    From: " Janka" <j...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Zus-Śmierć osoby i świadczenia
    Date: Mon, 6 Mar 2006 10:50:05 +0000 (UTC)

    Przepraszam, że tu piszę, ale nie wiem na jakiej grupie mogę zadać to pytanie.

    Otóż zmarła moja babcia, rachunki na dom były opłacane przez jej konto. Z nią
    mieszkałam tylko ja - jako doraźny opiekun. Opiekunem prawnym
    (ubezwłasnowolnienie) była moja mama, zamieszkująca gdzie indziej. Babcia
    miała 2 dzieci - mamę i wujka, który choć mieszka przez ścianę, przez całe
    lata nawet nie zapytał o to czy jaszcze żyje, nie mówiąc o innej pomocy.
    Wręcz przeciwnie, jeszcze pomawiał i wyzywał po całej rodzinie i sąsiadach:(

    A więc zmarła moja babcia, w Zus-ie powiedziano, że jest możliwość wypłaty
    ostatniej emerytury ale nie na konto, ale do ręki, po złożeniu stosownego
    wniosku (Wniosek O Wypłatę Niezrealizowanych Świadczeń Po Osobie Uprawnionej
    Do Świadczeń Emerytalno-rentowych).
    Mama otrzymała 2 wnioski i kazali się jej zgłosić z bratem po odbiór
    pieniędzy. Któraś ze stron może się zrzec swojej części na 2-gą osobę.

    I tu zaczyna sie kłopot. Czy muszą iść koniecznie razem? Co będzie jeśli brat
    mamy nie będzie chciał tych pieniędzy lub nie będzie chciał iść z nią? O tym,
    by się zrzekł na korzyść mamy nie ma mowy. Pieniędzmi nie pogardzi, chyba, że
    będzie chciał zrobić na złość mamie i nie pójdzie, by ona niczego nie dostała
    (serio, on tak czasami rozumuje).
    Oczywiście mi choć mieszkam w tym mieszkaniu nic nie przysługuje? Nie chodzi
    mi o pieniądze, ale raczej o wyrównanie wszystkich rachunków, bo dom duży, a
    ja mieszkałam w nim tylko dla opieki. Obecnie chcemy zamknąć dom na 4 spusty
    regulując wszelkie wierzytelności.

    Ktoś może pomóc?

    Pozdrawiam,
    Janka