  • 1. Data: 2006-01-18 10:01:08
    Temat: Zawieszać czy nie? - pytanie o składkę zdrowotną
    Od: "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl>

    Przez najbliższe kilka miesięcy miałem zamiar zawiesić DG, ale teraz się
    zastanawiam czy mi się to opłaca. Pracuję na pełny etat i mam pensję większą
    do minimalnej, więc płaciłbym tylko zdrowotne. I tutaj pojawia się problem,
    szkoda mi co miesiąc oddawać ponad 150 pln za nic. Zakład odprowadza za mnie
    zdrowotne, więc właściwie płacę podwójną składkę, a nie mam za to podwójnej
    opieki zdrowotnej :) Gdzieś w jakimś wątku wyżej wyczytałem, że tracę tylko
    0,75%, czyli różnicę między tym co płacę a tym co odliczam, ale przyznam
    szczerze, że tego nie rozumiem. Bo jeśli nie mam dochodu z DG, to i tak tych
    pieniędzy nie odliczę, bo o ile dobrze pamiętam to koszty z DG mogę odliczyć
    tylko od zysków z DG, więc zdrowotnego płaconego z DG nie odliczę z dochodów
    z umowy o pracę, a na pewno nic mi nie zwrócą z US. Czy może się mylę?

    pzdr.
    Mariusz

  • 2. Data: 2006-01-18 10:09:33
    Temat: Re: Zawieszać czy nie? - pytanie o składkę zdrowotną
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Mariusz wrote:

> [...]
    > DG, więc zdrowotnego płaconego z DG nie odliczę z dochodów z umowy o
    > pracę, a na pewno nic mi nie zwrócą z US. Czy może się mylę?

    To co słyszałeś dotyczy ubezpieczeń sppołecznych i FP których nie
    płacisz a nie zdrowotnego. Zdrowwotne odlicza się od podatku a nie od
    dochodu i można je odliczyć od podatku z dowolnego źódlła, także z
    pracy. Dokładnie płącisz 8,75%podstawy, odliczasz 7,75%. Tracisz więc
    całkowicie około 19 zł miesięcznie, resztę odda ci US przy rozliczeniu
    rocznym. Udzielisz nieopocentowanej pożyczki budżetowi.

    Z drugiej strony zawieszenia działalności niezbyt ZUS uznaje więc nie
    wiem czy warto ryzykować.

  • 3. Data: 2006-01-18 10:25:53
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Mariusz wrote:

    > Dzięki, czyli odda mi prawie całość nadpłaconego zdrowotnego, czy
    > tylko do wysokości kwoty wolnej od podatku?

    Co to jest kwota wolna od podatku?
    zapłacisz około 12 * 170 = 2040
    oddadzą około 12 * 150 = 1800
    Chyba, że calkowity podatek (łącznie z zapłaconymi wcześniej np przez
    procodawcę zaliczkami) będzie mniejszy od 1800. Wtedy zwrócą do
    wysokości podatku.

  • 4. Data: 2006-01-18 10:27:05
    Od: "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl>

  • 5. Data: 2006-01-18 10:29:30
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Mariusz wrote:

    > I jeszcze jedno jak sie US będzie patrzył jak będę miał na DG same
    > straty?

    Straty? To zależy. W pierwszym roku zapewne uzna, że zaczynasz i
    rozkręcasz działalność. Potem zacznie się zastanawiać czy prowadzisz DG
    i może chcieć sprawdzić czy wykazane koszty są rzeczywiście kosztami DG.
    Czy np tylko kosztami użytkowania całkiem prywatnego samochodu. Ale to
    nie dotyczy składek zdrowotnych. One nie powodują straty bo nie są
    odliczane od dochodu. I US na nie zapewne wogle nie zwróci uwagi.

  • 6. Data: 2006-01-18 10:31:20
    Od: "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl>

  • 7. Data: 2006-01-18 10:45:33
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Mariusz wrote:

    > Czy może nie mają o co się przyczepić, bo powiem, że szukam
    > klientów i nie mogę znaleźć?

    No to w razie kontroli zechcą żebyś im udowodnił, że szukałeś klientów.
    Jak potrafisz, to czego nie....

  • 8. Data: 2006-01-18 10:46:42
    Od: "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl>

> [...]
    > nie dotyczy składek zdrowotnych. One nie powodują straty bo nie są
    > odliczane od dochodu. I US na nie zapewne wogle nie zwróci uwagi.

    Czyli w okresie kiedy praktycznie nie będę prowadził DG lepiej nie wpuszczać
    w koszty faktur za benzynę, mam samochód ciężarowy (kombi z kratką), VATu za
    benzynę i tak nie mogłem już od jakiegoś czasu odliczać. Pytanie czy lepiej
    nie kusić losu i nie odliczać w ogóle benzyny, bo mogą się przyczepić, że
    nie mam dochodów z DG a kupuję paliwo? Czy może nie mają o co się

  • 9. Data: 2006-01-18 11:31:59
    Od: "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl>

    > No to w razie kontroli zechcą żebyś im udowodnił, że szukałeś klientów.
    > Jak potrafisz, to czego nie....

    I co mi zrobią jak nie udowodnię, jakaś kara, mandat, coś będę musiał
    zwracać (przecież nic nie będę odliczał, bo nie będę miał dochodu, więc nie
    będę miał z czego odliczyć). Przecież po roku albo i więcej mogę już nie
    pamiętać gdzie jeździłem ?

    pzdr.
    Mariusz

  • 10. Data: 2006-01-18 11:33:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jan 2006, Mariusz wrote:

> [...]
    > pieniędzy nie odliczę, bo o ile dobrze pamiętam to koszty z DG mogę odliczyć

    ....dla ścisłości napiszę formalnie: mylisz *odliczenie* (dokonywane
    od podstawy lub od podatku) od wyliczenia przychodu (poprzez odjęcie
    kosztów od przychodów).
    Odliczenia zdrowotnego można dokonać od dowolnych dochodów - nawet
    jeśli płaci się z jednego tytułu, a odlicza od innego nawet rozliczanego
    innym PIT-em (np. ryczałtowym).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)