  • 1. Data: 2004-05-05 23:08:38
    Temat: VAT zapłacony w Niemczech w ramach DG
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Na początek cytat z dzisiejszej Rzeczypospolitej:

    Pytanie:
    > Czy polskie firmy, które zapłaciły VAT w Unii Europejskiej, mogą
    występować o
    > jego zwrot, a jeśli tak, to na jakiej podstawie?

    Odpowiedź:
> [...]
    > członkowskich wydanych na podstawie XIII dyrektywy Rady UE, która reguluje
    zasady
    > zwrotu podatku podmiotom niemającym siedziby bądź stałego miejsca
    prowadzenia
    > działalności. Po przystąpieniu do UE zwrot tego podatku na rzecz polskich
    > podatników będzie się odbywać na podstawie przepisów poszczególnych państw
    > członkowskich wydanych na podstawie VIII dyrektywy Rady UE dotyczącej
    zwrotu
    > podatku na rzecz podmiotów z innych krajów UE.

    Oki, już wierzę, że autor odpowiedzi się ZNA. Teraz pytanie praktyczne: jadę
    do Niemiec na targi, po drodze będę tankował paliwo, będę nocował w hotelu i
    być może kupię sobie co-nieco na miejscu. Pytanie brzmi:
    a) czego mam się domagać od sprzedawcy aby móc odzyskać niemiecki VAT ?
    b) do kogo i w jaki sposób wystąpić o zwrot tego VAT-u?
    c) czy jeśli nie odzyskam tego niemieckiego vatu to całość wydatku mogę
    wrzucić w koszty (jak dotychczas), czy tylko kwotę netto (bowiem do zwrotu
    niemieckiego vatu przysługuje mi prawo)?
    d) czy jak kupię sobie coś w niemieckim osiedlowym sklepie (dla celów DG) -
    np. monitor do komputera, to czy Niemiec naliczy mi ichni VAT czy też
    sprzeda ze stawką 0% (zakładamy, że mam NIP-UE) ? Czy każdy sklepikarz ma
    obowiązek wystawiać fakturę z VAT 0% jeśli mu zamacham VAT-UE ?

    Jak ktoś wie jak to ugryźć będę wdzięczny za wszelkie sugestie...

    Pozdrawiam,
    BaLab