  • 1. Data: 2009-08-20 11:08:40
    Temat: Wysokośc zasiłku chorobowego a "staż pracy"
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Takie "coś" z ZUS w ubiegłym miesiącu otrzymała moja żonka:
    http://i27.tinypic.com/jb4x2f.jpg

    Chyba jestem nie kumaty, bo do chwili obecnej nie rozumiem treści.
    Dlaczego ZUS odwołuje się do ustaw i rozporządzeń o minimalnym
    wynagrodzeniu które może być w określonych wypadkach obniżone, skoro moja
    żona została zgłoszona do SUS i składki odprowadzane są z minimalnego
    wynagrodzenia, czyli w ubiegłym roku z 1186zł a od tego stycznia z 1276zł.
    Ubezpieczenie w ubiegłym roku rozpoczęto z dniem 1 lipiec ze względu na
    zawarcie Umowy o Pracę. Od około 20 lutego przebywa na zasiłku chorobowym w
    okresie ciąży (100%).
    Może ktoś wytłumaczyć mi, bo panienka ze ZUSu nie potrafiła, co ma staż
    pracy (musi mieć ponad rok??????) do wysokości zasiłku chorobowego?
    Przecież podstawę świadczenia stanowi średnie wynagrodzenie z ostatnich 12
    miesięcy, pomniejszone o 13,71% (składki na ubezpieczenia społeczne
    finansowane przez osobę ubezpieczoną). 100% podstawy świadczenia za okres
    zasiłku przysługuje zawsze, kiedy staniemy się niezdolni do pracy:
    * w okresie ciąży,
    * na skutek wypadku przy pracy,
    * na skutek wypadku w drodze do pracy lub z pracy,
    * z powodu choroby zawodowej,
    * z powodu poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla
    kandydatów na dawców komórek , tkanek i narządów albo zabiegowi pobrania
    komórek, tkanek i narządów.

    Żonka dostarczyła jakieś tam świadectwa pracy z przed kilku lat, ale jestem
    w szoku - co tez ZUS sobie wymyśla za praktyki?

    Czyżby osoby które pracują poniżej 1 roku nie miały szans na 100% zasiłek
    chorobowy??