  • 1. Data: 2006-05-31 14:34:10
    Temat: Brak podatku od spadków i darowizn?
    Od: w...@p...onet.pl

    Witam,
    po analizie rozporządzenia Ministra Finansów z 21 kwietnia 2006 r. w sprawie
    zaniechania poboru podatku od spadków i darowizn od niektórych podatników (Dz.
    U. nr 73, poz.506) doszedłem do wniosku, że jeśli osobie z pierwszej grupy
    podatkowej zostanie darowane mieszkanie, w którym on będzie mieszkał 5 lat, to
    zwolniony będzie od podatku nie tylko od wartości 110 m2, ale także od podatku
    od wartości wyższej. Co Wy na to? Jakby co, to podam dalsze argumenty.

  • 2. Data: 2006-05-31 16:42:58
    Temat: Re: Brak podatku od spadków i darowizn?
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    w...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    > od wartości wyższej. Co Wy na to? Jakby co, to podam dalsze argumenty.

    To podaj, ciekawe jaką amerykę wymyśliłeś, po za faktem, że odpuszczone
    będą kwoty, które i tak z definicji są zwolnione z podatku.

  • 3. Data: 2006-06-01 09:26:57
    Od: w...@p...onet.pl

    > To podaj, ciekawe jaką amerykę wymyśliłeś, po za faktem, że odpuszczone
    > będą kwoty, które i tak z definicji są zwolnione z podatku.

    Gdyby się przyjęło, to ameryka. Na razie tylko słyszałem argumenty pokroju "nie
    bo nie", więc jestem ciekaw.

    Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21.04.2006 r. w sprawnie zaniechania
    poboru podatku od spadków i darowizn od niektórych podatników zarządzono w § 1
    zaniechanie poboru podatku od spadków i darowizn m. in. od podatników będących
    obywatelami jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej z tytułu nabycia
    przez nich rzeczy lub praw majątkowych określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o
    podatku od spadków i darowizn.
    Zaniechanie to ma zastosowanie, jeśli nabywca spełnia warunki określone w art.
    16 ust. 1 i 2 pkt 2-5 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

    W mojej ocenie na skutek wejścia w życie tego rozporządzenia, jeśli do darowizny
    dojdzie przed końcem 2006 r. (zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia), nie będzie się
    ode mnie pobierało żadnego podatku od darowizny, także tego, który należało
    zapłacić od wartości powyżej 110 m2 w przypadku darowizn dokonanych przed
    wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21.04.2006 r.

    Powyższe uzasadnia, co następuje:
    I. Niewątpliwym jest, że Polska od 1 maja 2004 r. jest jednym z państw
    członkowskich Unii Europejskiej, a zatem obywatele polscy należą do kręgu osób,
    o których mowa w § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z 21.04.2006 r.
    II. Rzeczy i prawa majątkowe, o których mowa w art. 16 ust 1 ustawy o podatku od
    spadków i darowizn, to:
    a. budynki mieszkalne i ich części
    b. lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość
    c. spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego
    d. oraz wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym.
    Ustawa milczy w art. 16 ust. 1 ustawy o innych rzeczach lub prawach majątkowych.
    W szczególności nie można uznać, aby fragment art. 16 ust. 1 określający sposób
    ustalenia podstawy opodatkowania mógł być interpretowany w ten sposób, że
    określa on jakieś rzeczy lub prawa majątkowe, skoro określa on jedynie sposób
    obliczenia podstawy opodatkowania.
    III. Biorąc pod uwagę pkt I i II należałoby uznać, że treść § 1 Rozporządzenia
    Ministra Finansów z 21.04.2006 r. odnosi się bezsprzecznie do mojej osoby.
    IV. Jak już wskazałam w części opisującej stan faktyczny, spełniam warunki
    określone w § 2 ww. Rozporządzenia, co powinno oznaczać, że w przypadku
    dokonania przez moją Babcię darowizny domu jednorodzinnego na moją rzecz, nie
    powinno się pobierać ode mnie żadnego podatku.
    V. Należy mieć także na względzie to, że gdyby przyjąć interpretację, wedle
    której nadal jestem obowiązana zapłacić podatek liczony od podstawy
    przekraczającej wartość 110 m2, to oznaczałoby, że ww. rozporządzenie nie
    wywołuje wobec mnie żadnych skutków prawnych, mimo że mnie dotyczy. Należy
    zauważyć, że taka wykładnia przepisów, wedle której stworzone przepisy wcale nie
    zmieniają sytuacji prawnej danego podmiotu, mimo że go dotyczą, nie wydaje się
    być poprawna.
    VI. Ponadto wskazać należy, że czym innym jest ulga określona w art. 16 ust. 1
    ustawy, a czym innym jest zarządzenie zaniechania poboru podatku, który jest
    należny, ale jedynie z mocy ustawy i woli Ministra Finansów wyrażonej w
    rozporządzeniu (art. 22 ust. 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej) nie ma być pobierany.