  • 1. Data: 2009-12-07 18:31:27
    Temat: Socjalne - talony i podatek.
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    Witam.
    Które rozwiązanie jest prawidłowe.

    1) Pracownik dostaje bon w wysokości 100 zł. Pracownik wpłaca 18 zł podatku
    do zakładu. Zakład przelewa do US.
    Na pit 11 dochód wykazany to 100 a podatek 18
    2) Pracownik dostaje bon w wysokości 100 zł. Zakład przelewa podatek-18 zł
    do US z konta funduszu socjalnego.
    Na pit 11 dochód wykazany to 100 a podatek 18

    Oczywiście w obydwu przypadkach założenia są takie same a więc socjalne jest
    powyżej kwoty 380 czyli opodatkowane i pierwszy próg podatkowy.
    Do dziś wydawało mi się logiczne stosowanie sposobu 1, ale spotkałem zakład
    który stosuje sposób 2. I są pewni że dobrze robią

    --
    PawełJ

  • 2. Data: 2009-12-07 22:17:51
    Temat: Re: Socjalne - talony i podatek.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Dec 2009, pawelj wrote:

> [...]
    > Do dziś wydawało mi się logiczne stosowanie sposobu 1, ale spotkałem zakład
    > który stosuje sposób 2. I są pewni że dobrze robią

    Na pewno 18 zł?
    Idzie o drobiazg: jeśli w 2. zakład pracownikowi przyznaje 121,95 zł,
    w tym 100 zł w bonie i 21,95zł w gotówce, potrącone na poczet podatku,
    to chyba pytań nie ma.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-12-08 00:08:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Idzie o drobiazg: jeśli w 2. zakład pracownikowi przyznaje 121,95 zł,
    > w tym 100 zł w bonie i 21,95zł w gotówce, potrącone na poczet podatku,

    Od stówy należy się 18.
    U nas pracownikowi potrącali te 18 zł z pensji.

  • 4. Data: 2009-12-08 22:41:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Dec 2009, witek wrote:

    > Od stówy należy się 18.

    Oczywiście.
    Toć piszę, że przypadek jest jasny jeśli *nie* ma mowy o stówie
    (a za to jest mowa o "stówie do ręki na czysto").

    > U nas pracownikowi potrącali te 18 zł z pensji.

    Ale pawelj zaznaczał, że chodziło o niepotrącanie.
    No to piszę wyraźnie, że żeby NIE potrącić, trzeba dać tyle ile wynosi
    łącznie stówa plus podatek (od łącznej kwoty). I wtedy nie jest to nic
    dziwnego.
    Tylko podatku nie jest już 18zł, a 22 bez groszy.

    Wersja "stówa na czysto plus tylko 18 zł podatku" wygląda albo na
    przekręt, albo na dobrze ukryty bezsensowny "hak" (pozwalający
    obejść dochód z równowartopści podatku, a nie pozwalający obejść
    podatku od kwoty bazowej), więc drugą podwersję pomijam.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-12-09 05:52:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > obejść dochód z równowartopści podatku, a nie pozwalający obejść
    > podatku od kwoty bazowej), więc drugą podwersję pomijam.

    Stówa na czysto plu 18 zł podatku jak najbardziej jest ok, pod
    warunkiem, ze 18 zl pochodzi z kieszeni pracownika, a nie pracodawcy.
    No ewentulanie z czegoś co z podatku jest zwolnione.

  • 6. Data: 2009-12-09 10:47:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Dec 2009, witek wrote:

    > Stówa na czysto plu 18 zł podatku jak najbardziej jest ok, pod warunkiem, ze
    > 18 zl pochodzi z kieszeni pracownika, a nie pracodawcy.

    ...więc już nie jest "na czysto".
    Albo mamy mocno rozbieżne pojęcia co to znaczy "zarobić na czysto".

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-12-09 17:28:25
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    Wygląda nie tyle na przekręt co na niezrozumienie przepisów.

    Czyli wariant pierwszy. Nie o to mi chodzi.

    > ...więc już nie jest "na czysto".
    > Albo mamy mocno rozbieżne pojęcia co to znaczy "zarobić na czysto".

    Na moje oko też prawidłowy jest wariant pierwszy. Niestety za diabła nie
    mogę wytłumaczyć tego księgowej dla której pojęcie podatku z socjalnego jest
    zupełnie odmienne od podatku z "normalnej" wypłaty.
    Może więc ktoś zacytuje mądry paragraf na sposób potrącenia podatku z
    socjalnego.

    --
    PawełJ

  • 8. Data: 2009-12-09 17:47:51
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0912091143590.3196@quad>:

    > ...więc już nie jest "na czysto".
    > Albo mamy mocno rozbieżne pojęcia co to znaczy "zarobić na czysto".

    Patrz na warunek: 18 zl pochodzi z kieszeni pracownika, a nie pracodawcy

    A warunek 100 na czysto wprowadziłeś Ty, w celu wyjaśnienia zamotania, które
    zrobił autor wątku. (Zapewne 18 nie poszło z funduszu socjalnego, tylko
    odpowiednie szubieniczki na innych kontach zostały użyte -- bo co oznacza,
    że zakład przelewa z konta funduszu socjalnego...)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2009-12-09 18:49:50
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

> [...]
    > odpowiednie szubieniczki na innych kontach zostały użyte -- bo co oznacza,
    > że zakład przelewa z konta funduszu socjalnego...)

    Starałem się dośc jasno napisać.
    Dla rozjaśnienia. Pracownik otrzymał bon w wys. 100 zł. Podatek poszedł z
    konta socjalnego zakładu . Koszt zakładu to 118 zł.

    --
    pawełj

  • 10. Data: 2009-12-09 18:53:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pawelj wrote:

    > Stara?em sie do?c jasno napisaae.
    > Dla rozja?nienia. Pracownik otrzyma? bon w wys. 100 z?. Podatek poszed? z
    > konta socjalnego zak?adu . Koszt zak?adu to 118 z?.

    a kto zapłaci od tych 18 zł podatek?
    to jest dochód pracownika, bo nie zapłacił a musiał. I od tych 18 zł
    należy się podatek.