  • 1. Data: 2004-08-16 15:56:37
    Temat: ZUS i umowa o dzieło/zlecenie
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    Witam,

    potrzebuję na szybko krótkiego kompendium wiedzy na temat z czym się je
    od strony zleceniodawcy umowy o dzieło i zlecenie jeśli wykonawca obowiązkowo
    podlega z tego tytułu pod ZUS. Dotychczas jako zleceniodawca miałem tylko um.
    o dzieło ze studentami, więc umowa, rachunek, pit-4 i koniec formalności. A
    jeśli jest ZUS?

    Jakoś nie umiem nic wygooglać, a potrzebuję wiedzieć do wieczora i co
    gorsza nie mam czasu wziąść trzech ustaw i pięciu rozporządzeń i zacząć
    się wczytywać. :( Ktoś mnie naprowadzi na jakieś HOWTO?
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2004-08-16 16:15:21
    Temat: Re: ZUS i umowa o dzieło/zlecenie
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

    Zobacz tutaj:

    http://www.zus.pl/ref_99/porad1/default.asp

  • 3. Data: 2004-08-16 16:37:48
    Od: Tomek Niedbała <t...@g...pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał

    > Ktoś mnie naprowadzi na jakieś HOWTO?

    Umowa o dzieło

    Zawierając umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do
    wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

    Umowa o dzieło właściwie skonstruowana zabezpiecza interesy obu stron.
    Płacąc umówione z góry wynagrodzenie wiesz, że nie przepłacisz. W przypadku
    wadliwego wykonania dzieła lub jego niewykonania - nie ponosisz żadnych
    kosztów (zauważ, że w przypadku swojego pracownika poniesiesz najczęściej
    koszt zużytych materiałów, ubezpieczeń, część płacy itp.).

    Wynagrodzenie w umowie o dzieło

    Jeżeli strony określiły wynagrodzenie na podstawie zestawienia planowanych
    prac i przewidywanych kosztów (wynagrodzenie kosztorysowe), a w toku
    wykonywania dzieła zarządzenie właściwego organu państwowego zmieniło
    wysokość cen lub stawek obowiązujących dotychczas w obliczeniach
    kosztorysowych, każda ze stron może żądać odpowiedniej zmiany umówionego
    wynagrodzenia. Nie dotyczy to jednak należności uiszczonej za materiały lub
    robociznę przed zmianą cen lub stawek.

    Jeżeli w toku wykonywania dzieła zajdzie konieczność przeprowadzenia prac,
    które nie były przewidziane w zestawieniu prac planowanych będących podstawą
    do obliczenia wynagrodzenia kosztorysowego, a zestawienie sporządził
    zamawiający, przyjmujący zamówienie może żądać odpowiedniego podwyższenia
    umówionego wynagrodzenia.

    Jeżeli zestawienie planowanych prac sporządził przyjmujący zamówienie, może
    on żądać podwyższenia wynagrodzenia tylko wtedy, gdy mimo zachowania
    należytej staranności nie mógł przewidzieć konieczności prac dodatkowych.
    Przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, jeżeli
    wykonał prace dodatkowe bez uzyskania zgody zamawiającego.

    Gdyby jednak w wypadkach przewidzianych powyżej zaszła konieczność znacznego
    podwyższenia wynagrodzenia kosztorysowego, zamawiający może od umowy
    odstąpić, powinien jednak uczynić to niezwłocznie i zapłacić przyjmującemu
    zamówienie odpowiednią część umówionego wynagrodzenia.

    Jeżeli umówiłeś się z wykonawcą na wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący
    zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie
    zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. Jeżeli
    jednak wskutek zmiany stosunków, której nie można było przewidzieć,
    wykonanie dzieła groziłoby przejmującemu zamówienie rażącą stratą, sąd lub
    państwowa komisja arbitrażowa może podwyższyć ryczałt lub rozwiązać umowę.

    W umowie o dzieło możesz zawrzeć klauzulę kary umownej (podobne prawo
    przysługuje wykonawcy). Przy zawieraniu umowy musisz pamiętać o właściwym
    opisaniu przypadków, w których strony mogą odstąpić od umowy.

    Koszty
    Ubezpieczenie zdrowotne - nie*

    Ubezpieczenie społeczne - nie*

    Zaliczka na podatek dochodowy - 20%

    Koszty uzyskania przychodu przy wyliczaniu zaliczki - 20%, 50% jeśli umowa
    przenosi prawa autorskie, ustalone kwotowo, jeśli przekraczają wyliczone
    normy - w tym przypadku wykonawca musi koszty udokumentować

    Kwota wolna - nie

    Minimalne wynagrodzenie - nie

    *) Uwaga: Jeśli umowa o dzieło zawierana jest z osobą, która jest
    jednocześnie naszym pracownikiem, umowa taka podlega obowiązkowi
    ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, co znacznie podnosi jej koszt.

    Kiedy warto

    Ponieważ przy umowie o dzieło nie ponosimy dodatkowych kosztów w postaci
    składek na ubezpieczenie społeczne, zawsze warto rozważyć ten sposób
    wykonania niezbędnych prac. Należy jednak pamiętać, że końcowym efektem
    umowy o dzieło powinno być konkretne dzieło właśnie - np. tłumaczenie,
    szafka, rzeźba, program komputerowy, strona WWW. Organy kontrolne (PIP, US,
    ZUS) badają takie umowy ze względu na jej treść i efekt końcowy - naciąganie
    pojęcia umowy o dzieło może się skończyć nieprzyjemnie.

    Kiedy nie warto

    Jeżeli masz wątpliwości czy dana umowa może zostać zaklasyfikowana do umów o
    dzieło powinieneś rozwiać swoje wątpliwości sprawdzając w literaturze czy
    pytając (chociażby na naszym forum). Jeżeli wątpliwości pozostaną - cóż -
    decydujesz sam. Jeżeli wykonawcą jest Twój pracownik - zawieranie umowy o
    dzieło ma ograniczony sens ze względu na fakt, że musisz odprowadzić składki
    na ubezpieczenie społeczne - chyba, że praca ma zostać wykonana poza
    normatywnym czasem pracy, lub zależy Ci na zabezpieczeniu się przed skutkami
    niewykonania dzieła.

    Formalności
    Przy umowie o dzieło formalności ograniczone są do minimum. Wystarczy
    sporządzić odpowiednią umowę. Po zakończeniu pracy wykonawca powinien
    pokwitować odbiór wynagrodzenia na dokumencie, zawierającym jego dane, dane
    zlecającego, dane umowy (data i ew. numer) oraz kwotę wynagrodzenia (tzw.
    rachunek za wykonanie umowy o dzieło).

    Ten rachunek wraz z umową stanowi u Ciebie podstawę do zaksięgowania wydatku
    w koszty uzyskania przychodu (jeśli wydatek spełnia pozostałe kryteria
    konieczne do zaliczenia do kup).

    Potrzebne dokumenty

    Dowód osobisty wykonawcy

    Dokładne omówienie umowy o dzieło znajduje się w Kodeksie Cywilnym w Księdze
    III (zobowiązania) - tytuł XV.

    Umowa zlecenie

    Umowa zlecenie jest bardzo wygodną formą zatrudniania dla wykonania wielu
    prac niezbędnych w Twojej firmie.

    Musisz jednak pamiętać, że stosowanie umów zlecenia lub o dzieło w celu
    obejścia przepisów o ubezpieczeniu społecznym (czyli np. zamiast umowy o
    pracę) jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika i oczywiście przeciwko
    przepisom o ubezpieczeniu społecznym.
    Należy również pamiętać, że praca wykonywana w stałych godzinach, z
    ustalonym zakresem obowiązków, pod nadzorem pracodawcy może być przez organy
    kontrolne uznana za wykonywaną w ramach umowy o pracę.

    Dokładny cytat z Kodeksu Pracy brzmi:

    "Art. 22.1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do
    wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego
    kierownictwem, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

    1.1. Zatrudnienie w warunkach określonych w Par. 1 jest zatrudnieniem na
    podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy."

    Tak więc należy treść umów zlecenia analizować i tworzyć pod tym kątem, aby
    nie mogły zostać zakwestionowane przez kontrolujących lub samego pracownika,
    który może wystąpić do sądu prac o ustalenie, że wykonywanie danej umowy
    następowało w ramach umowy o pracę.

    Cechy jakim powinna odpowiadać umowa zlecenie wymienione są Księdze III
    Tytule XXI Kodeksu Cywilnego.

    Dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Powinien jednak
    zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego
    wykonania zlecenia; w razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić
    przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym
    czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien
    także naprawić szkodę.

    Natomiast przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie.
    Jednakże gdy zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego
    powodu, przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę, którą poniesie w
    tym wypadku dający zlecenie.

    Wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenie

    Jeżeli wykonanie zlecenia wymaga wydatków, na żądanie przyjmującego zlecenie
    powinieneś udzielić mu odpowiedniej zaliczki. Jeżeli umowa nie stanowi
    inaczej, wynagrodzenie wypłacane jest po wykonaniu zlecenia. Możliwe jest
    jednak ustalenie innych zasad wypłaty wynagrodzenia.

    W zależności od rodzajów ubezpieczeń, jakim podlega osoba przyjmująca
    zlecenie możliwe są różne obciążenia składkami ZUS. Jeżeli wykonującym
    zlecenie jest nasz pracownik, od takiej umowy należy odprowadzić składki na
    ubezpieczenie społeczne.

    Jeżeli wykonuje ją osoba nie objęta obowiązkiem ubezpieczeniowym z tytułu
    umowy o pracę, osobę taką należy zgłosić do ubezpieczenia i odprowadzić
    składki w pełnej wysokości. Jeżeli osoba przyjmująca zlecenie jest objęta
    obowiązkiem ubezpieczeniowym z tytułu wykonywania umowy o pracę lub
    prowadzenia działalności gospodarczej - do ZUS należy odprowadzić składki na
    ubezpieczenie zdrowotne. Z tytułu wynagrodzenia osoba ta powinna jednak być
    ubezpieczona co najmniej od kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznego
    określonego w odrębnych przepisach.

    Uwaga: Osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy
    zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem
    cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej
    "zleceniobiorcami", oraz osoby z nimi współpracujące nie podlegają
    obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami szkół
    ponad podstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat. Oznacza to, że
    szczególnie korzystne jest zawieranie umów z takimi osobami.

    Koszty
    Własny pracownik, osoba nie ubezpieczona z innych tytułów lub ubezpieczona
    od podstawy mniejszej niż kwota minimalnego wynagrodzenia

    Ubezpieczenie zdrowotne - tak

    7,75% przychodu (odejmowane od zaliczki na podatek dochodowy)

    Ubezpieczenie społeczne - tak

    wypadkowe (pracodawca) - 1,62%

    emerytalne (pracownik) - 9,76%

    rentowe (pracownik) - 6,5%

    emerytalne (pracodawca) - 9,76%

    rentowe (pracodawca) - 6,5%

    chorobowe (pracownik) - 2,45%

    fundusz pracy (pracodawca) - 2,45%

    fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych (pracodawca) - 0,08%

    Zaliczka na podatek dochodowy - 20% dochodu minus składka na ubezpieczenie
    zdrowotne

[...]

    Przy wynagrodzeniu 1000 zł brutto składniki wynagrodzeń rozkładają się
    następująco:

    Składki ZUS - 454,20 zł

    Zaliczka na podatek - 67,10 zł

    Do wypłaty biorącemu zlecenie - 682,8 zł

    Zaliczka na podatek dochodowy - 20%

    Osoba ubezpieczona z innego tytułu, nie będąca naszym pracownikiem lub osoba
    ubezpieczona z innych tytułów od podstawy nie mniejszej niż kwota
[...]

    Ubezpieczenie zdrowotne 77,50

    Zaliczka na podatek - 82,50 zł

    Do wypłaty biorącemu zlecenie - 840 zł

    Uczniowie szkół ponad podstawowych i studenci, do momentu ukończenia 26 roku
    życia.

[...]

    Zaliczka na podatek - 160 zł

    Do wypłaty biorącemu zlecenie - 840 zł

    Kiedy warto

    Jeśli zlecenie może wykonać uczeń lub student, albo osoba nie będąca Twoim
    pracownikiem i ubezpieczona z innego tytułu, wtedy koszt zatrudnienia jest
    najmniejszy, a z pieniędzy przeznaczonych na wykonanie zadania najwięcej
    zostaje w kieszeni wykonawcy.

    Kiedy nie warto

    Umowa zlecenie ze swoim pracownikiem to tylko zwiększenie ilości roboty
    papierkowej - chyba, że chodzi o zachowanie w stanie nienaruszonym limitu
    godzin nadliczbowych. Wynagrodzenia z tytułu takich umów nie zwiększają
    również podstaw do wynagrodzenia urlopowego czy chorobowego, i z tego
    względu mogą być czasami korzystne.

    Formalności
    W zależności od osoby przyjmującego zlecenie formalności i wymagane
    dokumenty są różne.

    Uczniowie szkół ponad podstawowych i studenci, do momentu ukończenia 26 roku
    życia.

    Wymagane dokumenty

    1. Umowa zlecenie, precyzująca zakres prac i wynagrodzenie

    2. Rachunek potwierdzający wykonanie pracy i odbiór wynagrodzenia

    3. Informacja dla wykonawcy i urzędu skarbowego o uzyskanych
    wynagrodzeniach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT 8B)

[...]

    2. Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego ZUS ZZA

    3. Rachunek potwierdzający wykonanie pracy i odbiór wynagrodzenia

    4. Informacja o pobranych składkach na ubezpieczenie zdrowotne ZUS RZA

    5. Informacja dla wykonawcy i urzędu skarbowego o uzyskanych
[...]

    wynagrodzeniach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT 4, 11)

    4. Kwoty i składki na ZUS w tych samych dokumentach, w których
    rozliczane są wynagrodzenia z tytułu pracy etatowej

  • 4. Data: 2004-08-16 16:49:03
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <t...@g...pl> napisal(a):
> [...]
    >
    > fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych (pracodawca) - 0,08%
    >
    > Zaliczka na podatek dochodowy - 20% dochodu minus składka na ubezpieczenie

    Ufff, tak czytam, czytam i aż zacząłem liczyć, czy to aby się nie
    zsumuje powyżej 100% ;)))

    Dzięki, mam już jaką-taką jasność w temacie.
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2004-08-17 09:06:34
    Od: "PP" <p...@o...pl>

    > Umowa zlecenie
    > następująco:
    >
    > Składki ZUS - 454,20 zł
    >
    > Zaliczka na podatek - 67,10 zł
    >
    > Do wypłaty biorącemu zlecenie - 682,8 zł
    >
    > Zaliczka na podatek dochodowy - 20%

    Jeśli można podłączę się pod wątek.
    A co w sytuacji jeśli wynagrodzenie jest niższe od minimalnego np. 500zł
    (albo i mniej). Na jakiej podstawie ustala się składki na ZUS, zwłaszcza
    emerytalną? Jakie dokumenty i gdzie (cz również w NFZ) składa
    zleceniodawaca?

    z góry dzięki.
    PP

  • 6. Data: 2004-08-17 09:12:29
    Od: Tomek Niedbała <t...@g...pl>

    Użytkownik "PP" <p...@o...pl> napisał

    http://www.infostaff.com.pl/pl/dodatki-kalkulator.ph

  • 7. Data: 2004-08-17 10:16:46
    Od: "Andziax" <a...@t...pl>

    | fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych (pracodawca) - 0,08%

    Wow, jestem pełna podziwu dla takiej odpowiedzi :) Ukłony... Ale czy FGŚP to
    nie przypadkiem 0,15 % ?

    --
    Pozdrawiam,
    Andzia

  • 8. Data: 2004-08-17 11:58:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Aug 2004, PP wrote:
    [...]
    >+ A co w sytuacji jeśli wynagrodzenie jest niższe od minimalnego np. 500zł

    Ale mowa o zleceniu - przecież zlecenie może np. trwać jeden dzień
    albo obejmować "znikomą ilość czasu w ciągui dnia".
    Byłoby dziwne jakby osobnikowi łapiącemu 26 jednodniowych zleceń
    po 100 zł (2600 zł brutto) czy też 26 *jednoczesnych* zleceń mało
    obciążających :) miała wyjść inna kwota, niż łapiącemu jedno
    miesieczne za 2600 zł !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-08-18 11:59:30
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > Wow, jestem pełna podziwu dla takiej odpowiedzi :) Ukłony... Ale czy FGŚP
    > nie przypadkiem 0,15 % ?

    Zgadzam sie :)

    dodam jeszcze od siebie - czy w 2004 r. zaliczka na podatek dochodowy od
    umów o dzieło to przypadkiem nie 19%, a nie 20%?

    pozdrawiam
    monika

  • 10. Data: 2004-08-18 12:04:31
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Kalina napisał:

    > Zgadzam sie :)
    >
    > dodam jeszcze od siebie - czy w 2004 r. zaliczka na podatek dochodowy od
    > umów o dzieło to przypadkiem nie 19%, a nie 20%?

    A owszem, od 1 stycznia ;-)
    Troche juz wody upłyneło ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk