  • 1. Data: 2002-02-24 11:43:57
    Temat: Zalegly ZUS
    Od: <b...@p...onet.pl>

    Wstyd przyznac, prowadzac dzialalnosc gospodarcza zalegam z ZUS-em.
    Oczywiscie, mam zamiar wszystkie zaleglosci solidnie nadrobic.
    Mamy pytania:
    Ile wynoszą odsetki od zaległości ZUS-owskich - (bo podatkowe to 34 % w
    stosunku rocznym)?
    Czy placony z opoznieniem ZUS moge sobie wrzucac do PIT-5 czy nie.
    Przyklad.
    W miesiacu marcu place ZUS, ktory powinienem do 10 lutego. Czy w PICIE-5
    podsumowujacym marzec moge sobie wprowadzic wlasnie ten zalegly ZUS "lutowy"
    jako koszt uzyskania przychodu za marzec (skladka emerytalna) i odpisac od
    podatku (skladka zdrowotna)? Pewnie nie mogę, ale proszę o podpowiedź.
    I jeszcze jedno: Co mi grozi jeżeli przez pewien okres, ze względów
    finansowych, będę sie regularnie spożniał z ZUS-em? Oprócz tego, że przepadnie
    mi prawo do socjalnej opieki zdrowotnej? Czy grozi mi jakaś kara ze strony ZUSU?

    Pozdrowionka
    Burt

  • 2. Data: 2002-02-25 12:20:16
    Temat: Re: Zalegly ZUS
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    fOn 24 Feb 2002 b...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >+ Mamy pytania:
    >+ Ile wynoszą odsetki od zaległości ZUS-owskich - (bo podatkowe to 34 % w

    To też znajdziesz na www.info.pl, www.podatki.onet.pl albo
    podobnym :) (nie mam pod ręką).

> [...]
    >+ podatku (skladka zdrowotna)? Pewnie nie mogę, ale proszę o podpowiedź.

    Możesz, wpisujesz "składki faktycznie zapłacone".
    Bez odsetek ! (które płacisz, rzecz jasna)

> [...]
    >+ mi prawo do socjalnej opieki zdrowotnej? Czy grozi mi jakaś kara ze strony ZUSU?

    Hm... Nie wiem.
    A co do składek zdrowotnych: była tu dyskusja, z której wynikało
    ze skoro ZUS i tak odmówi ci wypłaty ubezpieczenia chorobowego
    przez pół roku wskutek spóźnień, to MOŻESZ zażądać zwrotu
    tych składek które i tak ci nic nie dają, tj. "tych spóźnionyxh".
    Zakładam że chcesz płacić składki "chorobowe".
    Ok. Przez pół roku będziesz płacić "wpisowe" ;]
    Ale te, które są spóźnione I TAK nie byłyby uznane
    przez ZUS, prawda ?
    Więc:
    - możesz wystąpić do ZUS o "przywrócenie terminu", jeśli to pierwszy raz -
    może ci uznają
    - możesz zażądać rezygnacji z tych "przepadłych" składek, opis
    był, poczytaj grupę - bo nie chcę czegoś napisać źle.
    W każdym razie ZUS już przegrał podobne sprawy przed NSA
    i podobno nawet się nie awanturuje :)
    Oczywiście pieniędzy NIE ZWRÓCI, ale możesz sobie (*po poinformowaniu,
    bo inaczej się przyczepią !) potrącić z bieżących lub zaległych
    płatności :)

    >+ Pozdrowionka

    Wzajemnie, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-02-26 18:21:39
    Od: "Embyrys" <e...@w...pl>

    Z tego co wiem to zaleglych skladek ZUS od ostatniej nowelizacji ustawy o
    podatku dochodowym nie mozna wliczac w koszty.
    Co ci grozi ?
    ZUS wystawia tytuły wykonawcze i wszczyna postępowanie egzekucyjne. Jesli
    sam nie moze ustalic twojego majatku to kieruje je do US do egzekucji.
    Odsetki sa takie jak od podatkow. Termin przedawnienia tez.

    Krzysiek.