  • 1. Data: 2004-03-30 10:26:57
    Temat: ZUS za granicą
    Od: "WK" <w...@d...pl>

    Po długim googlowaniu wokół tematu
    Mam pytanie:
    Jeśli jako obywatel IIIRP zarejestruję firmę w innym kraju i tam będę płacił
    podatki, czy mam obowiązek utrzymywać polski ZUS i płacić tu składki, czy
    podlegam wtedy przepisom ubezpieczeniowym tego kraju, w którym mam
    działalność?
    Jak się sprawa będzie miała po 1 maja 2004 ??

    Waldemar Kowalski

  • 2. Data: 2004-03-30 14:39:32
    Temat: Re: ZUS za granicą
    Od: "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl>

    Użytkownik "WK" <w...@d...pl> napisał w wiadomości

    > Jak się sprawa będzie miała po 1 maja 2004 ??

    Ja sie bede najprawdopodobniej rejestrowal na Slowacji w okolicy
    czerwca, to dam znac na grupe jak to dokladnie przebiega.

    marekz

  • 3. Data: 2004-03-30 14:53:57
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Ja sie bede najprawdopodobniej rejestrowal na Slowacji w okolicy
    > czerwca, to dam znac na grupe jak to dokladnie przebiega.

    O, byłoby nieźle! - jeno nie zapomnij w tym całym ferworze :-)

    Pix

  • 4. Data: 2004-03-30 15:07:26
    Od: "Kubik" <p...@t...adres.nie.istnieje>

    "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl> wrote in message

    > Ja sie bede najprawdopodobniej rejestrowal na Slowacji w okolicy
    > czerwca, to dam znac na grupe jak to dokladnie przebiega.
    Czekamy na informacje! Zapisz sobie :)

    pozdr
    Adam

  • 5. Data: 2004-03-31 11:55:39
    Od: "Andrzej" <u...@t...lt>

    Płacisz w tym kraju i w Polsce nie musisz, no jeżeli chcesz w Polsce by
    naliczono ci to wszystko do emerytury to możesz dobrowolnie płacić. A jak
    będzie przenoszenie stażu między państwami jak by nie było UE to nie wiem.
    Pozdrawiam z Wilna i sugeruje tutaj przenieś firmę.

    Pozdrawiam
    Andrzej

    Pod spodem bliższe dane:

    Witam wszystkich, którzy byli zainteresowani ew. otworzeniem firmy na
    Litwie.
    Postaram się ogólnie wyjaśnić o procedurach otworzenia firmy, podatkach itp.

    Kurs 1 lit to około 1,30 PLN
    Podatki: Vat na większość produktów 18 % lecz jeżeli sprzedaż odbywa się nie
    w Litwie to stawka podatku 0 % a VAT płaci się w tym kraju w którym jest
    sprzedaż. Obecnie nie będzie procedur celnych co obniża koszty ale trzeba
    będzie potwierdzać dokumentami transportowymi że towar, usługa była wykonana
    w innym kraju na bazie czego została zastosowana stawka 0 na Litwie.

    Podatek od firm o osobowości prawnej wynosi: stawka podstawowa 15 % ( przy
    czym podatki generalnie będą obniżane nawet do 0 % podatek dochodowy od
    firm ), 13 % podatek jeżeli firma ma do 10 osób i obrót nie większy niż 500
    tys. litów.
    Możliwe dość łatwo obniżenie podatku do 0 % nawet dziś, lub jego
    zmniejszenie.
    VATowskie rozliczenia miesięcznie a pozostałe do końca maja następnego roku
    często przedłużane nawet do jesieni. ( czyli bilans itp. zanosi się kiedy
    zakończy się rok podatkowy i przechodzi przynajmniej kilka miesięcy )

    Najlepszą formą działalności jest firma nazywana UAB w tłumaczeniu Zamknięta
    Spółka Akcyjna. Jest to forma pośrednia między Polską sp. z o.o. a S.A.
    Kapitał zakładowy 10 tys.lt i po zarejestrowaniu odrazu do dyspozycji tylko
    niestety od 1 stycznia zmieniły się procedury rejestracyjne i jak wcześniej
    zajmowało to do tygodnia i w banku pieniądze wystarczało by były 3 dni to
    teraz procedura zajmuje do miesiąca i w banku trochę dużej muszą leżeć
    pieniądze ( na razie nie muszą do miesiąca ).
    Koszt założenia plus pieczęcie itp. około 1000 litów ( przy czym wnosi się
    to w koszty ).
    Koszty utrzymania to może być obsługa księgowa od 100 lt w miesiąc
    Wynajęcie pomieszczeń jest bardzo zróżnicowane od 20 lt za kwadrat do ....
    Jeżeli jednak korzystało by się okazjonalnie z biura to oferował bym swoje
    pomieszczenia w zależności od formy współpracy.
    Moje wynagrodzenie. Jeżeli tylko zarejestrowanie firmy to nie wielka kwota.

    Jeżeli nadzór i załatwianie spraw urzędowych to do uzgodnienia, najchętniej
    udziałem w firmie a nie konkretnym zarobkiem.

    Na dzisiejszy dzień na razie jeszcze jest nie do końca rozwiązana sprawa z
    fakturami na Litwie. Miały być zniesione od 1 maja ( chodzi o faktury o
    pełniej ewidencji kupowane w urzędzie podatkowym i poddawane ścisłemu
    rozliczeniu ). Przyjęto już ustawę która to zmieniała, potem ją zmieniono i
    w przyszłym tygodniu ma to być znów rozpatrywane. Opcje są takie że albo od
    1 maja albo 2-3 miesiące później będą zlikwidowane.
    http://www.plig.org.pl/ tutaj można poczytać ogólnie o tych rzeczach choć
    niestety informacje nie są do końca aktualne, na przykład o podatkach ale
    dają ogólną informację. Można poczytać też po angielsku na stronie
    www.lrs.lt akty prawne.

    Pozdrawiam
    dr Andrzej Zagórowski
    tel. 0037068702887
    0037052437796
    fax 0037052433904
    u...@t...lt
    a...@p...com

    Jeżeli jesteście bliżej zainteresowani to możemy szczegółowiej
    przeanalizować waszą działalność.
    A tak w ogóle to są również miejsca gdzie można otwierać również produkcje
    ze względu na tanią siłę roboczą, dotację itp. Koszty telefoniczne dużo
    niższe niż w Polsce. Nawet rozmowy z telefonów na karty prepaidowe nie
    wynoszą więcej niż 70 groszy ( 0,50 lt ). Oczywiście miejscowe. Za granice
    ( Polska ) możliwe po podpisaniu umowy od 15 marca nawet za 0,69 lt ( około
    złotówki ). Drogi super, w niektórych kierunkach mieszkania, budynki bardzo
    tanie i to nawet nie bardzo daleko od Wilna ( zaczynając od 30 km ).