  • 1. Data: 2004-09-12 19:31:02
    Temat: VAT i umowa zlecenie
    Od: "wiechus" <w...@g...pl>

    Ponieważ jestem po raz pierwszy na tej grupie to witam wszystkich
    serdecznie.

    Obiło mi się ostatnio o uszy coś niepokojącego. Przedstawiam sytuację.
    Prowadzę działalność gospodarczą. Zajmuję się usługami edukacyjnymi
    (zwolnione z VAT) i tłumaczeniami (VAT). Do tej pory udawało mi się nie
    przekroczyć magicznych 10 tys euro. Udawało mi się, gdyż częściowo uciekałem
    z usługami edukacyjnymi w umowę zlecenie. Gdyby nie to, to bym wszedł na
    VAT, którym są objęte tłumaczenia. VAT nie jest mi na rękę, ponieważ stałbym
    się mniej/mało konkurencyjny wobec innych tłumaczy, któży nie są VATowcami,
    lub musiałbym obniżyć ceny. Czy mając obroty z DG w wysokości np. 40 tys i z
    umów zleceń w wysokości 10 tys wchodzę w VAT?

    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc
    Wieslaw Trojanowicz

  • 2. Data: 2004-09-12 20:23:45
    Temat: Re: VAT i umowa zlecenie
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "wiechus" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przekroczyć magicznych 10 tys euro. Udawało mi się, gdyż częściowo
    uciekałem
    > z usługami edukacyjnymi w umowę zlecenie.

    To bardzo ciekawe, w jaki sposob "uciekasz w umowe zlecenie" ???

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Wirtualna kancelaria korepetytorska i konsultacyjna
    Korepetycje i konsultacje przez telefon

  • 3. Data: 2004-09-12 20:31:03
    Od: "wiechus" <w...@g...pl>

    > To bardzo ciekawe, w jaki sposob "uciekasz w umowe zlecenie" ???

    Jeśli to ironia to w takim razie "uciekam" w umowę zlecenie a jeśli nie to
    jednej firmie ja wystawiam rachunek w ramach prowadzonej DG a z trzema
    innymi pracuję na podstawie umowy o dzieło.

    Dla mnie jest / była to "ucieczka" skuteczna, bo do tej pory dzięki niej nie
    jestem VATowcem i niem nie chcę być.

    pozdrawiam
    Wieslaw Trojanowicz

  • 4. Data: 2004-09-12 20:33:14
    Od: "wiechus" <w...@g...pl>

    > innymi pracuję na podstawie umowy o dzieło.

    sorry miało być umowy zlecenia

  • 5. Data: 2004-09-12 20:38:16
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > Jeśli to ironia to w takim razie "uciekam" w umowę zlecenie a jeśli nie to
    > jednej firmie ja wystawiam rachunek w ramach prowadzonej DG a z trzema
    > innymi pracuję na podstawie umowy o dzieło.

    Niech sie eksperci wypowiedza, ale jesli zakres czynnosci objetych UZlec czy
    UoD pokrywa sie z zakresem Twojej DG, to - w razie kontroli - Twojemu US
    moze sie to bardzo, ale to bardzo nie spodobac...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2004-09-12 20:38:41
    Od: "wiechus" <w...@g...pl>

> [...]
    > UoD pokrywa sie z zakresem Twojej DG, to - w razie kontroli - Twojemu US
    > moze sie to bardzo, ale to bardzo nie spodobac...

    Jest tak jak piszesz:
    w DG mam wpisane usługi edukacyjne i takie też wykonuję na UoD lub UZlec

  • 7. Data: 2004-09-12 20:46:18
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    > w DG mam wpisane usługi edukacyjne i takie też wykonuję na UoD lub UZlec

    I teraz lokalny młody Yappi obryty z internetem z Twojego urzędu skarbowego
    zarobił na solidną premię.
    Spodziewaj się kontroli, chyba , że nikt tego nie czytał

  • 8. Data: 2004-09-12 21:08:44
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > Jest tak jak piszesz:
    > w DG mam wpisane usługi edukacyjne i takie też wykonuję na UoD lub UZlec

    Nie chce sie kategorycznie wypowiadac, bo nie jestem ekspertem, ale ZTCW w
    takim przypadku wszystkie uslugi winny byc swiadczone w ramach DG. Czyli
    mozesz sobie podpisac UZl albo UoD - ale bedzie to UoD UZl w ramach
    dzialalnosci - czyli po prosru wpisujesz do KPiR (czy co tam prowadzisz)
    oraz do ewidencji uproszczonej VAT.
    Jesli US sie dowie, ze tak robiles, moga byc niezle jaja.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2004-09-13 06:42:20
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > oraz do ewidencji uproszczonej VAT.
    > Jesli US sie dowie, ze tak robiles, moga byc niezle jaja.
    Swego czasu "oficjalne" formularze do zawierania umów o dzieło i umów
    zlecenia miały na spodzie klauzulę do podpisania przez wykonawcę, dzis już
    zapomnianą i pomijaną:
    "Wykonawca oświacza, że prace nie wchodzą w zakres wykonywanej przez niego
    działalności gospodarczej"
    WSm

  • 10. Data: 2004-09-13 20:02:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Sep 2004, WSm wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zapomnianą i pomijaną:
    >+ "Wykonawca oświacza, że prace nie wchodzą w zakres wykonywanej przez niego

    Stanowczo zaprzeczam pogłoskom jakoby owa klauzula była:
    a. zapomniana
    b. pomijana
    :)

    Natomiast prawdą jest iż z ustawy oPDoOF znikł jeden z zapisów (coś
    w stylu "o ile uslug nie świadczy dla ludności") - niemniej IMO
    zarzut uznania owych usług "osobistych" za DG jest realny: zapis
    "z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej"
    (o umowach osobistych) sugeruje że liczy się "tryb uzyskania
    umowy". No ale... nie znam pozytywnych (dla podatników :)) wyroków
    NSA :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)