  • 1. Data: 2007-12-24 09:20:57
    Temat: Wystawianie faktury po 7 dniach
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Jak to jest z wystawianiem faktury, gdy upłynie więcej niż 7 dni od
    transakcji (wystawienia paragonu)? Czy po 7 dniach sprzedawca nie ma
    prawa takiej faktury wystawić, czy też jest to już wtedy jego dobra wola
    i wystawienie takiej faktury jest zgodne z prawem?
    Maciek

  • 2. Data: 2007-12-24 09:22:18
    Temat: Re: Wystawianie faktury po 7 dniach
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Maciek pisze:
> [...]
    > prawa takiej faktury wystawić, czy też jest to już wtedy jego dobra wola
    > i wystawienie takiej faktury jest zgodne z prawem?
    Dodam jeszcze, że sprawa dotyczy jednego miesiąca, czyli np. sprzedaż
    10-ego, a klient zgłasza się po fakturę 20-ego.

    Maciek

  • 3. Data: 2007-12-24 10:04:05
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > takiej faktury wystawić, czy też jest to już wtedy jego dobra wola i
    > wystawienie takiej faktury jest zgodne z prawem?

    Art. 87.3. Ordynacji podatkowej:
    Podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem
    usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7
    dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie
    wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu
    towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia
    żądania.

    Art. 87.4. Ordynacji podatkowej:
    Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało
    zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

    A więc wychodzi że ma *obowiązek* wystawienia, jesli żądanie zostało
    zgłoszone w ciagu 3 miesiecy od sprzedaży. Ma na to 7 dni od chwili
    zgoszenia Twojego żądania. Po 3 miesiacach będzie to już dobra wola
    sprzedawcy.

    Jesli przeglądałes archiwum, to być może znajdziesz, że w pewnych sytuacjach
    sprzedawca odmawia wystawienia faktury. Dzieje się to, gdy kupiłeś coś na
    paragon, a potem chcesz fakturę na swoją działalność gospodarczą. Ma to
    związek z tym, że różne są obowiazki sprzedawcy wobec nabywcy. Inne w
    przypadku konsumenta (kupującego na potrzeby osobiste) a inne w przypadku
    kupującego na DG. Obowiazki przy sprzedaży dla przedsiebiorcy to m.in.:
    - obowiązek wystawienia faktury dla przedsiebiorcy
    - odpowiedzialność z tytułu rękojmi w przypadku wady produktu, zakupionego
    na potrzeby DG
    Obowiazki w przypadku sprzedaży dla konsumenta:
    - obowiazek wystawienia paragonu (faktura tylko na żądanie)
    - odpowiedzialność za wady towaru z tytułu niezgodności towaru z umową
    - obowiązek przyjmowania zwrotów towarów zakupionych na odległośc (na
    zasadach i w przypadkach przewidzianych ustawą)

    Jak widzisz te obowiązki i uprawnienia są różne. Dlatego sprzedawcy nie
    chcąc kombinatorów wśród swoich klientów odmawiają po zakupie na paragon
    wystawienia f-ry na DG. Czy to zgodne z prawem czy nie - sprawa zapewne
    dyskusyjna.

    Jest pewien "haczyk", jesli chciałbyś f-rę za zakupy na odległość (np. z
    allegro). Jesli zgłosisz potrzebę wystawienia faktury, to sprzedawca ma
    obowiazek ją wystawić. Nie ma jednak obowiazku Tobie jej wysyłać. Moze Ci
    odpowiedzieć: "Do odbioru u mnie w siedzibie". I wówczas nie pozostaje Ci
    nic innego jak sie po nią pofatygować, czasami na drugi koniec PL :-/

  • 4. Data: 2007-12-24 11:29:59
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    s...@a...pl pisze:
> [...]
    > - obowiązek przyjmowania zwrotów towarów zakupionych na odległośc (na
    > zasadach i w przypadkach przewidzianych ustawą)
    Dzięki wielkie za podesłanie odpowiedniego artykułu, uściślę, że chodzi
    o wystawienie faktury do paragonu dla osoby wykonującej działalność
    gospodarczą. Konkretnie firma Neste (sprzedająca paliwa) odmawia
    wystawienia faktury do paragonu wystawionego przez ich dystrybutor
    paliw, gdyż sprawa nie została do nich zgłoszona w ciągu 7-miu dni.

> [...]
    > chcąc kombinatorów wśród swoich klientów odmawiają po zakupie na paragon
    > wystawienia f-ry na DG. Czy to zgodne z prawem czy nie - sprawa zapewne
    No właśnie - czy to jest zgodne z prawem? Oczywiście przy założeniu, że
    zwracam im oryginał paragonu.

    Maciek

  • 5. Data: 2007-12-24 12:17:07
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > wystawienia faktury do paragonu wystawionego przez ich dystrybutor paliw,
    > gdyż sprawa nie została do nich zgłoszona w ciągu 7-miu dni.

    To akurat nie jest trafny argument. Skąd oni wzieli te 7 dni? Z kartki
    naklejonej na szybę okienka kasowego? Jest tyle samo warta co "Po odejściu
    od kasy reklamacji nie uwzglednia się".

    > No właśnie - czy to jest zgodne z prawem? Oczywiście przy założeniu, że
    > zwracam im oryginał paragonu.

    Tak jak napisałem - to jest dyskusyjne. Bo pojawią się inne przykładowe
    pytania:
    1. Dlaczego od razu nie brałeś f-ry? Bo miało być innne przeznaczenie
    paliwa? Kombinujesz coś?
    2. Jaki nr rejestracyjny wpisać? Bo powinien być on na f-rze, cyt. z
    rozporządzenia "Faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych
    benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i
    innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego
    samochodu." A jak nie wiem, do jakiego tankowałem i wpiszę niewłaściwy?
    Potem sie okaże, że f-ra bedzie alibi, że pojazd ten był w tym czasie na tej
    stacji a nie w innym miejscu np. w trakcie popełniania przestępstwa.
    Udowonią że to nie prawda i doczepiasię, że f-ra zawiera nieprawdziwe dane.
    2. Sprzedawca wiedział, że sprzedaje dla przedsiebiorcy a nie wystawił
    faktury? To jej nie zechce wystawić, by nie być posądzonym o wykroczenie
    niewystawienia f-ry przedsiębiorcy.

    Jako ciekawostka, kiedys tankując na pewnej stacji ORLENu do kanistra
    chciałem fakturę. Sprzedawca pomimo że widział gdzie leje paliwo, żądał nr
    rejestracyjnego :) Gdy powiedziałem zgodnie z prawdą, żeby wpisał: KOSIARKA,
    odmówił. Skończyło sie na skardze do szefostwa regionu czy jakoś tak. W
    odpowiedzi przyszło, ze oni muszą wpisać nr rejestracyjny i nie wystawia mi
    faktury bez numeru.... Miało to miejsce cos około 2000 roku, wtedy byłem
    totalnym niemowlakiem w sprawach podatkowych :)

  • 6. Data: 2007-12-24 12:29:53
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 24.12.2007 <s...@a...pl> <s...@a...pl>
    napisał/a:
    > 1. Dlaczego od razu nie brałeś f-ry? Bo miało być innne przeznaczenie
    > paliwa? Kombinujesz coś?

    "Bo nie pamiętałem NIPu" :) Fakt, prawdą jest, że przedsiębiorca na ogół
    kupuje od razu na fakturę. Zdecydowana większość faktur do paragonów ma
    moim zdaniem dwa źródła:

    1. ktoś chciał być potraktowany jako konsument, np. przy sprzedaży
    wysyłkowej, zwrócić w razie potrzeby, a w przeciwnym wypadku dopiero wtedy
    wziąć fakturę jako przedsiębiorca

    2. Ziutek kazał całej rodzinie zbierać paragony na paliwo i części do auta
    (takich kosztów nigdy za dużo, w granicach rozsądku rzecz jasna) i jeździ z
    nimi, biorąc na siebie faktury.

    Dlatego akurat na rzeczy związane z samochodem unikam faktur do paragonów.
    :) W sumie temat nie do udowodnienia, ale szkoda robić sobie problemów. A
    kiedyś dużo takich brałem, bo Intercars miał zniżkę na pewien klub
    motoryzacyjny. Trzeba było podać określony numer klienta i automagicznie
    wszystko było taniej. Tylko nie dało się wziąć faktury, no chyba, że na
    ów klub motoryzacyjny, zupełnie nieformalny zresztą. :) Trzeba było wziąć
    paragon i dopiero potem fakturę. :) Kiedyś nawet wziąłem nie odchodząc od
    okienka kasy - kasjerka popatrzyła na mnie jak na idiotę, ale fakturę
    wystawiła. ;)

> [...]
    > innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego
    > samochodu." A jak nie wiem, do jakiego tankowałem i wpiszę niewłaściwy?

    A to już jest problem, fakt. ;) (ale teoretyczny, bo wszędzie wpisują taki, jak
    dyktuję, nikt niczego nie sprawdza)

    > 2. Sprzedawca wiedział, że sprzedaje dla przedsiebiorcy a nie wystawił
    > faktury? To jej nie zechce wystawić, by nie być posądzonym o wykroczenie
    > niewystawienia f-ry przedsiębiorcy.

    No nie, nie wiedział. Kupował człowiek, przedsiębiorcą się okazał później. :)
    --
    Samotnik

  • 7. Data: 2007-12-24 21:30:35
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    s...@a...pl pisze:
    > To akurat nie jest trafny argument. Skąd oni wzieli te 7 dni? Z kartki
    > naklejonej na szybę okienka kasowego? Jest tyle samo warta co "Po odejściu
    > od kasy reklamacji nie uwzglednia się".
    Już cytuję panią z Biura Obsługi Klienta "takie mamy dyrektywy z naszej
    księgowości" :-) Taką informację znalazłem też na ich stronie:
    http://www.neste.pl/artikkeli.asp?path=1992;4281;428
    4;4305;4306

    > Tak jak napisałem - to jest dyskusyjne. Bo pojawią się inne przykładowe
    > pytania:
    > 1. Dlaczego od razu nie brałeś f-ry? Bo miało być innne przeznaczenie
    > paliwa? Kombinujesz coś?
    Już tłumaczę. Neste posiada stacje bez obsługowe, czyli podjeżdżasz,
    wkładasz kasę (albo kartę płatniczą) do automatu, tankujesz i odbierasz
    paragon, ewentualnie dostajesz na koniec miesiąca zbiorczą fakturę
    pocztą (oczywiście po wcześniejszej rejestracji i wyrobieniu karty
    identyfikacyjnej, którą to kartę można w automat włożyć). W tym
    konkretnym przypadku głupie bydlę nie chciało przyjąć karty
    identyfikacyjnej.

> [...]
    > stacji a nie w innym miejscu np. w trakcie popełniania przestępstwa.
    > Udowonią że to nie prawda i doczepiasię, że f-ra zawiera nieprawdziwe dane.
    To już jest chyba problem uczciwości kupującego, bo na każdej innej
    stacji jaką znam pytają po prostu o numer pojazdu, a nie spisują ze
    stanu faktycznego. Jest tu takie samo pole do nadużyć jak na tradycyjnej
    stacji.

> [...]
    > faktury bez numeru.... Miało to miejsce cos około 2000 roku, wtedy byłem
    > totalnym niemowlakiem w sprawach podatkowych :)
    No tu już chyba wykazali się totalną ignorancją, bo jednak urządzeń
    zasilanych paliwem, a nie wymagających rejestracji, trochę jest.
    Urządzenia te mogą zapewne stanowić także majątek firmy, a do ich
    używania ciężko od razu kupować sobie rafinerię ;-)

    Maciek

  • 8. Data: 2007-12-25 03:52:58
    Od: "Iza" <i...@w...pl>

    > Dodam jeszcze, że sprawa dotyczy jednego miesiąca, czyli np. sprzedaż
    > 10-ego, a klient zgłasza się po fakturę 20-ego.

    z podobnym problemem zetknelam sie tutaj:
    http://www.eplatnik.pl/forum/viewtopic.php?id=41

    Iza

  • 9. Data: 2007-12-26 22:05:43
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 24 Dec 2007 10:20:57 +0100, Maciek napisał(a):
> [...]
    > prawa takiej faktury wystawić, czy też jest to już wtedy jego dobra wola
    > i wystawienie takiej faktury jest zgodne z prawem?

    Jest to raczej dobra wola sprzedawcy - w takiej Ikei mają nieco lepsze
    standardy obsługi klienta i nie robili żadnego problemu z wystawieniem
    faktury do paragonu 2 tygodnie po zakupie...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    "To nie logika, to polityka"

  • 10. Data: 2007-12-26 22:12:36
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Jest to raczej dobra wola sprzedawcy - w takiej Ikei mają nieco lepsze
    > standardy obsługi klienta i nie robili żadnego problemu z wystawieniem
    > faktury do paragonu 2 tygodnie po zakupie...

    Ale już po 30 dniach robią.
    A problem jest dokładnie taki sam.