  • 1. Data: 2005-11-21 03:47:13
    Temat: parę pytań o pit-5
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Witam

    DG, KPiR, bez VATu. Z ZUSu płacę tylko zdrowotne. W październiku mój
    dochód przekroczył 2790zł, wobec czego muszę (chyba) złożyć swój
    pierwszy PIT-5. W związku z tym mam następujące wątpliwości:

    1. podatek wyszedł mizerny, a od początku DG składki zdrowotne dość
    spore. Wobec czego wychodzi zerowa zaliczka. Wygooglałem że są 2 szkoły
    (składać z zerem albo czekać aż podatek przekroczy odliczenia). Wobec
    czego planuję na wszelki wypadek złożyć. Czy mam rację i czy czymś to
    grozi :) ?

    2. Mam poważną wątpliwość do pola 46 (J.2 1): "Składka na ubezpieczenie
    zdrowotne o której mowa .....", a konkretnie do tekstu "Suma odliczeń
    nie może przekroczyć kwoty z poz. 45" (czyli od podatku obliczonego wg.
    skali). Czy to oznacza że wpisuję odliczalne części składek "obcięte" do
    wysokości obliczonego podatku, czy to ten tekst ma funkcję tylko
    informacyjną, że niezależnie ile mam tych składek, to więcej niż podatek
    nie odliczę?.

    p.
    m.

  • 2. Data: 2005-11-21 08:55:04
    Temat: Re: parę pytań o pit-5
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    > wysokości obliczonego podatku, czy to ten tekst ma funkcję tylko
    > informacyjną, że niezależnie ile mam tych składek, to więcej niż podatek

    Moim zdaniem dobrze myślisz, Pit składa się już jak kwota do opodatkowania
    przekroczy wolą od podatku i to bez względu na to czy wyjdzie podatek czy
    nie.
    Zdrowotną odliczamy w kwocie 7.75% i wpisujemy tyle ile wyszło podatku.
    Czyli tyle ile można odliczyć, W przeciwnym razie byłaby to strata
    odliczającego gdyby wpisał całą zdrowotną, a podatku miał mniej. Nie mógł by
    odliczyć później pozostałej kwoty.
    Wypełniając PIT wydaje się nam, że to jest niedorzeczność, a jest to jednak
    dla naszego dobra.

  • 3. Data: 2005-11-21 09:41:41
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Maria napisał(a):

    > Moim zdaniem dobrze myślisz, Pit składa się już jak kwota do
    > opodatkowania przekroczy wolą od podatku i to bez względu na to czy
    > wyjdzie podatek czy nie.

    Chyba jednak nie - oto cytat:

    decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie
    sygn. IS.IX/1-415/23/05 z dnia 2005.05.23

    "(...) Obowiązek składania deklaracji PIT-5 wynika z postanowień art. 44
    ust. 6 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą?. Z
    przepisu tego wynika, iż podatnik w terminach płatności zaliczek za
    miesiące od stycznia do listopada ma obowiązek składać urzędom skarbowym
    deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od
    początku roku. Zaliczki te za okres od stycznia do listopada uiszcza się w
    terminie do 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień,
    w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20
    grudnia. A zatem podatnik pierwszą deklarację PIT-5 w roku podatkowym
    składa w terminie płatności pierwszej zaliczki na podatek.(...)"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 4. Data: 2005-11-22 08:30:48
    Od: "asik" <a...@t...pl>

    Na pewno deklarację PIT5 składa się w momencie gdy podatek jest do zapłaty.

    Asia