  • 1. Data: 2005-01-06 21:53:13
    Temat: Faktura w PDF
    Od: barcz <b...@p...viknet.pl.tnij_ogon>

    Witajcie

    Z dniem 1 stycznia 2005 weszła ustawa umożliwiająca odliczanie sobie
    wydatków na internet. Podstawą dla takiego odliczenia jest zapewnie faktura
    za te usługi. W mojej sieci postanowiliśmy wystawiac każdemu klientowi co
    miesiąc fakturę i dostarczać ją do domu pocztą, tak jak to robi tepsa.
    od 1 maja 2004 faktur nie trzeba podpisywać, więc sprawa prosta. Dodatkowo
    chcemy umieścić na naszej stronie internetowej możliwość pobierania
    duplikatów w postaci dokumentów w pdf.

    Problem powstał, gdy trzebabyło wydrukować tych 500 oryginałów i 500 kopii
    faktur. Księgowe wpadły na pomysł, żeby nie drukować kopii i przechowywać
    je w postaci pdf'ów na nośniku typu CD czy na czymś trwalszym.
    Zadzwoniliśmy do naszego US z pytaniem, czy taka forma gromadzenia faktur
    jest przez nich akceptowalna. Pani w słuchawce powiedziała, że oni w
    komputerze nie maja miejsca gdzie wkładać dyskietki ani nawet cd (ojojo), a
    ona sama nie jest kompetentną osobą, by udzielać takich informacji czy to
    jest zgodne z prawem czy nie, bo koleżanka co tym się zajmuje jest na
    urlopie ;-)

    No i tu pytanie do Was...
    Można trzymać kopie faktur w PDF czy nie?
    PDF to jakby nie patrzeć taki dokument elektroniczny...

    dzięki z góry za odpowiedź

    pzdr
    barcz

  • 2. Data: 2005-01-06 22:16:43
    Temat: Re: Faktura w PDF
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    > ona sama nie jest kompetentną osobą, by udzielać takich informacji czy to
    > jest zgodne z prawem czy nie, bo koleżanka co tym się zajmuje jest na

    Wniosek jest jeden - należy słuchać tego co mówią księgowe :)))
    Podstawą takiej opinii jest ustawa o rachunkowości:
    art.13 ust.2 i 6 , który określa prowadzenie rachunkowości w postaci
    komputerowych zbiorów danych oraz brak konieczności ich wydruku o ile treść
    ksiąg zostanie przeniesiona na inny nośnik danych zapewniający trwałość
    zapisu - czytaj CD lub DVD

    Podobnie co do dowodów księgowych - a niewątpliwie faktura sprzedaży nim
    jest
    art.20 ust.5 który traktuje "dokumenty elektroniczne" za równoważne z
    dowodami źródłowymi i określa warunki istnienia takiego dowodu - polecam
    przeczytać dokładnie!!!

    zatem można zachować kopie faktur sprzedaży w pliku PDF jako dowód
    zewnętrzny własny - przekazany w oryginale kontrahentom, co określa
    bezpośrednio art.20 ust.2 pkt.2

    życzę powodzenia w prowadzeniu księgowości "wirtualnej" i polecam moim
    kolegom i koleżankom tradycjonalistom

  • 3. Data: 2005-01-07 19:24:34
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Faust <f...@o...pl> wrote:
    > art.20 ust.5 który traktuje "dokumenty elektroniczne" za równoważne z
    > dowodami źródłowymi i określa warunki istnienia takiego dowodu - polecam
    > przeczytać dokładnie!!!

    Z kolei Ustawa o VAT, art. 106, ust. 10 mówi:

    "10. Minister [...] może określić w drodze rozporządzenia sposób i warunki
    wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej
    uwzględniając:
    [...]
    3) konieczność zapewnienia [...] niezaprzeczalności i nienaruszalności
    wystawianym i przesyłanym fakturom"

    Ja wiem, że CD jest równie 'niezaprzeczalne i nienaruszalne' co wydruk bez
    podpisu (tzn. nie jest - możesz sobie zawsze nagrać nowy CD, tak jak możesz
    wydrukować nową fakturę - wszystko zależy od tego, czy Ty i klient macie w
    dokumentach tę samą fakturę), ale co z tego - rozporządzenia niet. Zatem
    pozostaje liczyć na dobrą wolę US/IS/UKS.

    P.

  • 4. Data: 2005-01-07 19:59:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Jan 2005, Paszczak wrote:

> [...]
    >+ dokumentach tę samą fakturę), ale co z tego - rozporządzenia niet. Zatem
    >+ pozostaje liczyć na dobrą wolę US/IS/UKS.

    Hm... koncypuję tak sobie: czy z przedstawionego cytatu wynika że
    rozporządzenie ministra "może zawęzić zakres dopuszczalnych form"
    - bo tam jest słowo "może" ! - czy ma oznaczać "bez rozporządzenie
    nie ma żadnej formy" jak sugerujesz ?
    Ja rozumiem że jeśli ustawa stanowi(ła) że "prawo do współczynnika
    amortyzacji X3 przysługuje w gminach których listę *określi*
    minister" to bez listy zapis w umowie jest nieskuteczny.
    Ale po pierwsze tu jest "może".
    Po drugie istnieje opis prawny kiedy "faktura jest poprawna" :)
    i bardzo proszę o wskazanie z czego wynika iż faktura ma być
    wystawiona "na papierze" ?
    :)
    Czytając art. 106 "z góry na doł" wychodzi mi że:
    - minister "określi faktury" (we WSZYSTKICH formach !)
    - ministrowie (MF+MI na spółę) *mogą określić* wymagania dla
    faktur "w formie elektronicznej".

    Postawię pytanie tak: czy jest ZAKAZ wystawiania faktur w formie
    *innej* niż zwykła pisemna - przykładowo czy wolno wystawić
    fakturę w formie aktu notarialnego ? (...i z czego wynika...)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-01-07 21:52:15
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Postawię pytanie tak: czy jest ZAKAZ wystawiania faktur w formie
    > *innej* niż zwykła pisemna - przykładowo czy wolno wystawić
    > fakturę w formie aktu notarialnego ?

    Gotfryd, daj spokój,
    jeszcze to jakiś poseł przeczyta...

  • 6. Data: 2005-01-08 10:21:16
    Od: "Piotrek" <p...@n...please.com>

> [...]
    > dokumentach tę samą fakturę), ale co z tego - rozporządzenia niet. Zatem
    > pozostaje liczyć na dobrą wolę US/IS/UKS.

    A mnie się wydaje, że chodzi tu o stosowanie podpisu elektronicznego,
    który to zapewni spełnienie warunków pkt.3.

    Ale to tylko moja opinia.
    Piotrek.

  • 7. Data: 2005-01-08 11:08:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Jan 2005, cef wrote:
> [...]
    > + > *innej* niż zwykła pisemna - przykładowo czy wolno wystawić
    > + > fakturę w formie aktu notarialnego ?

    ..."oni już na to wpadli" :)
    Pod koniec zeszłego roku było trochę ironicznych artykułów w prasie
    w związku z projektem aby transakcje konsumenckie ponad ileś-tam
    złotych były "poświadczane notarialnie" :]
    A jak widzisz mi chodzi o to iż rozp. o f-rach (tak "kiedyś" jak
    i dziś) tylko podają "listę wymagań".
    Ani słowa o "formie" :)
    Określenie "dokument" stanowi *jedynie* wymóg istnienia postaci
    materialnej, czyli wyklucza formę domniemaną, ustną i podobne
    wynalazki. Ale IMHO nic więcej :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-01-08 11:14:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Jan 2005, Piotrek wrote:
    [...]
    >+ A mnie się wydaje, że chodzi tu o stosowanie podpisu elektronicznego,
    >+ który to zapewni spełnienie warunków pkt.3.

    Mi się też tak wydaje.
    Ale ratio legis (zasada racjonalności ustawodawcy) powiada że jeśli
    ustawodawca tak NIE napisał - to znaczy że miał na myśli co innego.
    Czyli albo SŁABSZE wymogi (niż podpis elektroniczny) albo
    SILNEJSZE wymogi.
    Biorać pod uwagę iż:
    1. VI dyrektywa zabrania żądania podpisywania faktur
    2. trudno sobie wyobrazić "w powszechnym obrocie" wymogi SILNIEJSZE
    niż podpis elektroniczny (zrównoważony ze "zwykłym" podpisem)
    ...to wniosek wychodzi jeden...
    :)

    IMHO może chodzić *wyłącznie* o wymogi słabsze niż podpis elektroniczny,
    aczkolwiek silniejsze niż "jakikolwiek dokument".
    Pamiętając iż "wymóg ogolny" jest na "jakikolwiek dokument" :)

    >+ Ale to tylko moja opinia.

    ...a to powyżej dla odmiany moja :) (też "tylko")

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-01-08 11:40:27
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Piotrek <p...@n...please.com> wrote:
    > A mnie się wydaje, że chodzi tu o stosowanie podpisu elektronicznego,
    > który to zapewni spełnienie warunków pkt.3.

    No ba, jak podpiszesz elektronicznie, to zapewne będziesz miał dodatkowy
    argument w dyskusji z US.

    P.

  • 10. Data: 2005-01-10 09:50:30
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/8/2005 12:08 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Określenie "dokument" stanowi *jedynie* wymóg istnienia postaci
    > materialnej, czyli wyklucza formę domniemaną, ustną i podobne
    > wynalazki. Ale IMHO nic więcej :)

    A dokument w formie elektronicznej ma wg Ciebie postać materialną?

    --
    gefragt