  • 1. Data: 2006-03-06 10:50:05
    Temat: Zus-Śmierć osoby i świadczenia
    Od: " Janka" <j...@W...gazeta.pl>

    Przepraszam, że tu piszę, ale nie wiem na jakiej grupie mogę zadać to pytanie.

    Otóż zmarła moja babcia, rachunki na dom były opłacane przez jej konto. Z nią
    mieszkałam tylko ja - jako doraźny opiekun. Opiekunem prawnym
    (ubezwłasnowolnienie) była moja mama, zamieszkująca gdzie indziej. Babcia
    miała 2 dzieci - mamę i wujka, który choć mieszka przez ścianę, przez całe
    lata nawet nie zapytał o to czy jaszcze żyje, nie mówiąc o innej pomocy.
    Wręcz przeciwnie, jeszcze pomawiał i wyzywał po całej rodzinie i sąsiadach:(

    A więc zmarła moja babcia, w Zus-ie powiedziano, że jest możliwość wypłaty
    ostatniej emerytury ale nie na konto, ale do ręki, po złożeniu stosownego
    wniosku (Wniosek O Wypłatę Niezrealizowanych Świadczeń Po Osobie Uprawnionej
    Do Świadczeń Emerytalno-rentowych).
    Mama otrzymała 2 wnioski i kazali się jej zgłosić z bratem po odbiór
    pieniędzy. Któraś ze stron może się zrzec swojej części na 2-gą osobę.

    I tu zaczyna sie kłopot. Czy muszą iść koniecznie razem? Co będzie jeśli brat
    mamy nie będzie chciał tych pieniędzy lub nie będzie chciał iść z nią? O tym,
    by się zrzekł na korzyść mamy nie ma mowy. Pieniędzmi nie pogardzi, chyba, że
    będzie chciał zrobić na złość mamie i nie pójdzie, by ona niczego nie dostała
    (serio, on tak czasami rozumuje).
    Oczywiście mi choć mieszkam w tym mieszkaniu nic nie przysługuje? Nie chodzi
    mi o pieniądze, ale raczej o wyrównanie wszystkich rachunków, bo dom duży, a
    ja mieszkałam w nim tylko dla opieki. Obecnie chcemy zamknąć dom na 4 spusty
    regulując wszelkie wierzytelności.

    Ktoś może pomóc?

    Pozdrawiam,
    Janka

  • 2. Data: 2006-03-09 23:36:52
    Temat: Re: Zus-Śmierć osoby i świadczenia
    Od: "Janka" <j...@N...gazeta.pl>

    Janka <j...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    nią
    > mieszkałam tylko ja - jako doraźny opiekun.

    <ciach>

    Czy NIKT mi nie pomoże?

    Pozdrawiam,
    Janka

  • 3. Data: 2006-03-10 11:55:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Mar 2006, Janka wrote:

    > Przepraszam, że tu piszę, ale nie wiem na jakiej grupie mogę zadać to pytanie.

    Część kwalifikuje się chyba na .prawo

> [...]
    > ja mieszkałam w nim tylko dla opieki. Obecnie chcemy zamknąć dom na 4 spusty

    Przysługuje IMO w zakresie wydatków poczynionych na rzecz zmarłego,
    ale ze spadku - nic nie piszesz czy i jaki był.
    Jak wygląda punkt widzenia "mieszkałam tylko dla opieki" nie wiem, może
    zależeć czy miałaś inne mieszkanie...
    A jeśliby spadkobierca nic nie zostawił poza długami, to ow długi
    powinni pokryć spadkobiercy - o ile przyjmą spadek (jak nic nie
    zrobią to po pół roku przyjmują z mocy prawa).
    Na wszelki wypadek poczytaj w Kodeksie Cywilnym od art. 922 !
    Wspólnego zamieszkiwania (czyli ciebie jak mniemam) dotyczy art. 688[1],
    przy czym IMO wyglšda to tak że wynajmujšcy może przylezc i domagac sie
    pieniedzy od ciebie, ale jesli cos bylo na rzecz zmarlego to rowniez
    od spadkobiercow - lub ty od spadkobiercow jesli najpierw zaplacisz.
    Tak mi wychodzi, prawnikiem nie jestem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)