  • 1. Data: 2003-03-03 13:09:28
    Temat: ZUS - nowa podstawa 1335,25 - ale od kiedy?
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    Witam,

    Jest taka dość zgrabna, nowa tabelka na stronach ZUS:
    http://www.zus.pl/ubezpie/podstawa.htm

    I piszą w niej:
    "mięsiąc obowiązywania składek --> marzec --> Podstawa wymiaru = 1335,25"

    Czy to znaczy, ze ta nowa podstawa obowiązuje dopiero przy płaceniu
    składki za marzec (w kwietniu), czy juz teraz - przy placeniu za luty?

    Nie wiem jak to interpretować.
    Wydaje mi sie, ze dotyczy to placenia w kwietniu za marzec,
    ale czemu w takim razie na stronie:
    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm
    podawaliby informacje przydatne praktycznie dopiero za miesiąc,
    a informacje potrzebne teraz chowają w archiwalnych tabelkach?

    Reasumując:
    czy DRA skladane za pare (za luty) wypelniam z podstawą 1257,49
    (czyli tak jak miesiąc temu), czy już z nową podstawą 1335,25?

    Dzieki!

    latet

  • 2. Data: 2003-03-03 13:14:54
    Temat: Re: ZUS - nowa podstawa 1335,25 - ale od kiedy?
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Latet wrote:

> [...]
    >
    > Czy to znaczy, ze ta nowa podstawa obowiązuje dopiero przy płaceniu
    > składki za marzec (w kwietniu), czy juz teraz - przy placeniu za luty?

    Za marzec w kwietniu

> [...]
    > podawaliby informacje przydatne praktycznie dopiero za miesiąc,
    > a informacje potrzebne teraz chowają w archiwalnych tabelkach?

    To jest już w marcu potrzebne np tym którzy rozliczją podatki
    memoriałowo

    > Reasumując:
    > czy DRA skladane za pare (za luty) wypelniam z podstawą 1257,49
    > (czyli tak jak miesiąc temu), czy już z nową podstawą 1335,25?

    1257,49

  • 3. Data: 2003-03-03 18:31:18
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Latet" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy to znaczy, ze ta nowa podstawa obowiązuje dopiero przy płaceniu
    > składki za marzec (w kwietniu), czy juz teraz - przy placeniu za luty?

    Za marzec (płacona w kwietniu)

> [...]
    > podawaliby informacje przydatne praktycznie dopiero za miesiąc,
    > a informacje potrzebne teraz chowają w archiwalnych tabelkach?

    ja z tej tabeli nigdy nie korzystałem a zawsze szukam wlaśnie na tej stronie
    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm
    może nie chowają, tylko jak podali na w/w stronie to od razu zaktualizowali w
    tabelkach (mniej pracy a i zapomniec można :)

    > Reasumując:
    > czy DRA skladane za pare (za luty) wypelniam z podstawą 1257,49
    > (czyli tak jak miesiąc temu), czy już z nową podstawą 1335,25?

    1257,49

    Ale to nic wobec tego co będziesz płacił z tytułu zdrowotnego:

    "Zmiana wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne (które notabene będzie się teraz
    nazywać powszechnym ubezpieczeniem w Narodowym
    Funduszu Zdrowia), polega nie tylko na podniesieniu z 60 do 75 proc. wskaźnika, od
    którego ustalana jest minimalna podstawa wymiaru
    składki u osób prowadzących pozarolniczą działalność. Przede wszystkim zmieni się
    sama podstawa wymiaru składki. Od tej pory nie
    będzie ona miała nic wspólnego z podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
    i rentowe. U osób prowadzących pozarolniczą
    działalność podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie będzie mogła być
    niższa niż 75 proc. przeciętnego wynagrodzenia
    w sektorze przedsiębiorstw z poprzedniego kwartału, włącznie z wypłatami z zysku.
    Nie zmienia się natomiast:
    - procentowa wysokość składki (8 proc. podstawy wymiaru),
    - procentowa wysokość składki, którą można odliczyć od podatku (7,75 proc. podstawy
    wymiaru),
    - zmienność składki co kwartał: składka w nowej wysokości będzie obowiązywać od
    trzeciego miesiąca następnego kwartału."

    Więcej tutaj:
    http://www.rp.pl/dodatki/firma_c_030225/firma_c_a_3.
    html#1

    Nieźle nas podeszli :-( ... ciekawe co im nie pozwoliło uzależnic tego od
    rzeczywistych przychodów.

    > Dzieki!

    Nie ma za co

    Sark

  • 4. Data: 2003-03-03 21:17:31
    Temat: Re: ZUS - nowa podstawa 1335,25 - ale od kiedy? (troche przydługie)
    Od: "Paweł" <p...@n...pl>

> [...]
    >
    > Czy to znaczy, ze ta nowa podstawa obowiązuje dopiero przy płaceniu
    > składki za marzec (w kwietniu), czy juz teraz - przy placeniu za luty?

    To zależy od przyjętego przez Ciebie sposobu opłacania składek.
    W 99.9% przypadków jest to sytuacja w [kwietniu za marzec]

    Dla mnie natomiast jest to sytuacja w [marcu za marzec], bo taki wariant
    sobie przyjałem kilka lat temu, kiedy w okresie hiper inflacji ZUS przysłał
    mi bardzo nieprzyjemne upomnienie (strasząc sądem) o odsetki w kwocie 13 zł
    i coś tam gr, bo zapomniałem o terminie (do 10-tego) i spóźniłem się trzy
    dni z dokonaniem wpłaty.
    Pamiętam, że była to wówczas równowartość mniej więcej pudełka zapałek, a
    list polecony, który do mnie wysłali kosztował ich więcej. Na nikim nie
    zrobiły wrażenie moje uwagi, na temat celowości wysyłania takiego listu,
    kiedy zarzyczyłem sobie wyciągnięcie mojej kartoteki w której czarno na
    białym stało, że od kilku lat nie zawaliłem, żadnego terminu wpłaty i
    wysyłanie takiego listu i na taką kwotę jest zwyczajnym marnostrawstwem
    czasu i energii. Miałem dodatkowego pecha, bo kiedy następnego dnia chciałem
    w kasie (płaciło się wówczas w kasie na miejscu - przelewy nastały później)
    zapłacić owe nieszczęsne 13 zł - pani kasierka opuściła zasłonę i skończyła
    "urzedowanie", bo właśnie minęła godzina 13:00.
    Od tamtego czasu zacząłem płacić z miesięcznym wyprzedzeniem, aby nie
    zawracać sobie głowy terminami.
    Pozdrawiam, Paweł

  • 5. Data: 2003-03-04 08:17:26
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > 1257,49

    OK, dzieki.

> [...]
    pozarolniczą działalność. Przede wszystkim zmieni się sama podstawa wymiaru

    Slyszalem o tym cos tam, ale nie wiem OD KIEDY te zmiany?
    Na razie - z tego co widze na stronie ZUS - nic o tym nie piszą,
    ale w artykule, ktory podalas, sugerua, ze juz od kwietnia (za marzec).

    Dzieki!

    Latet