    From: Andrzej Solich <a...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Zakup samochodu osobowego - VAT i amortyzacja
    Date: Mon, 27 Sep 2004 12:42:05 +0200

    Witam,

    Zakup samochodu osobowego przy prowadzeniu DG. Wartość brutto
    samochodu ok. 55.000 zł. Zakup na kredyt. Wpłata własna 25.000, kredyt
    30.000 zł.

    Przeszukując archiwa wiem już, że:
    - mogę odliczyć 50% VAT, nie więcej niż 5.000 zł,
    - mogę wliczyć w koszty amortyzację liczoną metodą liniową,
    - nie mogę liczyć amortyzacji metodą degresywną.

    Nie mogę jednak znaleźć odpowiedzi na pytania:
    - amortyzację liczę od ceny netto (ok. 45.000), czy od ceny brutto
    pomniejszonej o odpis pod. VAT (50.000)?
    - raty odsetkowe wliczam w koszty pomniejszając tym samym podstawę
    opodatkowania?
    - przy kredycie jest coś takiego jak prowizja przygotowawcza, ok. 5%
    wartości całego kredytu (prowizja doliczana jest do kredytu). Przy
    kredycie 30.000 zł, na samochód mam 28.500 zł, 1.500 zł, to owa
    prowizja; czy stanowi to koszt pozwalając tym samym na obniżenie w
    miesiącu zawarcia umowy kredytowej podstawy do opodatkowania, czy
    prowizja zwiększa wartość samochodu netto i tym samym miesięczną
    ratę amortyzacji?
    - czy nic się nie zmieniło odnośnie zastosowania amortyzacji
    degresywnej odnośnie samochodów osobowych?
    - jak wygląda kwestia późniejszej sprzedaży? jeśli mam samochód w
    EST i odliczyłem VAT, to przy sprzedaży muszę wystawić fakturę
    VAT, ale przy zakupie odliczyłem tylko 50% VAT... Jaki VAT z
    faktury sprzedaży będę musiał zanieść do US?

    Dziękuję za wszelkie wskazówki
    Andrzej