    From: "elw" <e...@n...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: VAT a reklama i reprezentacja
    Date: Mon, 5 Jul 2004 09:50:05 +0200

    Witam,
    Przejrzałam posty od połowy czerwca, ale nie znalazłam odpowiedzi (choć
    pojawiły się 2 pytania) na nurtujące mnie pytanie:
    Czy nadal trzeba płacić VAT od towarów przekazanych na cele reprezentacji i
    reklamy? Moim zdaniem brak jest w ustawie konkretnych zapisów.

    Jeśli tak, to od jakiej podstawy opodatkowania. Koleżanka w trakcie
    szkolenia dot. VAT spotkała się zw stwierdzeniem iż, od kwoty nabycia czyli
    od brutta?????

    Na stronie www.mf.gov.pl wsród najczęściej zadawanych pytań pojawiło się
    wyjaśnienie dotyczące reklamy i reprezentacji:
    Jak jest traktowane w ustawie o podatku od towarów i usług przekazanie
    towarów na cele reprezentacji lub reklamy w ramach prowadzonego
    przedsiębiorstwa?

    Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,
    poz. 535) nie posługuje się pojęciem "reprezentacji lub reklamy". Przepisy
    tej ustawy odnoszą się natomiast w swej treści do przekazywania przez
    podatnika prezentów. Przekazywanie przez podatnika prezentów w ramach
    prowadzonego przedsiębiorstwa nie może być rozpatrywane inaczej jak
    działania związane z reklamą i reprezentacją. Zgodnie z art. 7 tej ustawy,
    przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie jest
    bezpośrednio związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie
    jest traktowane jako dostawa towarów. Pod pojęciem prezentów o małej
    wartości należy rozumieć przekazanie (wręczenie) przez podatnika jednej
    osobie towarów o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym
    kwoty 50 zł. Łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może przekroczyć
    co do zasady 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim
    roku podatkowym. W takim przypadku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt. 2 tej
    ustawy podatnik ma jednak prawo do odliczenia podatku naliczonego przy
    nabyciu towarów stanowiących u niego prezenty o małej wartości. Przekazanie
    natomiast towarów nie będących prezentami o małej wartości na cele
    "reprezentacji lub reklamy" w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega
    opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

    Przyznam, że po tym komentarzu nadal nie wiem czy od przekazania na celeu
    reprezentacji np. kawy czy ciastek wiążące się z prowadzoną działalnością
    należy naliczyć VAT fakturą wewn.?
    Czy kawa i ciasta należą do kategorii "prezentów" o małej wartości? I
    wówczas VAT odliczamy, a nie odliczamy?

    Justyna