  • 1. Data: 2003-08-17 13:49:45
    Temat: ZUS i umorzenia zaleglosci
    Od: "Jurek" <m...@o...pl>

    Witam,
    Ostatnio gdzies czytalem ze ZUS moze umorzyc
    zaleglosci tytulem nie zaplaconych skladek.
    Chodzi o to, ze względu na stan majątkowy i
    sytuację rodzinną nie są w stanie ich uregulować.
    Ma ktos jakies blizsze informacje w tym temacie.
    Jurek

  • 2. Data: 2003-08-19 10:24:40
    Temat: Re: ZUS i umorzenia zaleglosci
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 17 sierpnia 2003 o godzinie (15:49:45) napisano:
> [...]
    J> Chodzi o to, ze względu na stan maj?tkowy i
    J> sytuację rodzinn? nie s? w stanie ich uregulować.
    J> Ma ktos jakies blizsze informacje w tym temacie.

    Taka mozliwosc byla od "zawsze" czyli od istnienia ustawu o
    systemie ubezpieczen spolecznych (art. 28), a od niedawna to
    wprowadzono rozszerzenie podstaw do umorzenia:

    "1. Należności z tytułu składek mogą być umarzane w całości lub w
    części przez Zakład, z uwzględnieniem ust. 2-4.
    2. Należności z tytułu składek mogą być umarzane tylko w przypadku ich
    całkowitej nieściągalności, z zastrzeżeniem ust. 3a.
    3. Całkowita nieściągalność, o której mowa w ust. 2, zachodzi, gdy:
    1) dłużnik zmarł nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił
    ruchomości nie podlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów
    albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna
    wartość nie przekracza kwoty stanowiącej trzykrotność przeciętnego
    wynagrodzenia i jednocześnie brak jest następców prawnych oraz nie ma
    możliwości przeniesienia odpowiedzialności na osoby trzecie,
    2) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył
    postępowanie upadłościowe z przyczyn, o których mowa w art. 13 oraz w
    art. 218 § 1 pkt 1 i § 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia
    24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe (...),
    3) nastąpiło zaprzestanie prowadzenia działalności przy jednoczesnym braku
    majątku, z którego można egzekwować należności, następców prawnych,
    możliwości przeniesienia odpowiedzialności na osoby trzecie w rozumieniu
    przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa,
    4) nie nastąpiło zaspokojenie należności w zakończonym postępowaniu
    likwidacyjnym,
    4a) wysokość nieopłaconej składki nie przekracza kwoty kosztów upomnienia w
    postępowaniu egzekucyjnym,
    5) naczelnik urzędu skarbowego stwierdził brak majątku, z którego można
    prowadzić egzekucję,
    6) jest oczywiste, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwot
    przekraczających wydatki egzekucyjne.
    3a. Należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczonych
    będących równocześnie płatnikami składek na te ubezpieczenia mogą być
    umorzone, pomimo braku ich całkowitej nieściągalności, jeżeli przemawia za
    tym ważny interes osoby zobowiązanej do ich opłacenia.
    4. Umorzenie składek powoduje także umorzenie odsetek za zwłokę, kosztów
    upomnienia i dodatkowej opłaty.
    5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, decyzję umarzającą należności z
    tytułu składek pozostawia się w aktach sprawy."

    Informacje z Rzeczpospolitej online juz ktos tu podawal:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_030813/p
    rawo/prawo_a_2.html#1
    Z tym, ze na serwerze sejmowym ten DZ.U. z rozporzadzeniem wykonawczym
    nie zostal jeszcze umieszczony (a przynajmniej mnie nie udalo sie
    go znalezc).

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 3. Data: 2003-08-19 17:51:59
    Od: "Jurek" <m...@o...pl>

    Krzysztof A. Ziembik wrote:
> [...]
    > Z tym, ze na serwerze sejmowym ten DZ.U. z rozporzadzeniem wykonawczym
    > nie zostal jeszcze umieszczony (a przynajmniej mnie nie udalo sie

    No wlasnie, tez chodzi mo glownie o to rozporzadzenie.
    Jesli ktos wie gdzie lezy to prosze o informacje.
    Jurek