  • 1. Data: 2003-12-05 20:01:14
    Temat: uszlachetnianie czynne
    Od: Ewa Wolska<e...@o...pl>

    witam,
    mąż prowadzi DG na ryczałcie i nie jest vatowcem ze względu na
    wysokość obrotów. Przedmiotem DG jest renowacja mebli antycznych.
    Ma możliwość podpisania umowy z kontrahentem niemieckim na
    wykonywanie tych usług. Byłby to eksport usług. Czy ktoś mógłby mi
    powiedzieć, czy wykonując takie usługi na eksport ( wiem, że w
    przepisach celnych jest to tzw. uszlachetnianie czynne w systemie
    zawieszeń ) może nadal korzystać ze zwolnienia z vat.
    pozdrawiam, Ewa

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-12-05 21:47:18
    Temat: Re: uszlachetnianie czynne
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Ewa Wolska" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przepisach celnych jest to tzw. uszlachetnianie czynne w systemie
    > zawieszeń ) może nadal korzystać ze zwolnienia z vat.

    Przeczytaj art 5.1 ust 3 i 3a ustawy
    Wg mnie nie mógłby korzystać ze zwolnienia

    Chyba że dokonałby tej renowacji "na wyjeździe"

  • 3. Data: 2003-12-05 22:53:32
    Od: Ewa Wolska<e...@o...pl>

    Przeczytaj art 5.1 ust 3 i 3a ustawy
    Wg mnie nie mógłby korzystać ze zwolnienia

    Dziękuję za odpowiedź. Jednak moim zdaniem w art.5 okresleni
    są "potencjalni" podatnicy, ja jednak myślałam o zwolnieniu z art.14 z
    uwagi na wysokość obrotów. Czytam ustawę o vat i mam już mętlik w
    głowie. Nie mam pewności czy w którymś miejscu eksport usług nie
    podlega jednak podatkowi vat bez względu na obrót. Jest tu tak wiele
    odniesień do róznych art.pkt. i ust., że boję sie czegoś pominąć.
    Z Urzędu Celnego wiem, że meble antyczne powyżej 100 letnie są
    zwolnione z cła. Więc może i z Vat ?

  • 4. Data: 2003-12-05 23:31:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2003, Ewa Wolska wrote:
    [...to był CEF...]
    >+ Przeczytaj art 5.1 ust 3 i 3a ustawy
    >+ Wg mnie nie mógłby korzystać ze zwolnienia
    >+
    >+ Dziękuję za odpowiedź. Jednak moim zdaniem w art.5 okresleni
    >+ są "potencjalni" podatnicy,

    IMO Cezary wskazywał na problem z *importem*, nie eksportem.

    >+ ja jednak myślałam o zwolnieniu z art.14 z
    >+ uwagi na wysokość obrotów.

    ...m.in. z eksportu. Ale pisałaś że importuje, z "zawieszeniem"
    cła przewidzianym dla uszlachetniania - ale tam masz:
    ++++
    również w przypadku, gdy na podstawie odrębnych przepisów importowany
    towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone w części
    lub w całości
    ----

    >+ głowie. Nie mam pewności czy w którymś miejscu eksport usług nie
    >+ podlega jednak podatkowi vat bez względu na obrót.

    *Eksport* IM*H*O (nie jestem eksporterem :)) wg. art 14.1 może
    być zwolniony ("kwotowo"). Ale *import* ?

    >+ zwolnione z cła.

    ...j.w. - "na podstawie odrębnych przepisów". Czyli nie
    wpływa to na VAT...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-12-06 11:07:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > głowie. Nie mam pewności czy w którymś miejscu eksport usług nie
    > podlega jednak podatkowi vat bez względu na obrót.

    Eksport usług jako taki nie wpędza w VAT,
    ale jeśli sprowadzisz te meble do Polski
    w celu wykonania czynności uszlachetniania
    (uznawanych za eksport usług),
    to nawet jeśli jest to zwolnione z cła,
    to stajesz się podatnikiem.

    Pozostaje wykonać renowację
    u klienta. Wtedy nie masz uruchomionej procedury
    uszlachetniania, nie ma cła i importu.
    Jest tylko obrót z zagranicą, a ten
    nie zmusza do VATu (poza limitem obrotu)

  • 6. Data: 2003-12-06 20:37:56
    Od: Ewa Wolska<e...@o...pl>

    Usługi nie mogą być wykonane u klienta, gdyż wymagają one czasu.
    (renowacja XVIII wiecznej szafy trwa 2-3 miesiace)

    Studiując ustawę o VAT doszłam do art.39 pkt.1 ust.5 - mówi się w nim
    co uważa się za eksport usług
    - "usługi polegajace na naprawie, uszlachetnianiu ...towarów
    przywiezionych na polski obszar celny, które zostały objęte procedurą
    uszlachetniania czynnego, jeżeli towary te zostaną wywiezione za
    granicę zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych"

    I wracając do art.14 pkt.1 ust.1
    " Zwalnia się od podatku podatników:
    u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art.2 ust.1 i 3, a
    także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła ...."

    Ja to rozumię, że chodzi tu również o eksport usług.

    Bardzo proszę o komentarz. Czy moje rozumowanie jest słuszne ??

  • 7. Data: 2003-12-06 22:11:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    >
    > Ja to rozumię, że chodzi tu również o eksport usług.
    >
    > Bardzo proszę o komentarz. Czy moje rozumowanie jest słuszne ??

    Ja się poddaję.
    Jakoś nie przyszło mi do głowy,
    że mając możliwość stosowania preferencyjnych stawek
    można nie chcieć z tego korzystać.

    Na wszelki wypadek odszczekuję :-)

  • 8. Data: 2003-12-06 22:30:57
    Od: Ewa Wolska<e...@o...pl>

    Dzięki za odpowiedź.
    Może to się faktycznie wydawać dziwne, ale jesli mąż zostanie
    vatowcem z powodu jednorazowej usługi eksportowej ( nie ma
    pewności, że będzie ich więcej ) wówczas do usług wykonanych w kraju
    bedzie musiał doliczać vat. Nawet nie wiem jaka to będzie stawka.
    Myślę jednak, że 22%.

  • 9. Data: 2003-12-07 20:38:48
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > pewności, że będzie ich więcej ) wówczas do usług wykonanych w kraju
    > bedzie musiał doliczać vat. Nawet nie wiem jaka to będzie stawka.

    Może tak być, że się nie będzie opłacać :-(
    Jakoś dziwnie wydawało mi się, że samo
    zaistnienie procedury uszlachetniania
    zmusza do bycia vatowcem, ale
    z przepisów jakoś nie chce to wynikać.
    Możesz zatem pozostać w limicie z art 14.1 pkt 1
    Przepraszam za zamieszanie.

  • 10. Data: 2003-12-07 21:07:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Dec 2003, Ewa Wolska wrote:
    [...do CEFa...]
> [...]
    >+ vatowcem z powodu jednorazowej usługi eksportowej ( nie ma
    >+ pewności, że będzie ich więcej ) wówczas do usług wykonanych w kraju

    A nie możesz znaleźć jakiejś znajomej firmy VATowskiej, która
    wykona owo "uszlachetnianie", zlecając wykonanie wam ??
    Wilk będzie głodny (czytaj: Skarb VATu nie odda) ale owca
    nienaruszona :) (mąż bez VATu). Może im "proporcję" zepsujecie
    trochę... ale jakby to był stolarz (VATman) i tak "świadczący
    dla ludności" to będzie mu bez różnicy !

    pozdrowienia, Gotfryd
    [wzorzec dywagowania ustalony rozporządzeniem CEFa wydanym
    w wątku <bqtjle$kq6$1@nemesis.news.tpi.pl> z dn. 6 grudnia 2003r
    :)]