie bylo bylem w US ale dostalem dwie,
    nie za bardzo zbiezne odpowiedzi,wiec chcialbym zasiagnac jeszcze opini u
    was.

    Pozdrawiam - Grzegorz.

    --
    KOSMED - Profesjonalny sprzęt kosmetyczny.
    0-502-981-882.

  • 2. Data: 2005-12-15 21:42:42
    Temat: Re: Uzywany komputer do firmy.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Dec 2005, gieroj44 wrote:

    > - jak wycenic ten sprzet?? gdzie szukac jakichs bardziej wiazacych cen niz
    > tylko moje wlasne przeczucie...

    Z zastrzeżeniem iż sam dokonywałem wyceny (no bo to panie nie więcej
    jak 10 000 postów miałem przeczytane ;>) później mi wyszło że zrobiłem
    źle. Ustawa stanowi "jeśli nie można ustalić wartości"...
    Czytałeś ustawę ? - nie ? - to przeczytaj.
    Naprawdę. Zacznij od art. 22g ;) (ale nie poprzestań !)

    > - mniej wiecej wszystko warte okolo 700 PLN wiec jak rozumiem nie musze tego
    > nigdzie ewidencjonowac, prawda??

    groups.google.pl -> zaawansowane, wpisać *.podatki i spróbuj
    zapodać coś w stylu "wyposażenie OR wyposażenia rozpoczęcie OR
    rozpoczęcia OR rozpoczęciem".
    Po polsku: proszę o podanie *podstawy prawnej* do takiego czynu,
    jakiś artykuł, pragraf albo co - i skąd wzięty ;)
    IMO (byłoby zadufaniem twierdzić że wiem to sam z siebie - poszukaj
    choćby postów Orki z 2001 roku) "nie da się".
    Zrób sobie kartkę i powieś gdzieś przed oczyma ;):
    "kosztem uzyskania są wydatki poniesione
    [baaaaaaaaczność !]
    w celu
    [spocznij !]
    uzyskania przychodu".
    Kupując cokolwiek "w celu osobistym" traci się prawo do zaliczenia
    w koszt (fakt późniejszego *zużycia* na cele DG nie ma znaczenia !).
    Ale na szczęście są wyjątki - do tabelki z pytaniami wpisz
    "środki trwałe" albo "amortyzacja" albo coś w tym stylu :)

    > - powiedzmy ze wyceniam na owe 700 ( sprzet bez monitora) i w koszty wpisuje
    > 700 pln i zapominam o sprawie??? (jestem nie na Vacie)

    ...patrz wyżej. Jak podasz podstawę prawną to zagniesz wielu podatkologów
    a przyszłe pokolenia googlających będą ci wdzięczne ;)

    > - poniewaz chce 'wrzucic' w firme tylko pudlo to musze kupic od razu
    > monitor, bo przeciez samo pudlo nie pelni funkcji komputera, prawda??

    Prawda. W twoim przypadku, dla jasnosci, bo jak komuś "pudło"
    wystarcza to monitora nie musi mieć (np. do serwera plików).
    Mało: prawdopodobnie samo pudłu w twoim przypadku nijak
    i nigdy nie dało by się zaliczyć w koszt (również pośrednio).
    ST musi być "kompletny i zdatny"...

    > - jesli juz kupie monitor i pudlo bede mial "w papierach" to powiedzmy jesli
    > sie cos zepsuje to czy musze pisac jakies specjalne oswiadczenie czy
    > poprostu kupuje nowy i jest ok...??

    Są dwie możliwości: "remont" (czyli wymiana na "porównywalny") oraz
    "ulepezenie" (czyli "z poprawą funkcjonalności albo czegoś w tym
    stylu"). Do 1500 zł nie ma różnicy, 1500 do 3500 zł czytać hasło
    "wyposażenie" a od 3500 zł jest zasadnicza różnica w "obsłudze
    papierów".
    A, "wyposażenie"....
    Znaczy rozporządzenie o KPiR umiesz na wyrywki ? ;)
    NIE ? - no to PRZECZYTAJ !!

    Nie, ja nie żartuję.
    I standardowo sugeruję przeczytanie 2000 - 3000 postów z grupy,
    pierwsze kilkaset "jak leci" a później już "po tematach" co bardziej
    interesujące.
    Też nie żartuję.
    Sam tak zacząłem - i nie spodziewaj się litości, sam chciałeś
    wpakować się w DG :> !

    > Z gory dziekuje za wsparcie... zeby nie bylo bylem w US ale dostalem dwie,
    > nie za bardzo zbiezne odpowiedzi,

    ...to też znajdziesz w archiwach grupy ;)

    Acha - nie jestem doradcą, nie jestem księgowym, tyle że tylko
    sam prowadzę KPiR...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)