  • 1. Data: 2011-08-22 10:48:32
    Temat: Zaległa składka zdrowotna.
    Od: "OLO" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam.
    Mam taki problem. A w zasadzie mój teść. Jest na emeryturze. Obecnie nie
    prowadzi żadnej działalności gospodarczej. W latach 2006-2008 prowadził
    działalność gospodarczą. Wszelkie sprawy z US były OK. Niedawno dostał pismo z
    ZUS , że za te lata kiedy już był na emeryturze i prowadził w tych latach DG
    ma zapłacić jakąś zaległą składkę zdrowotną. Jest w kropce. Bo naraz ma
    podobno zapłacić 5 tyś. I tu pytanie. Na jakiej podstawie ma płacić tą
    składkę. Może ktoś zna odpowiedź. Zaznaczam że już obecnie nie prowadzi żadnej
    DG. Skąd ta składka będąc na emeryturze. Dodam ze to była działalnosc
    jednosobowa. Sam był pracownikiem i pracodawcą dla siebie.
    Dzięki za wszelkie info.

  • 2. Data: 2011-08-22 11:01:05
    Temat: Re: Zaległa składka zdrowotna.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-08-22 12:48, OLO pisze:
> [...]
    > DG. Skąd ta składka będąc na emeryturze. Dodam ze to była działalnosc
    > jednosobowa. Sam był pracownikiem i pracodawcą dla siebie.

    Myślał, że prowadząc DG i będąc na emeryturze nie musi płacić składki
    zdrowotnej? Mylił się.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-08-22 11:16:12
    Od: "Z P." <p...@W...gazeta.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Myślał, że prowadząc DG i będąc na emeryturze nie musi płacić składki
    > zdrowotnej? Mylił się.

    NO właśnie. Czy to musi zapłacić? Jaki przepis to reguluje... i czy można to
    jakoś umorzyć....?

  • 4. Data: 2011-08-22 11:21:20
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> schrieb

    > Myślał, że prowadząc DG i będąc na emeryturze nie musi płacić składki
    > zdrowotnej? Mylił się.

    Mylil sie o ile mial dochody przekraczajace polowe najnizszej emerytury.

    mw

  • 5. Data: 2011-08-22 11:32:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-08-22 13:21, mw158979 pisze:
> [...]
    > latach DG
    > żadnej

    > Mylil sie o ile mial dochody przekraczajace polowe najnizszej emerytury.

    A jak się nie ma takich dochodów z DG, to zdrowotnego płacić nie trzeba?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-08-22 11:33:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-08-22 13:16, Z P. pisze:

    > NO właśnie. Czy to musi zapłacić? Jaki przepis to reguluje...

    Jakiś na pewno reguluje, ale to nie jest chyba kwestionowane, że od DG
    się płaci zdrowotne?

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2011-08-22 11:36:54
    Od: "OLO" <p...@W...gazeta.pl>

    mw158979 <...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > latach DG
    > żadnej

    > Mylil sie o ile mial dochody przekraczajace polowe najnizszej emerytury.

    A możesz mi podać jakies artykuły/ przepisy / linki które to opisują?
    Bo ja nawet nie wiem gdzie tego szukać.
    I jeszcze jedno pytanie. Ci z ZUS karzą mu jakoś wyliczyć i zwrócić tą kwotę.
    Kto powinien tą wartość podać? Teść sam ma sobie to jakoś wyliczyć z PITów
    które składał do US?
    Bo naraz nie uśmiecha mu się płacić jakiejś dziwnej kwoty, bo skąd ma naraz ją
    wziąć?

  • 8. Data: 2011-08-22 11:38:25
    Od: "OLO" <p...@W...gazeta.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Jakiś na pewno reguluje, ale to nie jest chyba kwestionowane, że od DG
    > się płaci zdrowotne?

    NIe kwestionuje że jak sie DG prowadzi to sie placi skladki, ale czy w
    przypadku kiedy jest na emeryturze?

  • 9. Data: 2011-08-22 11:49:12
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 22.08.2011 13:36, OLO wrote:

    > Bo naraz nie uśmiecha mu się płacić jakiejś dziwnej kwoty, bo skąd ma naraz ją
    > wziąć?

    W ramach pracy organicznej linkuję:
    http://sub-iudice.blogspot.com/2011/08/poradnik-pods
    adnego-1-wiec-dostaes.html

    Co prawda post dotyczy postępowania cywilnego, ale myślę że to jest
    dosyć adekwatne do sytuacji:

    "Zapamiętaj przy tym sobie dobrze, że sprzeciw od nakazu zapłaty
    powinieneś wnosić tylko wtedy, gdy nie zgadzasz się twierdzeniami
    powoda, że jesteś mu winien pieniądze (albo aż tyle pieniędzy). Nie wnoś
    sprzeciwu wówczas, gdy zgadzasz się z tym, że jesteś winien powodowi
    pieniądze, ale nie masz możliwości spłacenia tego długu. Pamiętaj że to,
    że jesteś bezrobotny, jesteś studentem bez własnych dochodów, albo że
    utrzymujesz się z zasiłków z opieki społecznej to nie oznacza, że możesz
    nie płacić swoich długów. Więc nie licz na to, że po rozpoznaniu takiego
    sprzeciwu sąd zwolni cię z obowiązku płacenia. Spodziewaj się raczej, że
    będziesz musiał zapłacić jeszcze więcej."

    Tomek

  • 10. Data: 2011-08-22 11:51:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-08-22 13:38, OLO pisze:

    > NIe kwestionuje że jak sie DG prowadzi to sie placi skladki, ale czy w
    > przypadku kiedy jest na emeryturze?

    Miałby nie płacić? "Tak, to by każdy chciał" ([c] by Ewa Tomaszewska].

    Namnożyło by się działalności gospodarczych na emerytów-słupów (co
    zresztą byłoby korzystne, jak każda obniżka tego haraczu).

    Składki zdrowotne w DG są niezależne od dochodu, więc trzeba popatrzeć
    jaka w tamtym okresie była podstawa i popłacić.

    Na umorzenie bym nie liczył - jak ZUS widzi, ze w razie czego będzie
    spokojnie egzekwował z emerytury, to nie będzie miał motywacji do ugody.

    --
    Liwiusz