  • 1. Data: 2010-05-18 15:18:14
    Temat: Zgłoszenie do US pożyczki w rodzinie
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Dot. zgłoszenia tzw. "dużej pożyczki rodzinnej" (powyżej progu
    wymienionego w przepisach dot. spadku chyba ok. 9000zł) w Urzędzie
    Skarbowym. Żeby uściślić - to jest zgłoszenie w terminie 14 dni w celu
    uniknnięcia płacenia PCC a nie stawienie się w celu złożenia wyjaśnień.
    Warunkiem formalnym uzyskania zwolnienia z PCC jest zgłoszenie tego
    faktu do US. Z tego co wiem obowiązek zapłaty PCC (a więc i zgłoszenia)
    ciąży na pożyczkobiorcy - ma wypełnić deklarację PCC i przedstawić
    dowód otrzymania pieniędzy (np. wyciąg bankowy). Ma na to 14 dni od
    zawarcia umowy.

    Tymczasem US odesłał pożyczkobiorcę żądając dodatkowo umowy i... dowodu
    osobistego pożyczkodawcy.

    Czy z ustawy podatkowej wynika bezpośrednio, że przy takim zgłoszeniu
    konieczne jest:
    1. przedstawienie umowy?
    2. przedstawienie dowodu osobistego pożyczkodawcy?

    Bo jeżeli nie to czy US może odmówić przyjęcia zgłoszenia bez w/w
    dokumentów? Chyba nie? Co najwyżej mógłby od razu wezwać strony
    pod pretekstem kontroli i wyjaśnienia wątpliwości.

    Tłumaczenie: US chce sprawdzić czy strony są rodzeństwem. Ciekawe
    jak? Czy wystarczy zgodność nazwisk rodowych i imion rodziców?
    Bo w bazie PESEL chyba tego jeszcze nie ma?
    Ale jak pisałem wyżej to chyba dopiero gdy US chce sprawdzić a nie
    gdy pożyczkobiorca składa deklarację?

    Czy można napisać na to zażalenie?

    Przedstawienie dowodu pożyczkodawcy będzie kłopotliwe (mieszka
    daleko). Jeżeli pożczkodawca przyjedzie z dowodem, to już równie
    dobrze może przyjść osobiście do US.

    No i formalność: być może urzednik zechce skserować dowód
    pożyczkodawcy na co on się nie zgadza. Jak uniemożliwić urzędnikom
    (i np. niektórym bankowcom też) kserowanie dowodu przy tej okazji?
    Z żadnych ustaw ten sposób dokumentowania czynności urzedowych
    chyba nie wynika? Czy istnieje podstawa prawna (poza być może
    widzimisię naczelnika) że pracownik US MUSI skserować a nie
    wystarczy spisać dane z dowodu?
    Czy wystarczy oświadczenie, że nie wyraża zgody na kserowanie
    jak w niektórych bankach?

    Na co ma się powołać? Na Konstytucję RP art 7. (organy władzy
    publicznej działają na podstawie i w granicach prawa) chyba
    za bardzo naciągane.
    Chodzi zarówno o żądanie przez US więcej niż minimum ustawowe
    (deklaracja PCC + wyciągi) czyli dodatkowo umowy i dowodu
    pożyczkodawcy (do rejestracji pożyczki a nie do wyjaśnienia)
    jak i próby ew. kserowania tego dowodu.

    Arek

  • 2. Data: 2010-05-18 17:36:12
    Temat: Re: Zgłoszenie do US pożyczki w rodzinie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 May 2010, Arek wrote:

    > Czy z ustawy podatkowej wynika bezpośrednio, że przy takim zgłoszeniu
    > konieczne jest:
    > 1. przedstawienie umowy?

    Nie.
    Przepisy podatkowe opodatkowują zdarzenie opisane w przepisach
    o charakterze "ogólnym" - zdarzenie cywilnoprawne lub administracyjne.
    A przepis o darowiźnie z Kodeksu Cywilnego:
    _117.html
    (znajdź sobie sam i *PRZECZYTAJ* część o darowiźnie)
    w *omawianym* przypadku wypełnia się z mocy "dokonania", a nie
    z mocy "zawarcia" (taki w miarę rzadki przypadek, już darowizna
    notarialna jest "typową" umową).

    > 2. przedstawienie dowodu osobistego pożyczkodawcy?

    Nie znam takiego przepisu.
    I niemal na pewno - panienka z okienka też :> (bo go nie ma).

    Czynności wyjaśniające US może sobie robić "po", tak jak piszesz.
    Problem z mocnym przekonaniem urzędników że mają prawo odmówić
    odebrania dokumentow jest niestety poważny :(

    > Bo jeżeli nie to czy US może odmówić przyjęcia zgłoszenia bez w/w
    > dokumentów? Chyba nie? Co najwyżej mógłby od razu wezwać strony
    > pod pretekstem kontroli i wyjaśnienia wątpliwości.

    Nie pretekstem i niekoniecznie kontroli, zwykłe "czynności
    wyjaśniające", znacznie słabszy (formalnie) mechanizm - słabszy
    z obu stron, bo nie wymaga właśnie dochowania formalności
    wymaganych przy kontroli.

    > Tłumaczenie: US chce sprawdzić czy strony są rodzeństwem.

    To niech *SOBIE* sprawdzi :>

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    Art. 180
    § 1. Jako dowód należy dopuœcić wszystko, co może przyczynić się
    do wyjaœnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

    § 2. Jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia
    okreœlonych faktów lub stanu prawnego w drodze zaœwiadczenia,
    organ podatkowy odbiera od strony, na jej wniosek, oœwiadczenie
    złożone pod rygorem odpowiedzialnoœci karnej za fałszywe zeznania;
    przepis art. 196 § 3 stosuje się odpowiednio.
    ---

    I tyle.
    Urząd *może* *poprosić* o uproszczenie czynności w ten sposób,
    że "jakby Pan nam przyniósł XXX" (o ile to XXX akurat masz
    i wydatków nie wymaga) to by czynności już były zakończone.

    > Bo w bazie PESEL chyba tego jeszcze nie ma?

    Jak US ma podejrzenia, to dysponuje uprawnieniami aby sobie
    to "wiarygodnie" sprawdzić.

    > Ale jak pisałem wyżej to chyba dopiero gdy US chce sprawdzić a nie
    > gdy pożyczkobiorca składa deklarację?
    >
    > Czy można napisać na to zażalenie?

    Problem w tym, że trzeba mieć dowody.
    Zarówno na to, że panienka odmówiła, jak i na to że deklaracja
    była składana w terminie.

    > No i formalność: być może urzednik zechce skserować dowód
    > pożyczkodawcy na co on się nie zgadza. Jak uniemożliwić urzędnikom
    > (i np. niektórym bankowcom też)

    Bankowcom nie odmówisz.
    Ściślej - nikt nie ma obowiązku zawierania umowy bankowej
    (KONKRETNEJ umowy bankowej, ani Ty, ani bank).
    Jak więc bank warunkuje zawarcie umowy możliwością skserowania
    dowodu, to jeśli odmówisz - oni odmówią zawarcia ze swojej
    strony i tyle.
    Pytanie po co wtedy fatygowałeś siebie i ich ;>
    (a warunki zawarcia umowy mogłeś sobie poczytać wcześniej :P)

> [...]
    > chyba nie wynika? Czy istnieje podstawa prawna (poza być może
    > widzimisię naczelnika) że pracownik US MUSI skserować a nie

    Tu się nie wypowiem, idź na .prawo, poczytamy ;)

    > Chodzi zarówno o żądanie przez US więcej niż minimum ustawowe
    > (deklaracja PCC + wyciągi) czyli dodatkowo umowy i dowodu
    > pożyczkodawcy (do rejestracji pożyczki a nie do wyjaśnienia)

    No to jak wyżej - z przepisów wynika, że US ma *sobie*
    sprawdzić (od stron może wymagać oświadczeń, a ew. dowodów
    pomocniczych później - w ramach postępowania wyjaśniającego).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-05-18 18:26:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > wyjaśniające", znacznie słabszy (formalnie) mechanizm - słabszy
    > z obu stron, bo nie wymaga właśnie dochowania formalności

    'Mój' urząd - po złożeniu przez mnie (pocztą) deklaracji, że dostałem
    darowiznę, zażądał ode mnie (na piśmie i argumentując, że papier
    złożony przez mnie był niekompletny bez tych załączników, a nie na
    zasadzie kontroli po fakcie) następujących dokumentów:

    1. Dowodów osobistych mojego i darczyńcy (sic!!! ode mnie!!!)
    2. Umowy darowizny
    3. Potwierdzenia przelewu

    I co miałem zrobić? Walczyć i narażać się na 20 wizyt w urzędzie?
    Poszliśmy z ojcem i pokazaliśmy. A nie, jeszcze kazali na mój koszt
    zrobić ksero...

    Pisałem tu zresztą o tym.

    MJ
    PS. I tak z dowodów osobistych pokrewieństwo nie wynika...

  • 4. Data: 2010-05-18 19:33:10
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Michal Jankowski w <news:kjzljbhm5gi.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl>:

> [...]

    > I co miałem zrobić? Walczyć i narażać się na 20 wizyt w urzędzie?
    > Poszliśmy z ojcem i pokazaliśmy. A nie, jeszcze kazali na mój koszt

    Jak teścia zaprosili na czynności kontrolne, a na ich koniec chcieli, żeby
    podpisał, to co wytworzyli pięć minut na podstawie rozmowy, to stwierdził,
    że na zaproszeniu nie było o obowiązku stawienia się z zestawem okularów do
    czytania, a tym bardziej z aparatem słuchowym, i żeby zaczęli z nim na
    piśmie rozmawiać z podaniem podstawy prawnej swoich "potrzeb" -- i się żadne
    pismo nie pojawiło...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2010-05-18 19:50:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

> [...]
    > złożony przez mnie był niekompletny bez tych załączników, a nie na
    > zasadzie kontroli po fakcie) następujących dokumentów:

    Było im odpisać, że jak jest niekompletny to niech wydadzą decyzję z
    powołaniem sie na odpowiednie paragrafy.

  • 6. Data: 2010-05-19 05:57:23
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 18 May 2010 19:36:12 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A przepis o darowiźnie z Kodeksu Cywilnego:

    Znów mylisz darowiznę z pożyczką.

  • 7. Data: 2010-05-19 08:15:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 May 2010, jureq wrote:

    > Znów mylisz darowiznę z pożyczką.

    W którym miejscu??
    To niby (przy umowie nienotarialnej) pożyczka "nabywa mocy" z datą
    wykonania, a nie darowizna? Od kiedy? :]
    (cytat wg linku):
    Art. 890
    [...] Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się
    ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

    Obstawiam, że jednak prawo-nieruchomości mają wystarczającą aktualność
    treści, aby to Twoja teza była mylna ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-05-19 09:44:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 19 May 2010 10:15:01 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > W którym miejscu??

    W temacie postu.

> [...]
    > się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
    >
    > Obstawiam, że jednak prawo-nieruchomości mają wystarczającą aktualność

    Nie szkodzi, że treść dotycząca darowizny jest aktualna. Dla Arka jest
    nieistotna, bo on pyta o pożyczkę a nie o darowiznę.

  • 9. Data: 2010-05-19 19:31:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > W temacie postu.

    Ups... chyba coś nie tak z oczami :]