  • 1. Data: 2005-09-04 07:59:41
    Temat: VAT - skup zlomu od osób fizycznych
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Witam,
    W jaki sposób (m.in. dla potrzeb VAT) osoba fizyczna prowadząca DG
    (KPiR+VAT) ma dokumentowć transakcje skupowania złomu od osób fizycznych na
    podstawie umów zakupu? Jak rozliczyć VAT, skoro umowy zakupu złomu określane
    są kwotą brutto?
    Dziękuję za wszelką pomoc.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2005-09-05 20:45:39
    Temat: Re: VAT - skup zlomu od osób fizycznych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Sep 2005, Jarek wrote:

    > podstawie umów zakupu? Jak rozliczyć VAT, skoro umowy zakupu złomu określane
    > są kwotą brutto?

    Czekaj no waść.
    VAT powiadasz.
    Od zakupu.
    Możesz wskazać miejsce w ustawie VAT z którego wynika opodatkowanie
    KRAJOWEJ dostawy towaru który NIE jest nieruchomością przy *nabyciu*
    od niepodatnika ???
    IMHO w rachubę może wchodzić najwyżej PCC (...pod warunkiem przekroczenia
    limitu zwolnienia, jak ostatnio zagladałem to było 1000 zł !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-09-06 06:19:03
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

> [...]
    > IMHO w rachubę może wchodzić najwyżej PCC (...pod warunkiem przekroczenia
    > limitu zwolnienia, jak ostatnio zagladałem to było 1000 zł !).

    Witaj,
    opiszę dokłaniej. Znajoma prowadzi skup złomu, obecnie ma kontrolę z US,
    która stwierdziła, że " uszczupliła" w kwesti VAT i tak ponoć szczupły nasz
    państwowy budżet. Transakcje skupu słomu od osób fizycznych dokumentowała
    Umową skupu i następnie PK księgowała do KPiR. Nie mam pojęcia jak ma się
    taki zakup do Ustawy VAT i jak powinna to zaksięgować w ewidencji. Być może
    otrzymaną kwotę brutto powinna pomniejszyć o 22%VAT i tak otrzymaną kwotę
    netto zaksięgować w KPiR, a VAT w ewidencji. Może powinna wystawiać nie
    Umowy, a faktury VAT (ale na jakiej podstawie?). Nigdzie jednak nie
    znalazłem niczego, co by potwierdziło taki sposób księgowania.
    Stąd moje pytanie, jak zaksięgować taką transakcje w KPiR i ewidencji VAT?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 4. Data: 2005-09-06 07:25:43
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jarek wrote:

> [...]
    > szczupły nasz państwowy budżet. Transakcje skupu słomu od osób
    > fizycznych dokumentowała Umową skupu i następnie PK księgowała do

    Co to jest PK w tym kontekście?

    > KPiR. Nie mam pojęcia jak ma się taki zakup do Ustawy VAT i jak
    > powinna to zaksięgować w ewidencji. Być może otrzymaną kwotę brutto

    Otrzymaną kwotę? To klient przynosi złom i jeszcze jej dopłaca żeby go
    przyjęłą? ;-)

> [...]
    > co by potwierdziło taki sposób księgowania. Stąd moje pytanie, jak
    > zaksięgować taką transakcje w KPiR i ewidencji VAT?

    Mam wrażenie, że problem polega na czymś innym. Ona coś z tym skupionym
    złomem robi. Prawdopodobnie go sprzedaje ;-) I chyba chodzi o to, że od
    tej sprzedaży powinna zapłacić VAT

  • 5. Data: 2005-09-06 09:43:56
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Jarek napisał(a):
> [...]
    > podstawie umów zakupu? Jak rozliczyć VAT, skoro umowy zakupu złomu określane

    Dodatek do Gazety Podatkowej nr 37/(139) z dnia 2005-05-09, str. 9

    Pyt.Prowadzę skup złomu. Złom odsprzedaję do hut. Czy rozliczając
    sprzedaż złomu mogę potraktować ten towar jako towar używany zgodnie z
    art. 120 ust. 4 ustawy o VAT?

    Odp.Zgodnie z art. 120 ust. l pkt 4 ustawy o VAT przez towary używane
    rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w
    ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3, tj.
    inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki) oraz inne
    niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102,7103,7106,7108,
    7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex 27.41.10.50, ex 27.41.20-30, ex
    27.41.20-50, ex 27.41.2070.00, 27.41.3030, 27.41.3050, 27.41.61-00,
    27.41.6200, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00).

    Jednak definicja ta ma zastosowanie w przypadku, gdy towary używane
    sprzedawane są przez podatnika, który uprzednio nabył te towary dla
    celów prowadzonej działalności lub importował je w celu odsprzedaży.

    Dla sprzedaży towarów używanych dokonywanej przez podatnika, dla którego
    są one przedmiotem obrotu, podstawą opodatkowania jest marża, stanowiąca
    różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru a
    kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

    Zasada ta ma zastosowanie dla dostawy towarów używanych, które podatnik
    nabył:

    1) od podmiotu niebędącego podatnikiem podatku VAT lub

    2) od podatnika VAT, w sytuacji gdy towary te podlegały zwolnieniu
    przedmiotowemu lub gdy podatnik był podmiotowo zwolniony od VAT, lub

    3) od podatnika VAT, który również korzysta ze szczególnej procedury
    pozwalającej na opodatkowanie marży,

    a więc zawsze w przypadku, gdy towary w momencie nabycia nie były
    opodatkowane lub była opodatkowana tylko marża.

    Zatem biorąc powyższe pod uwagę, skupowany przez Czytelnika złom nie
    spełnia warunków pozwalających do traktowania go jako towar używany, nie
    nadaje się bowiem do dalszego użytku, a ponadto nie jest skupowany w
    celu naprawy, ale sprzedaży do hut, w których przetapiany jest na
    zupełnie nowy produkt.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 6. Data: 2005-09-06 12:16:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Sep 2005, Jarek wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > państwowy budżet. Transakcje skupu słomu od osób fizycznych dokumentowała

    ...sprawdź ze dwa razy *czego* przyczepiła się kontrola US.
    Bo IMHO Jureq dobrze pisze: raczej SPRZEDAŻY tego złomu (a nie jego
    skupu !).
    I napisz na grupie żeby inni wiedzieli :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-09-06 15:10:36
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Bardzio dziękuję Wam za pomoc. Faktycznie, jeszcze zbyt mało wiem od
    znajomej co do trwającej obecnie kontroli.
    Gdy będę już wiedział wszystko ze szczegółami, napiszę dokładnie na grupę.

    Jeszczeraz wielkie dzięki i serdecznie wszystkich pozdrawiam
    Jarek