  • 1. Data: 2009-01-13 15:27:43
    Temat: Zakup od prywatnych osob
    Od: "MarkX" <n...@o...p.pl>

    Jak ksiegowac zakupy (np. na allegro) w celu dalszej odsprzedazy od osob
    prywatnych? Czy z kazdym musze spisywac umowe kupna sprzedazy, czy moge
    dzialac z automatu np. drukujac aukcje + przelew? Firma na ryczalcie bez
    vatu.

    MarkX

  • 2. Data: 2009-01-13 16:01:06
    Temat: Re: Zakup od prywatnych osob
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-01-2009 o 16:27:43 MarkX <n...@o...p.pl> napisał(a):

> [...]
    > prywatnych? Czy z kazdym musze spisywac umowe kupna sprzedazy, czy moge
    > dzialac z automatu np. drukujac aukcje + przelew? Firma na ryczalcie bez

    Piotrek pewnie CI powie że wystarczy aukcja + przelew.
    Ja Ci powiem że to ryzykowane jest, jak się da wyrwać umowę
    lub chociaż rachunek/pokwitowanie, to jest git.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-01-13 16:48:51
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:

    > Piotrek pewnie CI powie że wystarczy aukcja + przelew.

    :-)

    > Ja Ci powiem że to ryzykowane jest, jak się da wyrwać umowę
    > lub chociaż rachunek/pokwitowanie, to jest git.

    No ale właśnie sama umowa kompletnie nic Ci nie daje - choćbyś ją spisał
    ręcznie na wołowej skórze - o ile nie masz dowodu zapłaty (np.
    potwierdzenia przelewu).

    Piotrek

  • 4. Data: 2009-01-13 17:05:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-01-2009 o 17:48:51 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > :-)

    > No ale właśnie sama umowa kompletnie nic Ci nie daje - choćbyś ją spisał
    > ręcznie na wołowej skórze - o ile nie masz dowodu zapłaty (np.
    > potwierdzenia przelewu).

    Racja, to był skrót myślowy, chodziło mi o umowo-pokwitowanie,
    tak jak przy kupnie auta (czyli: "nieniejszym kupujący płaci
    a sprzedający kwituje...")

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-01-13 17:12:42
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:

    > Racja, to był skrót myślowy, chodziło mi o umowo-pokwitowanie,
    > tak jak przy kupnie auta (czyli: "nieniejszym kupujący płaci
    > a sprzedający kwituje...")

    No dobrze, to podrążmy temat dalej.

    W jakim celu, przy płatności przelewem, sprzedający miałby dodatkowo
    kwitować otrzymanie płatności?

    Przecież przelew działa właśnie w ten sposób, że jeżeli go zlecasz i
    masz środki na rachunku to nalezność trafia do beneficjenta.

    Piotrek

  • 6. Data: 2009-01-13 17:30:02
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-01-2009 o 18:12:42 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

> [...]
    >
    > Przecież przelew działa właśnie w ten sposób, że jeżeli go zlecasz i
    > masz środki na rachunku to nalezność trafia do beneficjenta.

    Dlatego że w KPiR masz zaksięgować poprawny dowód księgowy.
    Do wyboru masz rachunek albo świstek spełniający wymagania
    rozporządzenia do KPiR. Rachunek musi zawierać podpis wystawcy,
    a świstek - podpis osoby uprawnionej do dokumentowania zdarzenia.
    Interpretacje US jednolicie mi wskazują na to, że ową osobą
    jest sprzedający. Te same US dopuszczają księgowanie na podstawie
    przelewui tylko w przypadkach, w których z definicji innego dokumentu
    nie można uzyskać.
    Widziałem tylko jedna jedyną interpretację, w której US dopuścił
    wydruk a allegro i przelew, na podstawie art. 180 ordynacji.

    Podsumowując - żeby bezpiecznie księgowac zakupy z allegro na podstawie
    wydruku i przelewu, trzeba uzyskaźć wiążącą interpretację i obalić
    ją w WSA/NSA (bo zakładam że będzie negatywna).

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-01-13 18:00:50
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Podsumowując - żeby bezpiecznie księgowac zakupy z allegro na
    > podstawie wydruku i przelewu, trzeba uzyskaźć wiążącą interpretację i
    > obalić
    > ją w WSA/NSA (bo zakładam że będzie negatywna).

    A na ryczałcie, bez VAT potrzebne mu to czegoś?
    Żeby mógł udowodnic, ze nie ukradł?

  • 8. Data: 2009-01-13 18:36:51
    Od: "MarkX" <m...@o...pl>

    > A na ryczałcie, bez VAT potrzebne mu to czegoś?
    > Żeby mógł udowodnic, ze nie ukradł?

    Dokladnie. Chce byc czysty jak lza, a przeciez nie bede kazdego prosil o
    umowe kupna sprzedazy. Zreszta wiele osob nawet nie odpowiada jak pytam czy
    podpisza umowe. Jakby wydruk aukcji + wydruk przelewu bylby dokumentem
    wystarczajacym, to cieszylbym sie niezmiernie :) Wiadomo, ze na ryczalcie do
    ksiazki sie tego nie wpisuje, ale dokumenty zakupowe trzeba miec. Chociazby
    wlasnie po to, zeby nie miec problemow z ew. legalnoscia towaru (paserstwo).

    MarkX

  • 9. Data: 2009-01-13 19:22:19
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-01-2009 o 19:00:50 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > A na ryczałcie, bez VAT potrzebne mu to czegoś?
    > Żeby mógł udowodnic, ze nie ukradł?

    Kurka wodna, nie doczytałem tego ryczałtu, sorry,
    ostatnio za dużo się dzieje wokół :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-01-13 19:23:19
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-01-2009 o 19:36:51 MarkX <m...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > wlasnie po to, zeby nie miec problemow z ew. legalnoscia towaru (paserstwo).

    Co do ryczałtu to nie wiem, zobacz w ustawie czy są jakieś konkretne wymogi
    co do tych dowodów zakupu. Jesli nie ma, to *IMVHO* wydruki aukcji+przelewy
    są zupełnie wystarczające

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek