  • 1. Data: 2009-02-17 10:22:18
    Temat: Zwroty do dostawców a kolejka FIFO
    Od: "slawek" <s...@n...qw>

    Witam,

    Pomóżcie mi dokonać zwroty do moich dostawców :)
    Otóż mam taką sytuację że przyjełem kiedyś na magazyn po jednej książce od
    dwóch różnych dostawców po różnych cenach.
    Najpierw było przyjęcie od dostawcy AAA jednej sztuki
    a pare dni później taka sama książka od dostawcy BBB
    W magazynie jeśli chodzi o wystawianie faktur sprzedażowych to mamy tzw
    kolejkę FIFO czyli
    co pierwsze przyszło to pierwsze wychodzi i jest ładnie pięknie to w bazach
    pozaznaczane.

    Ale teraz planujemy dokonać zwrot do dostawcy BBB.
    I w tym przypadku jako informatyk nie chce stosować kolejki FIFO tylko chce
    aby w mojej bazie została zdjęta
    pozycja przydzielona do dostawcy do którego zwracamy towar a nie jakiegoś
    innego który był pierwszy.
    Nie chce po prostu mącić w swoim programie księgowym który piszemy.

    Jednak księgowy się upiera że powinniśmy zwracać towar wg kolejki FIFO i
    podaje mi Art 34 pkt 4. w którym niby to
    jest.
    Jak to jest wg Was?

    Pozdrawiam
    Sławek

  • 2. Data: 2009-02-17 11:37:28
    Temat: Re: Zwroty do dostawców a kolejka FIFO
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "slawek" <s...@n...qw> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jednak księgowy się upiera że powinniśmy zwracać towar wg kolejki FIFO i
    > podaje mi Art 34 pkt 4. w którym niby to

    Wg mnie ma rację. Skoro przyjęliście do wyceny rozchodów metodę FIFO, to
    powinniście stosować ją do *każdej* operacji rozchodu z magazynu.
    Dorzucę coś jeszcze z ustawy o rachunkowości, na którą księgowy się
    powołuje:

    Art. 5. 1. Przyjęte zasady (politykę) rachunkowości należy stosować w sposób
    ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania
    operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów, w tym także dokonywania
    odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, ustalania wyniku finansowego i
    sporządzania sprawozdań finansowych tak, aby za kolejne lata informacje z
    nich wynikające były porównywalne.

    A jeśli chcecie zmienić zasady wyceny rozchodu, to można to zrobić tylko od
    nowego roku:

    Art. 8. 2. W celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka
    może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę
    podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne,
    przewidziane ustawą. Zmiana dotychczas stosowanych rozwiązań wymaga również
    określenia w informacji dodatkowej wpływu tych zmian na sprawozdania
    finansowe wymagane innymi przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone
    za okres, w którym powyższe rozwiązania uległy zmianie. W przypadku takim
    należy w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok obrotowy, w którym zmiany
    te nastąpiły, podać przyczyny tych zmian, określić liczbowo ich wpływ na
    wynik finansowy oraz zapewnić porównywalność danych sprawozdania finansowego
    dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonano zmian.

    Oczywiście nowy sposób wyceny będzie znowu dotyczył wszystkich operacji
    rozchodu z magazynu.

    Pozdr,

    m.w.

  • 3. Data: 2009-02-17 11:54:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, slawek wrote:

    > Ale teraz planujemy dokonać zwrot do dostawcy BBB.
    > I w tym przypadku jako informatyk nie chce stosować kolejki FIFO tylko chce
    > aby w mojej bazie została zdjęta
    [...]
    > Jednak księgowy się upiera że powinniśmy zwracać towar wg kolejki FIFO i
    > podaje mi Art 34 pkt 4. w którym
    > niby to jest.
    ^^^^
    ^^^^
    > Jak to jest wg Was?

    +++
    4. W przypadku gdy ceny nabycia albo zakupu, albo koszty wytworzenia
    jednakowych albo uznanych za jednakowe, ze względu na podobieństwo ich
    rodzaju i przeznaczenie, sš różne, wartoœć stanu końcowego rzeczowych
    składników aktywów obrotowych wycenia się w zależnoœci od przyjętej przez
    jednostkę metody ustalania wartoœci ich rozchodu, w tym zużycia,
    sprzedaży:

    1) według cen przeciętnych, to jest ustalonych w wysokoœci œredniej
    ważonej cen (kosztów) danego składnika aktywów,

    2) przyjmujšc, że rozchód składnika aktywów wycenia się kolejno po
    cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka najwczeœniej
    nabyła (wytworzyła),

    3) przyjmujšc, że rozchód składników aktywów wycenia się kolejno po
    cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka najpóŸniej
    nabyła (wytworzyła),

    4) w drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów)
    tych składników aktywów, które dotyczš œciœle okreœlonych przedsięwzięć,
    niezależnie od daty ich zakupu lub wytworzenia.
    ---

    Pytania są dwa:
    - czy dopuszczalne jest stosowanie więcej niż jednej metody wyceny
    (dla różnych przypadków)
    - skąd założenie że "wycena" w rozumieniu p.1., 2. i 3. jest tożsama
    z identyfikacją pozycji w bazie? (wiem, "wydaje sie logiczne",
    ale my o podatkach, nie o logice ;))

    Oczywiście do najgłupszych wniosków prowadzi zestaw odpowiedzi "można
    tylko jedną metodą ale wycena nie jest tożsama z identyfikacją".

    Znaczyłoby to, że jeśli:
    - mamy zakupy za 40 i 60 zł
    - nie stosujemy metody "4." a 3. lub 2. i z niej wynika, że "w kolejce"
    jest towar "za 60" mimo że zwrócić chcemy kupiony "za 40"
    ...to zwracamy (faktycznie otrzymując zwrot 40zł) towar "wyceniony"
    na 60 zł. Towar faktycznie nabyty i identyfikowany "za 40",
    tylko przez jednostkę rochodzowany zgodnie z wybraną polityką
    WBREW identyfikacji (skoro przepisy 2. i 3. wprost oddzielają
    identyfikację od wyceny, tam jest "przyjmując").
    Pojawi się 20 zł "znikąd", ale o tyle samo będzie zaniżona
    "w rozumieniu p.4" wycena magazynu (tyle, że to zaniżenie będzie
    *zgodne z polityką*, czyli normalnie występujące, czyli nic dziwnego).

    Coś pokręciłem? ;)

    pzdr, Gotfryd