  • 1. Data: 2011-04-28 06:31:08
    Temat: Wspólny zakup używanego i PCC
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Witam.

    A ja znowu z problemem :P Przechodząc do meritum - jest sobie używany sprzęt wspólnie
    zakupiony przez grupę pasjonatów; umowa kupna została sporządzona w ten sposób, że
    każdy nabywa proporcjonalnie do wpłaconej kwoty własność do przedmiotu. I teraz
    pytanie: jak należałoby opłacić od tego PCC w sytuacji gdy (w uproszczeniu zakładamy,
    że zapłacona całkowita kwota stanowi dla urzędu jego wartość):

    1. żaden z udziałów własności nie przekroczył 1000 zł
    2. przynajmniej jeden udział przekroczył 1000 zł
    3. przedmiot został zakupiony w całości przez stowarzyszenie zwykłe ze składek
    członkowskich
    4. przedmiot został zakupiony przez stowarzyszenie zwykłe; ponadto zbiór kupujących i
    członków stowarzyszenia jest identyczny, a dołączenie stowarzyszenia do udziałów
    spowodowało, że (zakładając równy podział kosztów) udział poszczególnych podmiotów
    "zszedł" z poziomu powyżej 1000 zł na poniżej 1000 zł (np. bez stowarzyszenia
    wypadało 1100 zł, ze stowarzyszeniem 990 zł)

    Czy sytuacja ulega zmianie, gdy omawiany przedmiot jest samochodem?

    --
    Z góry dziękuję za odpowiedzi,
    Jan Bartnik

  • 2. Data: 2011-04-29 20:13:23
    Temat: Re: Wspólny zakup używanego i PCC
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Apr 2011, Jan Bartnik wrote:

    > Witam.
    >
    > A ja znowu z problemem :P
    > Przechodząc do meritum - jest sobie używany sprzęt
    > wspólnie zakupiony przez grupę pasjonatów;
    > umowa kupna została sporządzona w ten sposób,

    JEDNA umowa?

> [...]
    > że zapłacona całkowita kwota stanowi dla urzędu jego wartość):
    >
    > 1. żaden z udziałów własności nie przekroczył 1000 zł

    IMVHO należałoby zacząć od przeczytania (po kolei, w *TEJ* kolejności):
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    9
    Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    [...]
    6) sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł,
    6
    1. Podstawę opodatkowania stanowi:
    1) przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego;
    ---

    Nie wiem jak to widzicie, ale mi wychodzi tak, że:
    - liczy się umowa sprzedaży jako *całość*
    - jeśli kupujący dokonują transakcji łącznie, czyli *mają wpływ* na to,
    kto zostanie współwłaścicielem ich dobra (a to jest istotne dla jego
    wartości "faktycznej", chyba nikt nie zaprzeczy), to "podstawa"
    nie chce mi wyjść ułamkowa ;)
    - natomiast jeśli sprzedaże są *odrębne*, czyli kupujący naraża się
    na to, że innym udziałowcem zostanie dłużnik ścigany przez komornika,
    menel albo "słup" (zameldowany w Puerto Rico), to rzeczywiście
    "podstawą" jest wartość udziału.

    Standardowe pytanie: co miałoby przemawiać przeciw takiej tezie?

    > Czy sytuacja ulega zmianie, gdy omawiany przedmiot jest samochodem?

    Jeśli teza j.w. jest prawdziwa, to wraz ze wzrostem "samochodowości"
    zakupu rośnie prawdopodobienstwo szukania dziury w całym czyli
    transakcji pozornej ;)

    pzdr, Gotfryd