  • 1. Data: 2003-12-06 13:33:29
    Temat: Wsteczne opodatkowanie stypendium - pomocy!
    Od: "Stefek Borkowski" <s...@k...edu>

    Witam serdecznie i bardzo prosze o porade.
    Bylem sluchaczem studium doktoranckiego na UG w latach 1996-2001 (4 lata -
    platne + 1 rok na dokonczenie pracy - bezplatny). Niestety z roznych
    wzgledow nie dotrzymalem terminu obrony pracy doktorskiej w ciagu ustwaowych
    5 lat. Poniewaz w tej sytuacji formalnie musialbym zwracac stypendium - ok.
    25 tys. PLN, co znacznie przerasta moje mozliwosci, zwrocilem sie do UG o
    umorzenie tej kwoty. UG umorzyl mi kwote zwrotu do 2 tys. PLN, ktora to
    splacilem juz 2 lata temu.
    Sadzilem, ze sprawa jest zamknieta, gdy tymczasem teraz Urzad Skarbowy
    domaga sie ode mnie korekty PIT-u za rok 2001 i uwzglednienie w dochodzie za
    ten rok (w ktorym zwracalem umorzona kwote stypendium) calej sumy 25 tys. i
    oczywiscie zaplacenia podatku od tej sumy wraz z karnymi odsetkami - co daje
    razem ok. 6 tys. PLN!!! Jestem zalamany.
    Czy Urzad Skarbowy ma podstawe prawna, zeby egzekwowac ode mnie te
    pieniadze? Przeciez stypendium nie jest opodatkowane, kiedy sie je pobiera a
    nie przypominam sobie, zeby ktokolwiek na UG (ksiegowosc, finanse)
    informowal mnie o zmianie statusu stypendium, ktore pobieralem w momencie
    dokonywania zwrotu umorzonej kwoty. Nie otrzymalem nigdy (zreszta Skarbowka
    tez!), zadnego PIT-u (w sensie zaswiadczenia o dochodach), z ktorego
    wynikaloby, ze musze uwzgledniac cokolwiek w swoim rocznym dochodzie i
    placic jakies podatki. Sprawa wyszla dopiero teraz, po kontroli na UG.
    Jesli nawet Skarbowka ma racje (a nie jestem przekonany) to dlaczego mam
    odpowiadac za jakies zaniedbania urzednikow z ksiegowosci? Dlaczego nikt
    mnie nie poinformowal? Dlaczego nie otrzymalem zaswiadczenia o dochodzie i
    naleznym podatku z UG?
    Bardzo prosze o porade. Czy mam szanse wyjsc z tego ambarasu obronna reka?
    Czy powinienem wynajac prawnika? Jesli tak, to czy mozecie polecic jakas
    kancelarie majaca doswiadczenie w takich sprawach, najlepiej w rejonie
    Trojmiasta. Z gory dziekuje za wszelkie sugestie.
    Pozdrawiam,
    Stefek