  • 1. Data: 2008-04-25 10:04:35
    Temat: Wniesienie samochodu do firmy oświadczeniem a OC/AC
    Od: pablitoo <w...@p...wp.pl>

    Witam,

    mam następujący problem księgowy:

    w lutym 2008 r. kupiłem samochód osobowy, który w tymże miesiącu
    ubezpieczyłem AC/OC (jednorazowo opłacona składka na 12 miesięcy). W
    kwietniu 2008 r. wniosłem samochód do firmy oświadczeniem i teraz
    amortyzuję go. W jaki sposób mam rozliczyć teraz te ubezpieczenie, tak
    aby wyszło najkorzystniej?

    Czy mam stworzyć jakiś dokument wewnętrzny, gdzie policzę
    proporcjonalnie ile składki przypada na resztę ubezpieczenia (wtedy
    gdy samochód w firmie czyli od kwietnia 2008) i na tej podstawie mam
    go wpisać do KPiR? Czy to rozliczenie powinno być ograniczone do
    grudnia 2008 (a reszta dopiero wpisana w następnym roku) czy też można
    od razu całość wpisać w koszty?

    Będę wdzięczny za wszelką pomoc,

    Pozdrawiam

    Pablitoo

  • 2. Data: 2008-04-26 07:33:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Apr 2008, pablitoo wrote:

> [...]
    > kwietniu 2008 r. wniosłem samochód do firmy oświadczeniem i teraz
    > amortyzuję go. W jaki sposób mam rozliczyć teraz te ubezpieczenie, tak

    Mam trudne pytanie; pewnie wyjdzie że się czepiam ;)

    Ale: kiedy został *poniesiony* koszt?
    Nim zostanę zjedzony (za czepianie się), zwracam uwagę:
    - "poniesienie" niekoniecznie (a wręcz wcale) nie jest związane z zapłatą
    - moment poniesienia oraz moment zaliczenia w koszty mogą być różne.

    Jeśli umowa została zawarta w lutym na cały rok, IMVHO wtedy miało
    miejsce "poniesienie kosztu".
    Oczywiście wiadomo do czego zmierzam - nie da się uzasadnić, że ów
    koszt wtedy był poniesiony w celu gospodarczym.

    Przypominam: dla osoby fizycznej nie ma takiego wynalazku, który jest
    przy osobach prawnych, nazywanego "prowadzenie działalności w organizacji".
    Ten sam przepis odniesiony do sp-ki, która *z założenia* ma służyć
    DG (kiedyś) i której wolno to robić mimo że formalności związane z jej
    uruchomieniem nie wszystkie są dokończone, działa ciut inaczej w przypadku
    OF która znajduje się tylko w dwu stanach: nie może prowadzić DG (bo
    nie jest zarejestrowanym przedsiębiorcą) albo może prowadzić DG (bo
    tym przedsiębiorcą już jest).
    Oczywiście pomijam ;) niuanse takie jak:
    - prowadzenie DG bez rejestracji, bo stanowi przestępstwo
    - prowadzenie DG przed zgłoszeniem tego prowadzenia do US i ZUS, bo to
    też stoi w sprzeczności z przepisami.

    I teraz mamy deser, czyli art.22 UoPDoOF powiązany z pytaniem:

> [...]
    > proporcjonalnie ile składki przypada na resztę ubezpieczenia (wtedy
    > gdy samochód w firmie czyli od kwietnia 2008) i na tej podstawie mam

    Czy mi się wydaje, czy dobrze rozumiem, że chcesz jako kryterium prawa
    do zaliczenia wydatku w koszty przyjąć fakt "zużycia" na cele gospodarcze?

    Czy istnieje na to jakiś przepis? (bo dla *niektórych* kosztów można
    takie przepisy odszukać, acz IMO raczej dotyczą one "braku dokumentu
    stosownego dla DG" niż "braku celu poniesienia"!)

    Na mój rozum:
    - wydatek został poniesiony w celu osobistym; przypomnę sławne pytanie,
    czy jak ktoś kupi gotową hutę szkła albo stali i zatrudni kilkaset
    robotników, to czy może uznać, że do momentu pierwszej sprzedaży
    *nie prowadzi działalności*? A jeśli jednak ją już prowadzi, to
    czym miałoby to się różnić od kupienia tylko jednego samochodu
    z myślą że będzie służył celom gospodarczym?
    W ten deseń, skoro przyjmujemy że prowadzący DG nie łamał prawa,
    to nie mógł prowadzić DG wcześniej (w tym podejmować czynności
    "zorganizowanej" poprzez zakup ST *na cele DG*)

    - nie jest znany przepis, który dla przypadku ogólnego pozwala uznać
    za koszty coś co zostało *później* niż w momencie poniesienia
    kosztu "przekwalifikowane" (za to są przepisy działające w drugą
    stronę, nakazujące wywalić z kosztów wydatki poniesione w celu
    gospodarczym a faktycznie "służące celom osobistym podatnika lub
    innych osób")

    - taki przepis istnieje dla ST, gdzie rzeczywiście kryterium NIE JEST
    "nabycie w celu" lecz "uzywanie w celu", ale przez ST należy
    rozumieć jego wartość początkową, określoną przez wartość nabycia,
    ulepszenia podatkowe oraz wszystko to, co podnosi wartość początkową

    - doliczanie ubezpieczenia do wartości początkowej samochodu było
    wielokroć na grupie krytykowane; sam kiedyś próbowałem bronić tezy,
    że wydatek na ubezpieczenie powinien być doliczony do WP, ale im
    więcej tych dyskusji było tym bardziej czułem się przekonany, że
    faktycznie ubezpieczenie jest "zwykłym kosztem".

    No to skoro jest (tym "zwykłym kosztem") to jest... więc stosuje się
    do (ubezpieczenia) zasady "zwykłego kosztu".

    Wraca więc pytanie: jaki przepis *literalnie* pozwala uznać za koszt
    wydatki ("zwykłe") poniesione w *innym* celu, a dopiero później
    przeznaczone/zużyte na cele DG?

    Dla porządku:
    - taki zapis art.22 działa nielogicznie. Ale tu są podatki, a nie logika,
    jak to od lat mawiają...
    - skarbowiec też człowiek, więc może myśleć logicznie (zamiast czytać
    przepisy), więc jest wysoce prawdopodobne, że nawet jakby była
    kontrola roku uruchomienia (co przy małej firmie jest statystycznie mało
    prawdopodobne) może się nie przyczepić.

    Inaczej mówiąc, jak to mawiają, "każdy odpowiada za siebie"!

    :)

    > Będę wdzięczny za wszelką pomoc,

    Obawiam się, że nie spodziewałeś się pytania czy możesz ten wydatek
    zaliczyć w koszty *w ogóle*!
    A ja bym prosił o podstawę prawną... w celu dokształcenia się :)
    (nie jestem doradcą, dla jasności).

    > Pozdrawiam

    wzajemnie - Gotfryd
    DG - KPiR, VAT, ZUS