  • 1. Data: 2009-12-07 17:26:14
    Temat: Zniesienie wspólwłasności - u notariusza czy w sądzie?
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    Witam

    Chciałbym zapytać jak teściowa ze swoim bratem powinna znieść współwłasność:
    u notariusza czy w sądzie. Nie ma między nimi sporów, mają działkę "po
    ojcach" podzieloną i rozgrodzoną dawno temu (nie po równo, ale tak było "od
    zawsze" i im to pasuje). Mają także wydzielone nowe granice działek, wpisy
    do KW i chyba wszystko co potrzebne - tyle że na razie cała nieruchomość
    funkcjonuje jako wspólna. Ponoć nie mają tylko pieniędzy na sfinalizowanie
    podziału ;)
    Dolę teściowej - jeśli będzie się można na tej działce budować - zapłacę ja
    z żoną. Tak samo jak podatek od darowizny. Więc i ja jestem zainteresowany
    jak najtańszym sposobem podziału i darowizny. Wiem, że "nasz" kawałek
    mógłbym dostać bez podziału - wspólną darowizną od teściowej i wujka - ale
    to będzie większy podatek niż jak tylko od teściowej.
    Czy sprawa sądowa przy zgodzie na zniesienie jest tańsza? Szybsza? Czy umowę
    notarialną może spisywać notariusz "z prowincji" (tańszy tak ze 30%)?

    pozdrawiam
    Arek

  • 2. Data: 2009-12-08 22:53:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Dec 2009, arek wrote:

    > Chciałbym zapytać jak teściowa ze swoim bratem powinna znieść współwłasność:
    > u notariusza czy w sądzie.

    Czy to pytanie nie kwalifikuje się na .prawo?
    Podatkowo różnicy nie widać - czy orzeczenie sądu, czy akt notarialny
    są "urzędowym stwierdzeniem pismem z datą pewną".
    A reszta pytań to na .prawo (a nie .prawo.podatki), IMO.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-12-10 21:22:48
    Od: ąćęłńóśźż <j...@g...pl>

    Nie do końca: orzeczenia sądu (m.in z podaną wartością udziału) US nie ma możliwości
    kwestionować, natomiast oświadczenie stron u
    notariusza występuje przeciw biurewskiemu kajetowi w tłustych okładkach.
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2009-12-11 16:29:01
    Od: kuba <p...@o...pl>

    arek pisze:

    > Czy sprawa sądowa przy zgodzie na zniesienie jest tańsza? Szybsza? Czy umowę
    > notarialną może spisywać notariusz "z prowincji" (tańszy tak ze 30%)?

    Wniosek do sądu o zniesienie współwłasności zawierający zgodny pan
    podziału kosztuje 300 zł. U notariusza musisz się zapytać o cenę. Może
    być dowolny, z prowincji, nawet z zagranicy ;)

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl