  • 1. Data: 2005-01-06 21:23:00
    Temat: Zamierzam poprosić US o interpretację pisemną. Mac
    Od: i.<z...@m...pl>

    Jakich błędów nie popełnić.

    Czy mam przedstawić swoją koncepcję realizacji i poddać ją ocenie,
    czy zapytać o sposób rozwiązania.

    A mój problem to:
    W listopadzie 2004 kupiliśmy z ojcem i matką samochód. Jest nas
    troje
    właścicieli. Ojciec jest właścicielem głównym. Nie określiliśmy w umowie
    udziałów.
    Auto kosztowało 10.000 zł. Ja prowadzę działalność na KPiR.
    Chciałbym to
    auto amortyzować. Chcę w koszty wliczać całe zatankowane przeze
    mnie paliwo
    (rachunki podpisane przeze mnie) oraz 1/3 kosztów pozostałych:
    naprawy,
    ubezpieczenie, części zamienne, oleje, płyny eksploatacyjne.
    Plan mam taki:
    10.000 / 3 = 3333 zł - to mój udział
    amortyzacja począwszy od grudnia:
    3333 / 36 miesięcy (nie wiem czy dobry okres założyłem) = 92,58 zł

    A może wogóle nie pytać?
    Może zrobić jw. i liczyć na pozytywną interpretację podczas kontroli?

    pzdr
    i.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-01-06 21:24:42
    Od: "Tomek" <t...@p...wp.pl>

    Pytaj, jak Ci dali taką możliwość to się zabezpiecz. Zapłacisz 5 zł i śpisz
    spokojnie. Musisz podać swoją wersję o oświadczyć, że nie masz kontroli, ani
    innego postępowania

  • 3. Data: 2005-01-06 22:12:10
    Od: charlie_partana <c...@p...onet.pl>

    Witaj i.,
    W Twoim liście datowanym 6 stycznia 2005 (22:23:00) można przeczytać:

    > Plan mam taki:
    > 10.000 / 3 = 3333 zł - to mój udział
    > amortyzacja począwszy od grudnia:
    > 3333 / 36 miesięcy (nie wiem czy dobry okres założyłem) = 92,58 zł

    Miałem podobny problem (jest wątek gdzieś koło 13-15 grudnia). Jeżeli
    wrzucisz auto do ewidencji środków trwałych i rozważasz amortyzację
    twojego udziału, którego wartośc wynosi 3333 PLN (<3500 PLN) to IMHO
    możesz tego dokonać jednorazowo.

    Wówczas pozostałe koszty jak paliwo księgujesz bezpośrednio w KPiR bez
    obowiązku prowadzenia ewidencji pojazdu.

    > oraz 1/3 kosztów pozostałych:

    I nie 1/3 kosztów pozostałych tylko wszystkie koszty.

    --
    Pozdrowienia,
    charlie_partana mailto:c...@p...onet.pl

  • 4. Data: 2005-01-06 23:15:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, i. wrote:

    >+ Jakich błędów nie popełnić.
    >+
    >+ Czy mam przedstawić swoją koncepcję realizacji i poddać ją ocenie,

    Tak trzeba.
    Było na grupie, wymogi formalne są w Ordynacji Podatkowej :)
    [...]
    >+ Jest nas troje właścicieli.
    >+ Ojciec jest właścicielem głównym. Nie określiliśmy w umowie
    >+ udziałów.

    Nie ma pytań.
    Kodeks Cywilny:
    +++
    Art. 197. Domniemywa się, że udziały współwłaścicieli są równe.
    ---

> [...]
    >+ naprawy,
    >+ ubezpieczenie, części zamienne, oleje, płyny eksploatacyjne.

    Aby tak zrobić trzeba rzecz jasna wprowadzić je do EST,
    rozumiem że się zgadza ??

    >+ Plan mam taki:
    >+ 10.000 / 3 = 3333 zł - to mój udział
    >+ amortyzacja począwszy od grudnia:

    IMHO OK.

    >+ 3333 / 36 miesięcy (nie wiem czy dobry okres założyłem) = 92,58 zł

    ...też nie znam stawki amortyzacji :)

    >+ A może wogóle nie pytać?
    >+ Może zrobić jw. i liczyć na pozytywną interpretację podczas kontroli?

    ...sprawdź googlem ;)
    IMO - dobrze kombinujesz.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-01-07 00:04:18
    Od: i.<z...@m...pl>

    > I nie 1/3 kosztów pozostałych tylko wszystkie koszty.

    oj, slizga sprawa
    gdzies ktos interpretowal ze jak srodek trwaly wart 10.000 to nie
    wazne ze twoj udzial ponizej 3500, liczy sie calosc i dlatego
    amortyzacja,
    prosze grupowiczow o stosunek do powyzszego.

    no i w zw z tym te koszt, skoro ojciec jest pierwszy w dowodzie rej. i
    placimy po rowno za ub. i naprawy to dlaczeo ja mam calosc sobie
    odliczac?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2005-01-07 02:08:53
    Od: charlie_partana <c...@p...onet.pl>

    Witaj i.,
    W Twoim liście datowanym 7 stycznia 2005 (01:04:18) można przeczytać:

    > gdzies ktos interpretowal ze jak srodek trwaly wart 10.000 to nie
    > wazne ze twoj udzial ponizej 3500, liczy sie calosc i dlatego
    > amortyzacja,

    Jak dla mnie to ustawa mówi inaczej:

    Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych.
    Art. 22g. [Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych]
    11. W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika,
    wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego
    wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego
    składnika majątku; zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku
    stanowiących wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie
    wykorzystują składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej
    odrębnie.

    > no i w zw z tym te koszt, skoro ojciec jest pierwszy w dowodzie rej. i
    > placimy po rowno za ub. i naprawy to dlaczeo ja mam calosc sobie
    > odliczac?

    Jeżeli rachunki wystawione bedą na Ciebie czy też Twoja firmę IMO
    całość do KUP. Nie wiem jak z ubezpieczeniami. Jeśli samochód będzie
    środkiem trwałym Twojej firmy to mozesz przyjąć, że tylko na porzeby
    Twojej firmy będzie wykorzystywany i wszystkie koszty ponosi Twoja
    firma.

    Niech się wypoewidza fachowcy, ja jestem tylko skromnym podatnikiem..

  • 7. Data: 2005-01-07 15:53:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Jan 2005, i. wrote:
    [...]
> [...]
    >+ gdzies ktos interpretowal ze jak srodek trwaly wart 10.000 to nie
    >+ wazne ze twoj udzial ponizej 3500, liczy sie calosc i dlatego

    Ja sugerowałem.
    I oberwałem po łbie cytatem z ustawy który świadczy że jest
    inaczej :)
    To raz :)
    A po drugie - jeśli chodzi o "inne koszty" to przecież fakt
    amortyzacji lub nie nie ma *nic* do owych "innych kosztów" !
    A co do nich IMHO "charlie" ma kawałek :) racji: jak na razie
    nie ma przepisu zobowiązującego współwłaściciela do *korzystania*
    ze swojej współwłasności, a ponieważ współwłaściciele powinni
    "jakoś" rozliczać się z korzystania - to chyba nic zdrożnego
    w tym nie ma że "najbardziej korzystający" na przykład zapłaci
    całe ubezpieczenie :)
    To raz.
    A po drugie - żeden przepis nie reguluje *formy* "ponoszenia
    "kosztów współwłasności". Czyli podział taki "ty posprzątasz
    a ja zapłacę ubezpieczenie" :) IM*H*O jest dopuszczalny...
    Coś przemawia przeciw ?
    :)

    >+ no i w zw z tym te koszt, skoro ojciec jest pierwszy w dowodzie rej. i
    >+ placimy po rowno za ub. i naprawy to dlaczeo ja mam calosc sobie
    ^^^^^^^^^^^^^^^^[1]
    >+ odliczac?

    Przyznam iż rzeczywiście płacenie całości ubezpieczenia przez
    jednego współwłaściciela "wygląda głupio" - ale IMHO tylko
    wygląda; przypadki kiedy np. urząd *egzekwuje* zapłatę całości
    podatku/kary_od_nieubezpieczenia (tu nie urząd) od *jednego*
    współwłaściciela wcale takie rzadkie nie są.
    Owszem, wiem, widziałem że US próbował narzucać stanowisko
    jakoby fakt iż drugiemu współwłaścicielowi przysługuje "roszczenie
    o udział w ponoszeniu kosztów" miał decydować o równym podziale
    "kosztów ogólnych" (ale nie pamiętam - chyba NIE zyskuje to
    uznania przez NSA :)).
    Niemniej....
    W przedstawionym przez ciebie opisie [1] widać iż to *wasze (twoje
    i ojca) zeznanie* iż "płacicie po równo" jest dowodem że rzeczywiście
    *nie przysługuje* ci zaliczenia całości ubezpieczenia w KUP :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)