  • 1. Data: 2006-05-31 18:42:54
    Temat: Wynagrodzenie z umowy o dzieło jako darowizna na rzecz osoby trzeciej
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Mam zawrzeć umowę o dzieło. Jednak równocześnie nie mogę osiągnąć dochodu.
    Jakie skutki będzie miało zawarcie w umowie o dzieło postanowienia, że:

    "Wykonawca zobowiązuje Zamawiającego do zapłaty należnego mu wynagrodzenia
    na rzecz ..." albo, że "Wykonawca zrzeka się wypłaty należnego mu
    wynagrodzenia i jednocześnie zobowiązuje Zamawiającego do zapłaty na rzecz
    ..." ?

    Czy w takiej sytuacji ja jako wykonawca nie będę miał dochodu, a Zamawiający
    przekaże moje wynagrodzenie jako darowiznę wskazanej osobie trzeciej, która
    oczywiście się na jej przyjęcie i ewentualny podatek zgodzi?

    Zaznaczam, że nie chodzi o niepłacenie podatku w ogóle, tylko o niepłacenie
    go akurat przeze mnie (niewykazanie dochodu). Ewentualny dochód może mieć
    osoba trzecia i ona podatek może zapłacić. Niestety w umowie nie może być
    osoba trzecia, muszę być ja.

    --
    .B:artek.

  • 2. Data: 2006-05-31 20:46:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 May 2006, .B:artek. wrote:

> [...]
    > rzecz ..." albo, że "Wykonawca zrzeka się wypłaty należnego mu wynagrodzenia
    > i jednocześnie zobowiązuje Zamawiającego do zapłaty na rzecz ..." ?

    Kodeks Cywilny:
    +++
    Art. 65.
    § 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają
    ze względu na okoliczności, w których złożone zostało,
    zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron
    i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
    ---

    "zrzeka się" oznacza że nic nie chce w zamian. "Odpuszcza" jak
    to mawiają ;) Jak chce przenieść na kogoś to dokonuje cesji:
    http://www.slownik-online.pl/kopalinski/6282a2265f2e
    e284c12565b60010ec53.php
    ...i to nie jest "zrzeczenie".

    Zapłata IMO nastąpi na jego rzecz ale czyjś rachunek (tak jak np.
    przy komisie, pieniądze *w całości* bierze komisant mimo że nie
    wszystkie są jego).
    IMHO to co opisujesz jest darowizną prawa do wynagrodzenia.

    > Czy w takiej sytuacji ja jako wykonawca nie będę miał dochodu, a Zamawiający
    > przekaże moje wynagrodzenie jako darowiznę wskazanej osobie trzeciej, która
    > oczywiście się na jej przyjęcie i ewentualny podatek zgodzi?

    IMHO wykonawca będzie miał dochód - w postaci prawa do wynagrodzenia,
    które ceduje na osobę trzecią darując jej to prawo.
    Nie kojarzę czy to jest jawnie gdzieś zapisane ale przy "umowie złożonej"
    rozbija się ją na czynniki pierwsze w postaci umów nazwanych - czyli
    opisanych w Kodeksie Cywilnym lub innych aktach prawnych.
    Regulacje dotyczące "zahaczania" umów o inne umowy a tym samym
    przeniesienia prawa strony na rzecz osoby trzeciej są opisane jawnie
    w Kodeksie Cywilnym (np. art. 391 - 393).

    Acha - nie jestem prawnikiem :) - może ktoś zapoda dziurę w rozumowaniu
    albo jak to obejść. Ale IMHO "nie da się".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-31 21:34:38
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    .B:artek. wrote:

> [...]
    > dochód może mieć osoba trzecia i ona podatek może zapłacić. Niestety w
    > umowie nie może być osoba trzecia, muszę być ja.

    to se ne da panie hawranek.

    Wynagordzenie będzie zawsze należne tobie, bo ty wykonaleś pracę, możesz
    co najwyżej to prawo przekazać komuś innego w postaci darowizny.
    Ale taka darowizna niestety też jest opodatkowana.