  • 11. Data: 2003-01-30 23:41:52
    Temat: Re: WEKSEL
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Jan 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ | Własnie nie ma mowy o wyroku: na podstawie weksla "bez protestu"
    [...]
    >+ zmieniło? Jak nakaz zapłaty oprotestujesz dołączając odpis zawiadomienia

    Wiesz, nie testowałem :[
    Ale wydawało mi się że koncept oprotestowania weksla "bez protestu"
    nie przejdzie ;) ! Sankcje karne to inna sprawa.... !

    BTW: rozmawiamy o przypadku kiedy wystawienie weksla ma podstawy,
    i - jak rozumiem - obarczone jest ryzykiem wyłudzenia ?
    Bo wyszło na to że adwokacimy wzajemnie swoim stanowiskom ;),
    broniąc prezentowanych poglądów :)

    [...]
    >+ | Jasne. Zmienia się to, że płatność z weksla wynika z ustaw,
    >+ | rozporządzeń i innych przepisów. A konkretnie z umów
    >+ | międzynarodowych które .pl podpisała ;)
    >+ | Wybacz zgryźliwość ale pora późna... :)
    >+
    >+ Zgryźliwość wybaczam, zresztą nie jest rażąca.

    Owszem. O tych umowa międzynarodowych to tak mało od niechcenia
    wspomniałem :), ustawy nie mogą być z nimi sprzeczne !

    >+ Ale do rzeczy. Oczywiście,
    >+ obowiązek zapłaty kwoty wekslowej wynika z ustawy, ale nie jej wysokość. I
    >+ właśnie to miałem na myśli. Otóż, jak z ustawy wynika, że należy się 20%
    >+ podatku, to z dużą dozą pewności można powiedzieć, że od dochodu 100 zł
    >+ będzie to 20 zł.

    Obawiam się że wrzuciłeś do jednego worka dwie *różne* sprawy:
    - pierwsza to opłata skarbowa od weksla, tak coś na poziomie
    ułamka promila - nie chce mi się sprawdzać ile, ale obstawiam
    pół promila. Nie ma *nic* do opodatkowania (lub nie) transakcji
    zawartej/popartej/zabezpieczonej wekslem
    - druga to ew. nienależny przychód, którego może dotyczyć stawka
    w okolicy 20%. Ale przy wekslu o charakterze gwarancyjnym
    założyłeś, że to będzie podatek od oszustwa - więc nienależny :)

    Jasne że ty wiesz. Ale nie każdy kto czyta wie, i może
    sobie podedukować że pisząc iż kwestie skarbowe są drugorzędne
    machnąłem się o 20% sumy :], protestuję przeciw insynuacji ;) !

    BTW: nawet na pożyczki i poręczenia - a *nawet* w .pl, podatki
    *aż* 20% chwilowo nie wynoszą (i niech tak zostanie, choć
    coraz to gorzej - i na poręczenie i na depozyt nieprawidłowy
    i na...[oczekiwane wstawić...] podatki już są).

    >+ Przy wekslu in blanko już tak nie jest. Jeśli nie
    >+ przedstawię sądowi deklaracji wekslowej czy też innej podstawy określenia
    >+ zobowiązania, to oczywiście mogę wpisać w niego dowolną kwotę. Tyle, że
    >+ zawyżając kwotę popełniam przestępstwo.

    Dwie różne sprawy:
    - wykroczenie lub przestępstwo skarbowe (przestępstwo wątpliwe,
    chyba trzeba by aferę L.R. wekslem zabezpieczyć żeby kwotowo
    podpaść!) da się popełnić, prawda, ale to j.w. jest drugorzędne
    - jeśli mowa o "niekorzystnym rozporządzeniu", oszustwie
    itp - to możliwe. Tylko że popełnienie przestępstwa pt.
    "wpisanie kwoty z sufitu" IMHO i AFAIK *nie powoduje*
    że weksel przestaje być ważny.

    A pośrednim dowodem są posty, tak raz na pół roku - "a taki
    owaki mnie oszukał"...

    >+ | Jeśli chciałeś powiedzieć że ja jako pracownik bym się zastanowił
    >+ | nie siedem razy, a siedemdziesiąt razy siedem - to masz rację.
    >+
    >+ Wiesz, sytuacja na rynku pracy jest taka, że niektórzy nie mogą się

    Wiem, wiem.

    [...]
    >+ wiele osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń płynących z podpisania
    >+ takiego dokumentu i nie mają tego problemu.

    Ano.
    Przyjmując taki punkt widzenia, i zakładając że pracodawca
    jest świadom że oszustwo nie ma szans powodzenia (bo nie bardzo
    wyegzekwuje nienależne świadczenia) to *jakoś* swoją rolę
    taki weksel spełni. Bynajmniej nie jako skuteczny środek
    egzekucji - ale skuteczny straszak...

    [...]
    >+ to, co się uprawomocniło, to zostało. A przecież to robili prawnicy. Czy
    >+ zatem należy się dziwić osobom nie mającym z prawem wiele do czynienia?

    Hm :) tu to się zgadzam.

    >+ | No to jesteśmy miejscami zgodni :)
    >+
    >+ Odnoszę wrażenie, że te miejsca są dość liczne.

    ...i tu też :)

    >+ Ukłony

    wzajemnie ! - Gotfryd

  • 12. Data: 2003-01-31 12:55:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | Wiesz, nie testowałem :[
    | Ale wydawało mi się że koncept oprotestowania weksla "bez protestu"
    | nie przejdzie ;) ! Sankcje karne to inna sprawa.... !

    Przez oprotestowanie rozumiałem złożenie sprzeciwu do nakazu zapłaty
    opartego na tym, że w tej sprawie toczy się postępowanie karne. Moja wina,
    bo faktycznie w prawie wekslowym protest to zupełnie inna czynność parwna i
    wprowadziłem zamieszanie. Nie dość jasno się wyraziłem.

> [...]
    | i - jak rozumiem - obarczone jest ryzykiem wyłudzenia ?
    | Bo wyszło na to że adwokacimy wzajemnie swoim stanowiskom ;),

    Ja akurat brałem pod uwagę Twoją wypowiedź z 27.01.2003 g. 23:02 -
    " Jak jest weksel to kolejność jest inna: gość *najpierw* płaci
    (idzie "wykonalność" z sądu) a dopiero *później*:"
    - i z tym poglądem głównie polemizowałem. W mojej ocenie nie można najpierw
    wypełnić tego weksla, a potem zrobić remanentu. Może zrozumiałem Cię
    opacznie. Stąd moje dalsze wnioski, że to nie ma większego sensu. No bo jak
    będę miał remanent i deklarację odpowiedzialności majątkowej, to w tym samym
    trybie dostanę i nakaz zapłaty. Weksel tu nic nie zmieni. jeden papierek
    więcej.

    | Owszem. O tych umowa międzynarodowych to tak mało od niechcenia
    | wspomniałem :), ustawy nie mogą być z nimi sprzeczne !

    Ustawa o prawie wekslowym jest po prostu tłumaczeniem na polski jezyk
    konwencji. Początkowo weksel spełniał zupełnie inną rolę. Nie chodziło
    zasadniczo o zabezpieczanie wierzytelności, tylko głownie o obrót
    pieniędzmi. W dwudziestoleciu międzywojennym system bankowy działał nie
    najlepiej. Szczególnie przy operacjach na dużą (transkontynentalną)
    odległość, to czasami szybciej wychodziło lecieć z gotówką balonem.

    Obecnie te funkcje weksla w zasadzie zmarły, bowiem osobiście nigdy nie
    widziałem, by ktoś wystawił weksel na osobę trzecią. Możliwość prawna jest,
    ale w praktyce mamy do czynienia z wekslami własnymi. Ty widziałeś w naturze
    weksel ciągniony?

> [...]
    | w okolicy 20%. Ale przy wekslu o charakterze gwarancyjnym
    | założyłeś, że to będzie podatek od oszustwa - więc nienależny :)

    A skąd ten podatek dochodowy? Podatek, to był przykład na brak dowolności
    tytułów wykonawczych skarbówki. Twierdziłeś, że skarbówka może wydawać
    tytuły i najpier się płaci, a potem ewentualnie protestuje. Tym podatkiem
    zbijałem Twój argument. Skarbówka tak może, bo wysokość należności wynika z
    ustawy. Prawdopodobieństwo błednego okreslenia kwoty w tym wypadku jest o
    wiele mniejsze.
    Zaś pracodawca z wekslem nie może, bo bez remanentu nie wiadomo, ile wynosi
    roszczenie. Więc najpierw musi być remanent. A jak już jest remanent, to
    weksel nie potrzebny.

    | Jasne że ty wiesz. Ale nie każdy kto czyta wie, i może
    | sobie podedukować że pisząc iż kwestie skarbowe są drugorzędne
    | machnąłem się o 20% sumy :], protestuję przeciw insynuacji ;) ! <...>

    Wychodzi, że mnie źle zrozumiałeś. Nie zarzucam Ci żadnego zapomnienia o
    podatku. Zresztą nie bardzo wiem, co miałoby to do rzeczy. Co najwyżej
    zmieniłoby sytuację ilościowo. jakościowo w żaden sposób.

> [...]
    | itp - to możliwe. Tylko że popełnienie przestępstwa pt.
    | "wpisanie kwoty z sufitu" IMHO i AFAIK *nie powoduje*

    Art. 5 kc - Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny
    ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami
    współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie
    jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.

    Skoro już stwierdzamy, że wpisanie do weksla kwoty z sufitu jest oszustwem
    (a chyba jest), to nie wypowiadam się co do ważności samego weksla, ale z
    cała pewnością jego użytkowanie pozostaje w sprzeczności z
    społeczno-gospodarczym przeznaczeniem, o zasadach współżycia społecznego nie
    wspominając. Stąd moim zdaniem nakaz zapłaty upadnie.

    | A pośrednim dowodem są posty, tak raz na pół roku - "a taki
    | owaki mnie oszukał"...

    Nieznajomośc prawa szkodzi.

> [...]
    | wyegzekwuje nienależne świadczenia) to *jakoś* swoją rolę
    | taki weksel spełni. Bynajmniej nie jako skuteczny środek

    Pod warunkiem założenia, że i pracownik prawa nie zna. Zresztą, cóż jest
    warte prawo bez obyczajów. Pracownik przede wszystkim nie powinien kraść i
    powinien pilnować własności pracodawcy, bo za to dostaje pieniądze.

  • 13. Data: 2003-01-31 14:21:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Jan 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ - i z tym poglądem głównie polemizowałem. W mojej ocenie nie można najpierw
    >+ wypełnić tego weksla, a potem zrobić remanentu. Może zrozumiałem Cię
    >+ opacznie.

    Nie, nie :)
    Poszło o to co powtórzyłeś: napisałeś słownie "nie można" a nie
    "nie wolno". To "na ucho" dwie różne rzeczy, o których i przy
    innych "prawniczopodobnych" dyskusjach strony (często obie)
    zapominają. Człowieka też nie wolno zabić, a nie "nie można".
    Można, nawet niechcący... :(

    >+ Stąd moje dalsze wnioski, że to nie ma większego sensu.

    Może i racja. Ale pamiętając o twoim opisie z odsetkami... ;)
    [...]
    >+ A skąd ten podatek dochodowy?

    Tylko z proponowanej wartości: 20%, która padła w twoim poście !
    Nie znam innej urzędowej opłaty która mogłaby wchodzić
    w rachubę... :)

    >+ Podatek, to był przykład na brak dowolności
    >+ tytułów wykonawczych skarbówki. Twierdziłeś, że skarbówka może wydawać
    >+ tytuły i najpier się płaci, a potem ewentualnie protestuje.

    Sprawdzę co kto twierdził, tylko nie teraz bo czasu nie staje :)
    [...]
    >+ Art. 5 kc - Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny
    >+ ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami

    Nie zaprzeczyłem :)
    Chociaż... napisali że "nie można" - a to IMHO nieprawda :]

    [...]
    >+ Skoro już stwierdzamy, że wpisanie do weksla kwoty z sufitu jest oszustwem
    [...]
    >+ | A pośrednim dowodem są posty, tak raz na pół roku - "a taki[...]
    >+ Nieznajomośc prawa szkodzi.

    Oczywiście :(
    [...]
    >+ Pod warunkiem założenia, że i pracownik prawa nie zna. Zresztą, cóż jest
    >+ warte prawo bez obyczajów. Pracownik przede wszystkim nie powinien kraść

    :)
    Żeby to tak zawsze było...

    pzdr, Gotfryd