  • 1. Data: 2006-04-15 08:10:32
    Temat: Wynajem a rozliczenie z małżonkiem
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    Witam

    Czy jak osiągałem przychody z wynajmu mieszkania (PIT 5) to mam w dalszym ciągu
    prawo do rozliczenia się z małżonkiem.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2006-04-15 11:43:43
    Temat: Re: Wynajem a rozliczenie z małżonkiem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Apr 2006, Marcin wrote:

    > Czy jak osiągałem przychody z wynajmu mieszkania (PIT 5) to mam w dalszym ciągu
    > prawo do rozliczenia się z małżonkiem.

    "a dlaczego by nie"?
    Ryczałt wyłącza, ale skoro PIT-5...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-04-18 21:04:41
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > "a dlaczego by nie"?
    > Ryczałt wyłącza, ale skoro PIT-5...

    A niby dlaczego ryczałt przy wynajmie lokalu (o ile wynajem nie jest w
    ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) ma wyłączać
    wspólne rozliczenie?

    Pozdrawiam

    P.

  • 4. Data: 2006-04-19 19:38:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Apr 2006, piotrek wrote:

    > A niby dlaczego ryczałt przy wynajmie lokalu (o ile wynajem nie jest w ramach
    > prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) ma wyłączać wspólne
    > rozliczenie?

    Bo ustawa nie rozróżnia źrodła przychodu, obojętnie czy to z najmu,
    z DG czy "osób duchownych prawnie uznanych wyznań", że zacytuję:

    8. Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania
    w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie
    wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy
    art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

    Wspólnego rozliczania nie wykluczają jedynie dochody opodatkowane
    ryczałtowo "w tej ustawie", czyli ustawie o podatku dochodowym:
    powiedzmy od sprzedaży budynku <5 lat od nabycia płaci się podatek
    ryczałtowy (10%), ale on jest ujęty w ustawie o podatku dochodowym
    a nie ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

    Liczy się "pod którą ustawę podpada", a nie "z jakiego źródła" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-04-20 05:18:49
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > a nie ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
    >
    > Liczy się "pod którą ustawę podpada", a nie "z jakiego źródła" :)

    A gdybyśmy zczytali jeszcze dodatkowo punkt 9, w którym jest napisane:

    "9. Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1
    pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających
    jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności
    gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c, albo w ustawie o
    zryczałtowanym podatku dochodowym."

    i powolany artykuł z ustawy o o zryczałtowanym podatku dochodowym od
    niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

    "2) osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy,
    poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie
    są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,"

    to chyba jednak można :-)

    Czy ja się mylę? :-)

    Pozdrawiam

    P.

  • 6. Data: 2006-04-20 07:03:05
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    piotrek napisał(a):

> [...]
    > są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,"

    Sorry Gotfrydzie ale Piotrek ma rację. Ryczałt z najmu jest wyjątkiem od
    ogólnej zasady i nie uniemożliwia rozliczania się wspólnego małżonków na
    zasadach ogólnych.

    **prztyczek w nos*** a kto to upomina innych coby czytać kawałek dalej
    niż pierwszy pasujący nam do sytuacji artykuł? ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2006-04-20 09:01:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Apr 2006, piotrek wrote:

> [...]
    > ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z

    ...to wyszłoby że trzeba mnie odesłać do czytania :>
    Thx. za korektę!!

    > Czy ja się mylę? :-)

    Wychodzi ze zdecydowanie nie :)

    --