    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Zakup samochodu do DG - wiele trudnych pytań :-)
    Date: Sat, 17 Mar 2007 21:23:16 +0100

    Witam

    Muszę kupić samochód do mojej DG i zastanawiam się jak to najkorzystniej
    zrobić. Obecnie wykorzystuję samochód użyczony przez moją rodzicielkę,
    więc prowadzę kilometrówkę itp. Zakupiony samochód chciałbym wprowadzić
    do środków trwałych, żeby zakończyć ten kilometrówkowy wątek w moim
    życiu :-)

    Samochód oczywiście nie będzie nowy, cena zakupu około 10000 PLN. Jak
    rozumiem samochód kupuję po prostu na siebie z umową kupna-sprzedaży
    (faktury VAT raczej nie uda mi się zdobyć). Następnie umowę taką
    rejestruję w Urzędzie Skarbowym, uiszczam podatek, dokonuję rejestracji,
    ubezpieczam (OC i jak się da AC).

    Taki zarejestrowany na siebie pojazd mogę już wprowadzić do środków
    trwałych. Czy jako wartość początkową podaję cenę zakupu plus wszystkie
    dokonane opłaty (czyli podatek, rejestracja, ubezpieczenia)? Nie mam
    zielonego pojęcia o amortyzacji (poza jednorazową), więc chętnie poznam
    kilka opinii jak to najlepiej zrobić. Samochód osobowy, więc paliwo
    wliczam w koszty w cenie brutto, części/naprawy w cenach netto, odliczam
    VAT.

    Teraz wersja "zakombinowana" :-) Tak się składa, że mam raczej
    niewielkie zniżki w składkach na ubezpieczenia (raptem 30% na OC).
    Chętnie skorzystałbym ze zniżek rodzicielki, która ma maksymalne na OC i
    AC. Podobno da się tak zrobić u niektórych ubezpieczycieli, że samochód
    będący współwłasnością można ubezpieczyć wykorzystując najwyższe
    posiadane przez współwłaścicieli zniżki. Czyli powiedzmy, że kupuję
    samochód na siebie, potem dokonuję darowizny (np. 1%) mamie i
    rejestruję/ubezpieczam pojazd na dwie osoby. Zakładając, że to się uda,
    jak teraz wygląda sprawa wprowadzenia do środków trwałych (jaka będzie
    wartość początkowa), w jaki sposób wliczać w koszty paliwo i części?

    Z góry dziękuję za coś wnoszące do tematu odpowiedzi :-)
    Maciek
    KPiR, VAT