  • 1. Data: 2005-04-22 17:12:00
    Temat: Zły pit od zleceniodawcy... (umowa o dzieło (?) )
    Od: "Marcin Jaworski" <m...@N...gazeta.pl>

    Hej

    W zeszłym roku dostałem pit 8b (do umowy o dzieło) od pewnej firmy.
    Przyjrzałem się mu dopiero jak przyszło się rozliczać i tak:
    1) w przysłanym picie jest zły mój numer NIP (brak kilku cyfr)
    2) z tego co się dowiadywałem umowa o dzieło w ich US powinna być rozliczona w
    następnym miesiącu od wykonania. Dzieło oddałem w kwietniu, umowa o dzieło
    jest na maj, a pit 8b jest za miesiąc lipiec.
    3) Przedmiot umowy o dzieło jest lekko mówiąc naciągany "(...)wykonanie dzieła
    polegającego na udzieleniu licencji(...)" - do już dawno gotowego dzieła
    4) Wpisali mi koszt uzyskania przychodu 50% - a udzielenie licencji to nie
    jest działalność artystyczna etc. (gdyby był większy podatek to miałbym
    większy zwrot chyba bo mało zarobiłem :) )
    Czy rozliczyć tego pita tak jak jest, czy coś z tym zrobić ? Czasu jest mało,
    a to jest moje pierwsze rozliczenie... a ta firma ma taki bałagan że nawet nie
    wiedzieli że coś dla nich, robiłem dopiero jak się przypomniałem to mi
    przysłali umowe (taką na odwal się ;) )...

  • 2. Data: 2005-04-23 21:00:10
    Temat: Re: Zły pit od zleceniodawcy... (umowa o dzieło (?) )
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Marcin Jaworski napisał(a) w wiadomości: ...

    >W zeszłym roku dostałem pit 8b (do umowy o dzieło) od pewnej firmy.
    >Przyjrzałem się mu dopiero jak przyszło się rozliczać i tak:
    >1) w przysłanym picie jest zły mój numer NIP (brak kilku cyfr)

    Ty składając PIT podasz prawidłowy.

> [...]
    >następnym miesiącu od wykonania. Dzieło oddałem w kwietniu, umowa o >dzieło
    >jest na maj, a pit 8b jest za miesiąc lipiec.

    PIT jest za miesiąc w którym Ci zaplacili. Z jaką datą wystwiłeś rachunek?

    >3) Przedmiot umowy o dzieło jest lekko mówiąc naciągany "(...)wykonanie
    > dzieła
    >polegającego na udzieleniu licencji(...)" - do już dawno gotowego
    > dzieła

    Zleceniem to raczej nie było.
    Kto ci będzie udowadniał kiedy je wykonałeś?
    Lepiej poszukaj czegoś w temacie "licencji" i ew. praw autorskich.

    >4) Wpisali mi koszt uzyskania przychodu 50% - a udzielenie licencji to
    > nie jest działalność artystyczna etc.

    Nie musi być artystyczna, może być twórcza. Np. program komputerowy.

    >(gdyby był większy podatek to miałbym
    >większy zwrot chyba bo mało zarobiłem :) )

    Zamiast zwrotu teraz, tymi pieniędzmi cieszyłeś się od lipca ub. roku.
    Przecież zapłacono za ciebie niższą zaliczkę.

> [...]
    >wiedzieli że coś dla nich, robiłem dopiero jak się przypomniałem to mi
    >przysłali umowe (taką na odwal się ;) )...

    Lepiej umowę podpisać zanim się zabrasz za dzieło. A już na pewno
    przed rozliczeniem się z firmą. O ile licencja nie pociąga za sobą
    VAT-u to większych problemów być nie powinno.

    Arek

  • 3. Data: 2005-04-23 22:06:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Apr 2005, Marcin Jaworski wrote:

    >+ Hej

    Hej. W temacie jest błąd :) jak zleceniodawca to umowa zlecenia,
    agencyjna lub inna podobna. Jak umowa o dzieło to *zamawiający* :)

    >+ W zeszłym roku dostałem pit 8b (do umowy o dzieło) od pewnej firmy.
    >+ Przyjrzałem się mu dopiero jak przyszło się rozliczać i tak:
    [...]
    >+ 2) z tego co się dowiadywałem umowa o dzieło w ich US powinna być rozliczona w
    >+ następnym miesiącu od wykonania. Dzieło oddałem w kwietniu, umowa o dzieło
    >+ jest na maj, a pit 8b jest za miesiąc lipiec.

    Ciekawe gdzie się tak dowiedziałeś ? ;)
    Umowy o pracę i "osobiste" (znaczy przychody z tych umów) rozlicza się
    *kasowo* ! Kiedy nastąpiła wypłata/"postawienie do dyspozycji" ?

    >+ 3) Przedmiot umowy o dzieło jest lekko mówiąc naciągany "(...)wykonanie dzieła
    >+ polegającego na udzieleniu licencji(...)" - do już dawno gotowego dzieła

    A jak można udowodnić że "działo" było już "dawno gotowe" ? Ty będziesz
    udowadniał ? :)

    >+ 4) Wpisali mi koszt uzyskania przychodu 50% - a udzielenie licencji to nie
    >+ jest działalność artystyczna etc. (gdyby był większy podatek to miałbym
    >+ większy zwrot chyba bo mało zarobiłem :) )

    Bo 50% nie przysługuje przy "działalności artystycznej" ale przy
    "sprzedaży praw majątkowych" :) To że 'przypadkiem' zarówno działalność
    artystyczna jak i udzielanie licencji na program sprowadza się do
    "sprzedaży praw" - daje efekt podobnego traktowania występu komika
    oraz programisty sprzedającego "utwór" ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)