  • 1. Data: 2004-04-22 21:55:45
    Temat: Wewnatrzwsp. nabycie - podstawa opodatkowania
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Witam!
    Zgodnie z nową ustawą:

    > W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podstawą opodatkowania
    > jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.
    (...)
    > Podstawa opodatkowania nie obejmuje:
    > 1) rabatów za zapłatę z góry;
    > 2) opustów i zwrotów kwot z tytułu dokonanego nabycia udzielonych
    podmiotowi
    > dokonującemu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

    Czy oznacza to, że jeśli na fakturze mam rabat np. 10% za płatność z góry,
    to nie VAT muszę naliczyć od całej kwoty (bez odejmowania tych 10%). A już
    punkt drugi zupełnie zbił mnie z pantałyku: jeśli towar u dostawcy kosztuje
    1000 Euro, a ja jako dystrybutor w Polsce dostaję rabat od tego 30%, to
    podstawą opodatkowania jest 1000 Euro czy 700 Euro ???

    Pzdr,
    BaLab

  • 2. Data: 2004-04-23 09:49:24
    Temat: Re: Wewnatrzwsp. nabycie - podstawa opodatkowania
    Od: a...@p...onet.pl (Bikini)

    From: "BaLab" <b...@p...com>
> [...]
    > 1000 Euro, a ja jako dystrybutor w Polsce dostaję rabat od tego 30%, to
    > podstawą opodatkowania jest 1000 Euro czy 700 Euro ???

    Objaśniam......

    Art. 29. 1. Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22,
    art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z
    tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna
    obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także
    otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana
    z dostawą lub świadczeniem usług.

    Pozdrawiam

    W_Bagehot

  • 3. Data: 2004-04-23 10:53:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2004, Bikini wrote:

> [...]
    >+ > 1000 Euro, a ja jako dystrybutor w Polsce dostaję rabat od tego 30%, to
    >+ > podstawą opodatkowania jest 1000 Euro czy 700 Euro ???

    Hm... Ale IMHO objaśnienie jest w dobrym tonie objaśnienia
    "US nie chcemy powiedzieć":

    >+ Art. 29. 1. Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22,
    >+ art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna
    >+ z tytułu sprzedaży

    ...i nie odpowiada na pytanie czy na pewno jest to kwota
    z *należnym* upustem :) (a BaLab pytał o zapis "zwalniający
    z podatku wartość upustu" !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-04-23 14:05:05
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Bikini" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także
    > otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze

    Dziękuję za wyjaśnienia, ale jest jeszcze artykuł, który redefiniuje
    podstawę opodatkowania dla celów wewnątrzwspólnotowego nabycia, cytuję:
    -------------
    Art. 31.
    1. Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota,
    jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.
    2. (...)
    3. Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje:
    1) rabatów za zapłatę z góry;
    2) opustów i zwrotów kwot z tytułu dokonanego nabycia udzielonych podmiotowi
    dokonującemu wewnątrzwspólnotowego nabycia.
    -------------
    I właśnie o te rabaty mi chodzi. Czy mam zapłacić podatek od większej
    wartości niż faktyczna wartość zakupu (przykład: 1000 Euro, rabat 30% - vat
    od 1000 czy od 700 Euro)???

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 5. Data: 2004-04-23 14:34:20
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 4/23/2004 4:05 PM, BaLab wrote:

    > Użytkownik "Bikini" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > -------------
    > I właśnie o te rabaty mi chodzi. Czy mam zapłacić podatek od większej
    > wartości niż faktyczna wartość zakupu (przykład: 1000 Euro, rabat 30% - vat
    > od 1000 czy od 700 Euro)???

    Jest wysoce prawdopodobne, że interpretację ustali tzw. praktyka -
    minister wyda pewnie rozporzadzenie, że obrót w rozumieniu ustawy o VAT
    to obrót bez uwzględnienia upustów etc.

    Piszący ustawę wie zapewne, że typowa faktura wystawiana z tzw. systemu
    zawiera cenę cennikową, wymieniony upust i kwote do zapłaty,
    uwzględniajacą takowy.
    Dzisiaj wygląda to tak, że dla celnika faktura to śmieć, a o upustach
    większych niz 5% mówi: prosze udowodnic, że pan taki upust ma.
    Jak mozna udowodnic upust i po co, jeżeli na fakturze jest napisane ile
    nalezy zapłacić?

    Byc może tak nie będzie - jednakże nie jest to pewne, bo ustawy piszą
    frustraci, żądni zemsty na społeczeństwie popierani przez autorów
    rozdętego budżetu.

    Wyjaśnienie urzędnikowi, że cena cennikowa nie jest "obrotem" często nie
    jest nawet ceną sprzedaży klientowi końcowemu bywa niemożliwe - jest
    okazja, by naliczyc od kwoty większej, to się nalicza.
    W moim przypadku (często sprzedaje sie znacznie poniżej cennika) może
    okazac się, że będzie VAT do zapłacenia, nie do odliczenia.

    Mój dostawca z Francji doskonale rozumie ten problem, bo zetknął się z
    identycznym - chyba w Peru czy Ekwadorze, nie pamietam.

    Pzdr: Catbert

  • 6. Data: 2004-04-23 17:07:11
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Jest wysoce prawdopodobne, że interpretację ustali tzw. praktyka -
    > minister wyda pewnie rozporzadzenie, że obrót w rozumieniu ustawy o VAT
    > to obrót bez uwzględnienia upustów etc.

    Ależ to jest w samej ustawie, przecież zacytowałem!

    > Mój dostawca z Francji doskonale rozumie ten problem, bo zetknął się z
    > identycznym - chyba w Peru czy Ekwadorze, nie pamietam.

    Hmmm, a może rozwiązaniem byłoby umieszczanie na fakturze wyłącznie cen po
    zastosowaniu wszystkich upustów?

    Pzdr,
    BaLab