  • 1. Data: 2007-11-20 16:17:40
    Temat: Wynajem mieszkania - dzialalnosc gospodarcza ?
    Od: "Krzys" <z...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    Jestem wlascicielem mieszkania. Chcialbym zaczac czerpac z tego pieniadze ;-).
    Sytuacja wyglada tak: mieszknie nadaje sie do remontu a potem do wynajecia.

    Pytania:
    - czy jest sens zalozenia dzialanosci gospodarczej i przekazania tego
    mieszkania jako majatek spolki (czy tez przekazania praw do nadzorowania tej
    nieruchomosci, czy tez moze jeszcze inaczej ?) tak aby:
    - wyremontowac je bez VAT (?)
    - odliczyc sobie od przyszlych dochodow koszty remontu ?
    - odliczyc cos jeszcze ???

    Tak czy inaczjej, mam stala prace (czyt. ZUS mam zaplacony) i szukam
    najlepszej metody (poki co legalnej ;-) ) na zagospodarowanie tego mieszkania.

    /krzysiek

  • 2. Data: 2007-11-20 17:42:36
    Temat: Re: Wynajem mieszkania - dzialalnosc gospodarcza ?
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 20-11-2007 o 17:17:40 Krzys <z...@g...SKASUJ-TO.pl>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Tak czy inaczjej, mam stala prace (czyt. ZUS mam zaplacony) i szukam
    > najlepszej metody (poki co legalnej ;-) ) na zagospodarowanie tego

    No to masz farta, bo do wynajmowania mieszkania nie trzeba zakładać DG,
    wszytsko co opisujesz można zrobić bez rejestrowania się jako działacz
    gospodarczy.

  • 3. Data: 2007-11-20 17:51:02
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    t...@o...pl wrote:

    > No to masz farta, bo do wynajmowania mieszkania nie trzeba zakładać DG,
    > wszytsko co opisujesz można zrobić bez rejestrowania się jako działacz
    > gospodarczy.

    Tyle tylko, że jak się nie prowadzi DG to nie można wybrać liniowego dla
    najmu - o ile mnie pamięć nie myli.

    A być może Koledze chodzi o nie łączenie przychodów z najmu i etatu.

    Piotrek

  • 4. Data: 2007-11-21 08:43:23
    Od: " Krzysiek" <z...@W...gazeta.pl>

    > Tyle tylko, że jak się nie prowadzi DG to nie można wybrać liniowego dla
    > najmu - o ile mnie pamięć nie myli.
    >
    > A być może Koledze chodzi o nie łączenie przychodów z najmu i etatu.

    > Piotrek

    Chodzi o to, zeby bylo jak najlepiej ;-)

    Myslalem, ze jest to najlepszy sposob na odliczanie VAT'u i innych kosztow
    remontu (wydaje mi sie to proste - jako firma inwestuje, odliczam sobie potem
    koszty inwestycji od uzyskanego dochodu).

    Tak - jestem swiadomy, ze skladke na ub. zdrowotne trzeba placic. Aczkolwiek,
    to mieszkanie nie jest jedyna rzecza jaka sie chce zajmowac, tak wiec traktuje
    to (a raczej mam nadzieje ze tak sie da) jako dodatkowa forme dzialalnosci
    firmy.

    /Krzys

  • 5. Data: 2007-11-21 11:07:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Nov 2007, Krzysiek wrote:

    > Myslalem, ze jest to najlepszy sposob na odliczanie VAT'u i innych kosztow
    > remontu (wydaje mi sie to proste - jako firma inwestuje, odliczam sobie potem
    > koszty inwestycji od uzyskanego dochodu).

    Dla nas za to nie jest zrozumiałe, czy nadal myślisz że prawo do
    odliczania VAT lub zaliczania w koszty *amortyzacji* inwestycji
    jakoś związane jest z "prowadzeniem DG w rozumieniu przepisów o DG",
    czyli zgłoszeniem firmy w UM itp.
    Bo *NIE JEST*.
    Wg przepisów o DG najem nie wymaga rejestracji (nie "podpada")
    Dla podatku dochodowego najem jest osobną kategorią dochodów, rozliczaną
    *niemal* jak DG (mniej papierowych obowiązków), nie ma jednak prawa do
    podatku liniowego.
    Dla podatku VAT najem jest traktowany jako "DG w rozumieniu VAT", nie
    ma żadnej różnicy w odliczaniu. Tyle, że jeśli przychód byłby zwolniony
    z VAT, czyli tłumacząc po polsku "wynajem dla ludzi" (a nie dla firmy,
    która w tym mieszkaniu miałaby biuro), to VAT się *nie odliczy*.
    Niezależnie czy ma się zarejestrowaną DG czy nie!

    pzdr, Gotfryd