  • 1. Data: 2006-11-30 09:32:51
    Temat: Zaliczka a podatek
    Od: "Lucasdm" <x...@p...onet.pl>

    Witam,

    Kolega przechodzi w przyszlym roku ze swoja działalnoscią na podatek
    liniowy. W tym roku jest juz na drugim progu, i wymyslil sobie, ze zamiast
    wystawiac mi fvat teraz, to wystawi mi proforme na czynnosc, ktora wykona w
    styczniu, a ja mu przeleje kase jako zaliczke.

    Czyli: teraz wystawia proforme, ja wplacam zaliczke, on wystawia fvat w
    styczniu i placi 19% zamiast 30%.

    Pytanie:
    Czy moze tak zrobic? Czy US moze sie do tego przyczepic i jaka bylaby
    podstawa prawna?

    Pozdrowienia
    Lucasdm

  • 2. Data: 2006-11-30 10:31:51
    Temat: Re: Zaliczka a podatek
    Od: "m." <m...@W...pl>

    Użytkownik "Lucasdm" <x...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > styczniu i placi 19% zamiast 30%.
    >
    > Pytanie:
    > Czy moze tak zrobic? Czy US moze sie do tego przyczepic i jaka bylaby

    Jeżeli zaliczka zostanie opodatkowana teraz (ale nie faktura proforma tylko
    zaliczkowa), a czynność wykonana w styczniu rzeczywiście to nie powinno być
    problemu.

    m.

  • 3. Data: 2006-11-30 10:59:58
    Od: "Lucasdm" <x...@p...onet.pl>

    "m." <m...@W...pl> wrote in message
> [...]
    > tylko
    > zaliczkowa), a czynność wykonana w styczniu rzeczywiście to nie powinno

    No wlasnie caly manewr jest po to, aby nie placic podatku teraz, tylko w
    styczniu. Bo w styczniu ma 19% a teraz 30%. Rozumiem, ze kolega kombinuje
    ryzykownie? Moze mozna to inaczej zalatwic ?

    Aha - a co z VAT'em w tym wszystkim?

    Pozdrowienia
    Lucasdm

  • 4. Data: 2006-11-30 11:59:00
    Od: "www.specjalista.eu" <s...@t...us>

> [...]
    > styczniu. Bo w styczniu ma 19% a teraz 30%. Rozumiem, ze kolega kombinuje
    > ryzykownie? Moze mozna to inaczej zalatwic ?

    1. Zaliczka nie jest przychodem.
    2. Zaliczka 100% staje sie przychodem w momencie wykonania usługi / wydania
    towaru
    3. Fakturę VAT wystawia sie w ciagu 7 dni od otrzymania zaliczki
    (przedpłaty, raty)

    A zatem w Twoim przypadku zrobiłbym tak:
    - wpłacasz zaliczkę
    - on wystawia f-rę VAT na zaliczkę; odprowadza VAT od niej jak od każdej
    innej faktury
    - w 2007 wykonuje usługę, przychód wpisuje do kpir

    I tak z ciekawosci - czym dla Ciebie jest faktura proforma?

    --
    pozdrawiam, jacenty

  • 5. Data: 2006-11-30 21:30:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Nov 2006, Lucasdm wrote:

> [...]
    > wystawiac mi fvat teraz, to wystawi mi proforme na czynnosc, ktora wykona w

    Coś wyjaśnij: a co to zmienia, skoro przychód byłby *i tak*
    w styczniu 2007?
    Oczywiście oprócz rozliczenia VATu w tym roku (zamiast przyszłym).
    Gdzie ma być różnica w "dochodówce"?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-12-01 01:33:43
    Od: "Lucasdm" <x...@p...onet.pl>

    "www.specjalista.eu" <s...@t...us> wrote in message
    > 1. Zaliczka nie jest przychodem.
    > 2. Zaliczka 100% staje sie przychodem w momencie wykonania usługi /
    > wydania towaru

    brzmi niezle. Moge prosic o jakas podstawe prawna?

    > 3. Fakturę VAT wystawia sie w ciagu 7 dni od otrzymania zaliczki
    > (przedpłaty, raty)

    Ale na co? Nie wiem, czy dobrze rozumiem:
    - wystawia mi FVAT o tresci: "zaliczka za costam" na powiedzmy 10000zl netto
    plus VAT
    - wyplacam mu kase na konto
    - uwzgledniam sobie taka fvat jako koszt
    - kolega nie uwzglednia dochodu, ale odpowadza VAT

    To pytania:
    a) - jaki dokument jest dla niego podtawą, do uznania zaliczki jako przchodu
    (w 2007) ?
    b) - czy to dziala również wtedy, gdy zaliczka stanowi 100% ?
    c) - jezeli tak, to czy dokument z pkt. a) moze byc wystawiony na 0 zl.

> [...]
    > innej faktury
    > - w 2007 wykonuje usługę, przychód wpisuje do kpir

    No wlasnie - jako co wpisuje ten przychod? Na jakiej podstawie?

    > I tak z ciekawosci - czym dla Ciebie jest faktura proforma?

    Jeszcze nigdy ani ja, ani kolega jej nie wystawialismy. Ale juz czuje, ze
    przekombinowalem z proformą :-))

    > pozdrawiam, jacenty

    Dzieki i pozdrawiam serdecznie
    Lucasdm

  • 7. Data: 2006-12-01 08:02:30
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 01 Dec 2006 02:33:43 +0100, Lucasdm napisał(a):

> [...]
    > plus VAT
    > - wyplacam mu kase na konto
    > - uwzgledniam sobie taka fvat jako koszt

    Błąd - zaliczka nie jest kosztem.
    Masz tylko prawo do odliczenia VAT-u

    > - kolega nie uwzglednia dochodu, ale odpowadza VAT
    >
    > To pytania:
    > a) - jaki dokument jest dla niego podtaw?, do uznania zaliczki jako przchodu
    > (w 2007) ?

    Faktura końcowa zawierająca zgodnie z ustawą/rozporządzeniem informacje o
    zapłaconych wcześniej zaliczkach. Jest ona dokumentem pozwalającym
    zaliczyć KUP także i dla ciebie.

    > b) - czy to dziala równie? wtedy, gdy
    zaliczka stanowi 100% ? c) -

    Tak. Choć wtedy nie wystawia sie faktury końcowej. Więc dokumentem jest ta
    faktura zaliczkowa + dobrze mieć jakiś papierek stwierdzający rzeczywisty
    termin wykonania usługi.

    > jezeli tak, to czy dokument z pkt. a) moze byc
    wystawiony na 0 zl.

    Jak napisałem wyżej - nie.

    > No wlasnie - jako co wpisuje ten przychod? Na jakiej podstawie?

    Jako normalną sprzedaż usług. Na podstawie faktury końcowej lub
    zaliczkowej gdy była na 100%. Dla podatku dochodowego zaliczka nie
    ma żadnego znaczenia.

  • 8. Data: 2006-12-01 08:31:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Dec 2006, Lucasdm wrote:

    > "www.specjalista.eu" <s...@t...us> wrote
    >
    > brzmi niezle. Moge prosic o jakas podstawe prawna?

    Art.14.3
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    Przeczytaj cały art.14, nie "kiedyś" tylko teraz.
    Na jakiej podstawie w ogóle coś księgujesz do KPiR? ;)

> [...]
    > - wyplacam mu kase na konto
    > - uwzgledniam sobie taka fvat jako koszt
    > - kolega nie uwzglednia dochodu, ale odpowadza VAT

    Nie inaczej!
    A kolejna ustawa tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    :)

    > To pytania:
    > a) - jaki dokument jest dla niego podtawą, do uznania zaliczki jako przchodu
    > (w 2007) ?

    F-ra i Jakikolwiek dowód że owa zaliczka przestała być zaliczką
    a stała się "przychodem należnym".
    Oczywiscie dowodem *księgowym* jest owa faktura, rozumiem że pytasz
    o dowód "daty uznania". Ja bym brał podpisany protokół wykonania usługi
    (z wyraźnym stwierdzeniam dnia uznania za wykonaną, niezależnie od daty
    wystawienia protokołu!). Uprzedzając pytanie: "nie ma przepisu", choć
    ściślej rzecz biorąc za taki przepis należy uznać art.100 Ordynacji:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    ...bo on jest "podstawą" - dopiero przepisy szczegółowe nakazujące aby
    np. do KPiR wpisywać *konkretny* dokument są przepisami szczegółowymi
    dla ww.

    > b) - czy to dziala również wtedy, gdy zaliczka stanowi 100% ?

    Przede wszystkim!
    Oczywiście że wykazany VAT dotyczy wysokości zapłaconej zaliczki.
    Dlaczego "przede wszystkim"? - ano jak zaliczka jest <100% (znaczy
    suma zaliczek, jeśli jest ich kilka) to na koniec jest faktura
    "podsumowująca".

    > c) - jezeli tak, to czy dokument z pkt. a) moze byc wystawiony na 0 zl.

    A co za sens? Faktura na 0 zł, 0 zł VAT do zaliczenia, 0 zł VAT do
    odliczenia, przychodu zero kosztów zero.
    Osochodzi??? :)
    Jeśli o czystą formalność (nic nie zmieniającą dla podatków) to IMO
    z faktu użycia tu i ówdzie słów "przychód" można podważać 0 zł jako
    "brak przychodu".

    > No wlasnie - jako co wpisuje ten przychod? Na jakiej podstawie?

    Przeczytaj ten art.14 i jeszcze rozporządzenie o prowadzenie KPiR
    do kompletu, tu dają w HTMLu:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1#spis2
    ...darmowo ale z rejestracją.
    Paragraf 12.3, wynika z niego że wpisywanym dokumentem jest f-ra.
    Ale w KPiR jest pozycja "data zdarzenia gospodarczego", a jego opis
    będzie obejmował usługę (a nie zaliczkę).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-12-01 08:35:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Dec 2006, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    [...]
    > Nie inaczej!

    ...i oczywiście nie czytałem dokładnie, podziękowania dla jureq za
    wskazanie rzeczy oczywistej (że to przecież nie koszt). Jakoś już
    miałem nos do VATu wsadzony :[

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-12-01 09:22:35
    Od: "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

    > Ale na co? Nie wiem, czy dobrze rozumiem:
    > - wystawia mi FVAT o tresci: "zaliczka za costam" na powiedzmy 10000zl
    > netto plus VAT
    > - wyplacam mu kase na konto

    *Nie*, kolejność jest niewłaściwa. Powinno być:
    - "wyplacam mu kase na konto"