  • 1. Data: 2007-12-21 14:50:11
    Temat: czy moge wystawic fakture bez towaru??`
    Od: "michalsiak" <m...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam takie pytanie

    Firma chce zeby wystawic im fakture za towat który zamówili i który dostana
    w styczniu, ale fakture chca miec w grudniu.
    Czy jest jakis sposób zeby to prawidłowo zaksiegowac? Moze nie mozna tak
    zrobic

    Michał

  • 2. Data: 2007-12-21 15:27:11
    Temat: Re: czy moge wystawic fakture bez towaru??`
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 21 Dec 2007 15:50:11 +0100, michalsiak napisał(a):

> [...]
    > w styczniu, ale fakture chca miec w grudniu.
    > Czy jest jakis sposób zeby to prawidłowo zaksiegowac? Moze nie mozna tak

    Tak normalnie to nie można. Jedyny wyjątek: niech ci w grudniu zapłacą
    zaliczkę (np. 100%) wtedy wystawisz im fakturę na zaliczkę.

  • 3. Data: 2007-12-21 17:57:43
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    jureq w <news:fkgm0f$64n$1@news.onet.pl>:

    > Tak normalnie to nie można. Jedyny wyjątek: niech ci w grudniu zapłacą
    > zaliczkę (np. 100%) wtedy wystawisz im fakturę na zaliczkę.

    A to cos w kwestii kosztów tej firmy kupującej towar zmieni? ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2007-12-21 20:38:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Dec 2007, 'Tom N' wrote:

> [...]
    [...]
    > A to cos w kwestii kosztów tej firmy kupującej towar zmieni? ;-)

    1. Pytanie było o fakturę, nie o koszty :P, a że skutki przypominają chwyt
    znany z allegro to już inna sprawa (przypomnę: "wystawię f-rę VAT",
    tylko zapomina dodać ze to będzie VAT ze stawką "zw")

    2. a co zmieni "w sprawie kosztów" przy zakupie *towaru* fakt wystawienia
    f-ry w grudniu?
    Remanentu nie robią, czy ja czegoś nie wiem?

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-12-22 07:44:15
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0712212136310.3636@athlon64>:

    > Remanentu nie robią, czy ja czegoś nie wiem?

    Zastanawiam sie jak ująć w remanencie towar, którego nie ma fizycznie ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2007-12-22 09:30:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Dec 2007, 'Tom N' wrote:

    > Zastanawiam sie jak ująć w remanencie towar, którego nie ma fizycznie ;-)

    :)
    A co to znaczy "nie ma fizycznie"?
    NIE ISTNIEJE i zostało dokonane oszustwo (takie normalne oszustwo,
    niepodatkowe, sprzedano komuś nieistniejącą rzecz) czy też tylko
    nie ma w magazynie? To drugie - patrz nizej, przepis jest.
    Trzeba przemyśleć, jak wpisał (mu) się ów zakup do KPiR, skoro
    go fizycznie nie było :) I "fizyczne niebycie" nie jest związane
    z odbiorem do własnego magazynu/własnych rąk, jako że przepisy
    cywilnoprawne przewidują takie przypadki (znaczy że w myśl prawa
    umowa sprzedaży została dokonana, mimo niewydania towaru,
    oczywiscie o ile ów towar fizycznie istnieje i ma cechy "rzeczy
    oznaczonej co do tożsamości" na przykład).

    Popatrz tak: skoro zakup BYŁ, mimo że towaru nie ma *w naszym magazynie*,
    (ale stanowi już naszą własność, pozostawioną np. komuś na przechowanie)
    to przepis mówi:
    3. Spis z natury powinien obejmować również towary stanowišce własnoœć
    podatnika, znajdujšce się w dniu sporzšdzenia spisu poza zakładem
    podatnika[...]

    Tak więc podatnik ma do przemyślenia, czy rzeczony towar uznaje za
    "swój". Jak nie uznaje, to nie kupił i kosztu nie ma.
    Jak uznaje, to ma go ująć w remanencie i kosztu RÓWNIEŻ nie ma!

    Znaczy dopóki pozostajemy przy podatkach i z okazji żądania "faktury
    w tym roku", to zaliczenie zakupu *towaru handlowego* konkretnie
    w dany rok jakoś mi w żadną stronę nie pasuje.
    Jedyna teza która przychodzi na myśl, czyli rozliczanie proporcji
    zakupów, wydaje się być skrajnie mało prawdopodobne :)
    Być może z p. widzenia rachunkowości ma to jakieś znaczenie, może
    ktos napisze!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-12-22 12:03:57
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0712221015230.1024@athlon64>:

> [...]
    > NIE ISTNIEJE i zostało dokonane oszustwo (takie normalne oszustwo,
    > niepodatkowe, sprzedano komuś nieistniejącą rzecz) czy też tylko

    Zamówiono -- z terminem dostawy styczeń. Nic nie wiemy co to za towar więc
    sobie potrolluję troszeczkę ;)

    Zamówiono ciepłe, świeże bułeczki, termin realizacji zamówienia 2 stycznia
    2008 godzina 4:00...

    Nie znam sie co prawda na wyrobie pieczywa, ale IMHO ten towar nie istniej
    do chwili wyjęcia z pieca ;P

> [...]

    > w tym roku", to zaliczenie zakupu *towaru handlowego* konkretnie
    > w dany rok jakoś mi w żadną stronę nie pasuje.

    Otóż to.

    > Być może z p. widzenia rachunkowości ma to jakieś znaczenie, może
    > ktos napisze!

    Czekamy. :D

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2007-12-22 18:16:32
    Temat: [OT] Podobny przypadek...
    Od: "Baton" <b...@g...pl>

    W nawiazaniu do watku:

    Zamawiam wykonanie okien, place 100% wartosci. Faktura Vat z data 24.12
    (tytul: zaliczka 100% na okna).

    31.12 dokonuje sprzedazy uslugi polegajacej na zamontowaniu w/w okien?

    Przejdzie? W rzeczywistosci okna zostana wyprodukowane w polowie stycznia i
    wtedy zamontowane, ale jedynym dokumentem ksiegowym jaki dostane bedzie
    faktura z 24.12...

    Pozdrawiam

    Baton

  • 9. Data: 2007-12-22 21:23:37
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Przypomnę tylko dla rozjaśnienia treść pytania pierwotnego;
[...]

    W następstwie pytania odpowiadacze zastanawiali się po co komu faktura co z
    remanentem i jaki jest efekt podatkowy u dostawcy i odbiorcy.
    Na wstępie nalezy zauważyć , Michał nie okreslił jaki typ księgowości prowadzi
    i jak jest opodatkowany w zakresie PDOF.Nie określił swojej sytuacji co do
    statusu jako dostawcy a więc , czy jest pośrednikiem czy może producentem.
    Oznacza to ,że nie można jednoznacznie okreslić czy operacja wystawienia przez
    niego faktury zaliczkowej związana jest z jakimś konkretnym efektem podatkowym
    w tym zakresie (PDOF).
    Z pewnością wystąpi efekt podatkowy w zakresie podatku VAT u dostawcy i
    odbiorcy i to może być jedną z przyczyn dla których zmawiający chce wydać
    pieniadze jeszcze w tym roku.Inną przyczyną może być nie wykonany budżet na ten
    rok i chęć "uratowania" kasy zamawiajacego przed koniecznością zwrotu lub
    możliwością obniżenia przyszłego w nowym roku.
    Ponieważ rozważamy jedynie kwestie zaliczki a nie sytuację w której wystawiona
    zostaje zwykła faktura VAT nie dokumentujaca faktycznie dokonanych czynności i
    padła prośba o wytłumaczenie skutków transakcji pod względem zasad
    rachunkowości poniżej ją spełniam w oparciu o przykłady:

    Firma &#8222;X&#8221; otrzymała w grudniu 2006 r. zamówienie od firmy &#8222;Y&#8221;
    na dostawę
    wyrobów gotowych:

    - wartość w cenie sprzedaży netto 50.000 zł;

    - VAT należny według stawki 22% VAT 11.000 zł;

    - wartość sprzedaży brutto 61.000 zł;

    - wartość sprzedanych wyrobów gotowych w wysokości rzeczywistego kosztu
    wytworzenia 40.000 zł.

    W grudniu 2006 r. odbiorca usługi firma &#8222;Y&#8221; wpłaciła 100% należności
    firmie &#8222;X&#8221;
    na poczet zamówionej dostawy, w związku z czym firma &#8222;X&#8221; wystawiła
    fakturę VAT
    dokumentującą pobraną zaliczkę. Firma &#8222;X&#8221; wydała firmie &#8222;Y&#8221;
    swoje wyroby gotowe
    dopiero w styczniu 2007 r. Po dostarczeniu wyrobów nie wystawiono już faktury
    końcowej VAT, ponieważ całą wartość sprzedanych wyrobów gotowych firma
    &#8222;X&#8221;
    ujęła na fakturze zaliczkowej wystawionej jeszcze w grudniu 2006 r.

    Ewidencja księgowa w 2006 r.

    Dostawca towarów ewidencjonuje zaliczki otrzymane na poczet przyszłych dostaw i
    usług w 2006 r. w następujący sposób:

    1. Otrzymanie przez dostawcę towarów zaliczki od odbiorcy towarów przed
    terminem płatności za przyszłą dostawę lub usługę, obligujące zaliczkobiorcę do
    wystawienia faktury zaliczkowej VAT:

    a) otrzymanie zaliczki przelewem bankowym - wyciąg bankowy:

    Wn konto 131 Bieżący rachunek bankowy - 61.000 zł

    Ma konto 201 Rozrachunki z odbiorcami krajowymi niepowiązanymi - 61.000 zł

    b) wystawienie przez zaliczkobiorcę faktury VAT dokumentującej otrzymaną
    zaliczkę &#8211; wartość brutto towarów lub usługi:

    Wn konto 201 Rozrachunki z odbiorcami krajowymi niepowiązanymi - 61.000 zł

    Ma konto 842 Otrzymane i należne środki od kontrahentów na poczet przyszłych
    świadczeń - 61.000 zł

    c) naliczenie przez zaliczkobiorcę podatku należnego VAT od otrzymanej zaliczki:

    Wn konto 842 Otrzymane i należne środki od kontrahentów na poczet przyszłych
    świadczeń - 11.000 zł

    Ma konto 222 Rozliczenie podatku VAT należnego - 11.000 zł.

    Otrzymanie od dostawcy faktury VAT na wpłaconą zaliczkę uprawnia zaliczkodawcę,
    czyli odbiorcę towarów lub usług (a tym samym &#8211; odbiorcę faktury VAT) do
    odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w tej fakturze. Kwotą podatku
    naliczonego, podlegającego odliczeniu w ramach rozliczenia miesięcznego lub
    kwartalnego jest kwota podatku wykazanego w fakturze - otrzymanej przez
    odbiorcę - potwierdzającej otrzymanie przez kontrahenta zaliczki, jeżeli
    wiązała się ona z powstaniem obowiązku podatkowego (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b
    ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.
    535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u.). W ten sam sposób rozliczana jest przez
    zaliczkobiorcę każda następna zaliczka i obligatoryjna faktura zaliczkowa VAT.

    Ewidencja bilansowa zaliczek otrzymanych na poczet przyszłych dostaw i usług u
    zaliczkobiorcy

    W bilansie zaliczkobiorcy (dostawcy towarów) kwota 50.000 zł (saldo konta 842)
    powinna być wykazana w poz. B.III.2e pasywów &#8222;Zaliczki otrzymane na
    dostawy&#8221;.

    Ewidencja księgowa u zaliczkobiorcy w 2007 r.

    1. Zarachowanie zaliczki pobranej w 2006 r. do przychodów ze sprzedaży pod datą
    (stycznia) wydania wyrobów gotowych odbiorcy:

    Wn konto 842 Otrzymane i należne środki od kontrahentów na poczet przyszłych
    świadczeń - 50.000 zł

    Ma konto 700 Sprzedaż produktów - 50.000 zł

    2. Wydanie sprzedanych wyrobów gotowych z magazynu w wysokości rzeczywistego
    kosztu wytworzenia:

    Wn konto 710 Koszt własny sprzedanych produktów - 40.000 zł

    Ma konto 601 Wyroby gotowe - 40.000 zł.

    U zaliczkodawcy ;

    Zaliczki wypłacone (przekazane) dostawcom krajowym i zagranicznym na poczet
    przyszłych dostaw, robót i usług ujmuje się na koncie ogólnym Rozrachunkami z
    dostawcami (Wn), ewentualnie na koncie szczegółowym Zaliczki przekazane na
    poczet dostaw, robót i usług w korespondencji z Rozliczeniem zakupów. Zaliczki
    przekazane na poczet dostaw i usług dla środków trwałych w budowie
    ewidencjonuje się na koncie szczegółowym Zaliczki przekazane na środki trwałe w
    budowie, natomiast zaliczki przekazane na nabycie wartości niematerialnych i
    prawnych ewidencjonuje jednostka na koncie szczegółowym Zaliczki przekazane na
    wartości niematerialne i prawne. Ewidencja analityczna powinna zapewnić
    jednostce możliwość rozliczenia każdego dostawcy z przekazanych mu zaliczek
    oraz możliwość ustalenia wielkości salda na dzień bilansowy, z podziałem od
    jednostek powiązanych i jednostek pozostałych, a gdy zaliczki przekazano
    dostawcom zagranicznym - również według walut obcych.

    Konto zaliczek wypłaconych w przypadku ww. kont szczegółowych może wykazywać
    wyłącznie saldo Wn, które wyraża należności z tytułu zaliczek przekazanych,
    niepotwierdzonych fakturami wystawionymi przez dostawców (jednostka
    przekazująca zaliczkę oczekuje, bowiem dopiero na zwrotną fakturę zaliczkową od
    odbiorcy zaliczki). Konto to podlega aktywowaniu w bilansie w pozycji
    B.I.5 &#8222;Zaliczki na dostawy&#8221;.

    Przykład ; Zaliczka wpłacona na część dostawy

    Firma &#8222;X&#8221; otrzymała w grudniu 2006 r. zamówienie od firmy &#8222;Y&#8221;
    na dostawę
    wyrobów gotowych:

    - wartość w cenie sprzedaży netto: 50.000 zł;

    - VAT należny według stawki 22%: 11.000 zł;

    - wartość sprzedaży brutto: 61.000 zł.

    W grudniu 2006 r. odbiorca usługi &#8222;Y&#8221; wpłaciła 50% należności na poczet
    zamówionej dostawy, w związku z czym firma &#8222;X&#8221; wystawiła równocześnie
    fakturę
    VAT dokumentującą pobraną 50% zaliczkę tj. kwotę 30.500 zł. Firma &#8222;X&#8221;
    wydała
    firmie &#8222;Y&#8221; swoje wyroby gotowe dopiero w styczniu 2007 r. i wówczas
    otrzymała
    pozostałe 50% należności.

    Ponieważ dostawca ujął w fakturze zaliczkowej wystawionej w grudniu 2006 r. 50%
    wartości sprzedanych wyrobów gotowych, to po dostarczeniu wyrobów w styczniu
    2007 r. firma &#8222;Y&#8221; wystawiła jeszcze fakturę końcową VAT na 30.500 zł.

    Ewidencja księgowa u zaliczkodawcy w 2006 r.:

    1. Przelew zaliczki na dobro dostawcy towarów:

    Wn konto 202 Rozrachunki z dostawcami krajowymi niepowiązanymi (gdy przelew
    dotyczy zakupów składników majątku obrotowego i usług obciążających koszty
    nabywcy) lub konto 246 Rozrachunki z tytułu zakupu niefinansowych aktywów
    trwałych (gdy przelew dotyczy zakupu składników majątku trwałego i usług
    zwiększających wartość majątku nabywcy) - 30.500 zł

    Ma konto 131 Bieżący rachunek bankowy - 30.500 zł

    2. Otrzymanie od dostawcy towarów faktury zakupowej VAT potwierdzającej przelew
    bankowy zaliczki (wartość brutto):

    Wn konto 300 Rozliczenie zakupu - 30.500 zł

    Ma konto 202 Rozrachunki z dostawcami krajowymi niepowiązanymi lub konto 246
    Rozrachunki z tytułu zakupu niefinansowych aktywów trwałych - 30.500 zł

    3. Rozliczenie podatku naliczonego VAT od faktury zaliczkowej w części
    podlegającej odliczeniu lub zwrotowi:

    Wn konto 223 Rozliczenie podatku VAT naliczonego - 5500 zł

    Ma konto 300 Rozliczenie zakupu - 5500 zł

    Ewidencja bilansowa zaliczek wydanych u zaliczkodawcy jako należności na poczet
    przyszłych dostaw i usług

    Zaliczkodawca wykazuje należności z tytułu zapłaconych zaliczek (25.000 zł) na
    poczet przyszłych dostaw i usług w aktywach bilansu w pozycjach:

    A.I.4. Zaliczki na wartości niematerialne i prawne lub

    A.II.3. Zaliczki na środki trwałe w budowie lub

    B.I.5. Zaliczki na dostawy.

    Zaliczki otrzymane wykazuje odbiorca towarów w bilansie w kwocie netto, to jest
    po odliczeniu podatku VAT podlegającego odliczeniu, bowiem równolegle do
    zapisów bilansowych (księgowych) u odbiorcy towarów dostawca z danej dostawy
    wystawia przecież faktury sprzedaży VAT, które opiewają na pobrane zaliczki i
    potrąca sobie podatek należny z tych faktur o wcześniej dokonane zakupy, a
    zatem i u dostawców towarów kwoty zobowiązań z tytułu zaliczek są niższe o
    podatek VAT.

    Ewidencja księgowa u zaliczkodawcy w 2007 r.:

    1. Otrzymanie zakupowej faktury końcowej VAT na różnicę między wartością brutto
    całej dostawy lub usługi a kwotą wypłaconej zaliczki (lub wypłaconych zaliczek)
    na dobro dostawcy towarów lub usług (lub niefinansowych aktywów trwałych):

    a) suma faktury zakupowej brutto:

    Wn konto 300 Rozliczenie zakupu &#8211; 30.500 zł

    Ma konto 202 Rozrachunki z dostawcami krajowymi niepowiązanymi lub konto 246
    Rozrachunki z tytułu zakupu niefinansowych aktywów trwałych - 30.500 zł

    b) wartość netto dostawy towarów lub zakupionej usługi dokonana w całości w
    2007 r.:

    Wn konto 010 Środki trwałe, 020 Wartości niematerialne i prawne, 031
    Nieruchomości stanowiące inwestycje długoterminowe, 080 Środki trwałe w
    budowie, 310 Materiały, 330 Towary (i ewentualnie Wn/Ma konto 340 Odchylenia od
    cen ewidencyjnych materiałów i towarów), 402 Usługi obce (pamiętać przy tym
    należy, że wartość dostawy netto lub zakupionej usługi powiększa się o nie
    podlegający odliczeniu podatek VAT) &#8211; 50.000 zł

    Ma konto 300 Rozliczenie zakupu &#8211; 50.000 zł

    c) rozliczenie podatku VAT od zakupów w części podlegającej odliczeniu lub
    zwrotowi:

    Wn konto 223 Rozliczenie podatku VAT naliczonego &#8211; 5500 zł

    Ma konto 300 Rozliczenie zakupu &#8211; 5500 zł

    2. Zapłata pozostałej kwoty zobowiązania z tytułu zakupionych towarów lub
    usług &#8211; przelew bankowy na dobro dostawcy:

    Wn konto 202 Rozrachunki z dostawcami krajowymi niepowiązanymi lub konto 246
    Rozrachunki z tytułu zakupu niefinansowych aktywów trwałych - 30.500 zł

    Ma konto 131 Bieżący rachunek bankowy - 30.500 zł.

    Pozdrawiam - kriss

  • 10. Data: 2007-12-22 21:31:57
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Kriss" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > w styczniu, ale fakture chca miec w grudniu.
    > Czy jest jakis sposób zeby to prawidłowo zaksiegowac? Moze nie mozna tak

    może jako usługe? tak troche dowcipnie - "usługa przyjęcia zamówienia" ;) - a
    potem towar sprzedasz za złotówke