  • 1. Data: 2008-10-23 17:00:31
    Temat: Wyplata w naturze
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    Witam

    czysto hipoteteczynie. Kupillem mieszkanie od developera. Na budowie kreca
    sie rozni robotnicy. Udalo mi sie namowic jednego z nich na pare drobnych
    prac w moim nowym domu w zamian za skrzynke piwa.

    Czy w mysl polskich przepisow mozna zawrzec umowe z wynagrodzeniem w postaci
    skrzynki piwa? Jaki od tego zaplacic podatek ?

    Icek

  • 2. Data: 2008-10-23 22:37:58
    Temat: Re: Wyplata w naturze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2008, Icek wrote:

    > Czy w mysl polskich przepisow mozna zawrzec umowe z wynagrodzeniem w postaci
    > skrzynki piwa?

    Tak.
    Ograniczenie do wypłaty wynagrodzenia w pieniądzu dotyczy wyłącznie
    podstawowych składników wynagrodzenia z umowy o pracę (dodatki mogą
    wg umowy być wypłacane w innych formach).
    Oczywiście KONKRETNY PRZYPADEK może być ograniczony przepisami
    szczegółowymi, np. takie wynagrodzenie dla osoby małoletniej
    będzie naruszeniem ustawy o wychowaniu w trzeźwości czy jak jej tam.

    > Jaki od tego zaplacic podatek ?

    Tak jak od wypłaty w pieniądzu i na takich samych zasadach,
    podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa. Art.11 PDoOF:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...czyli to kto płaci zaliczkę zależy od statusu stron (jak płaci
    "firma" osobie nie prowadzącej DG to jest płatnikiem itd).

    W przypadku płatnika VAT dochodzi obowiązek rozliczenia VAT,
    *jeśli* przysługiwało prawo do odliczenia VAT w momencie nabycia.
    Odpowiednia regulacja będzie dotyczyć też płatnika akcyzy
    (jeśli kupuje bez akcyzy).

    pzdr, Gotfryd