  • 1. Data: 2009-02-17 09:04:51
    Temat: zawieszenie działalności: TAK czy NIE
    Od: OCTOBeer <o...@g...com>

    Witam,

    Prowadzę działalność, jestem tzw samozatrudnionym, świadczę usługę
    według umowy dla firmy X. Prowadzę pełną księgowość :)
    Obecnie przechodzę na zwykłe zatrudnienie i zastanawiam się co zrobić
    z firmą, czy da się coś jeszcze z niej skorzystać, pytania są
    następujące:

    1. ile mogę miesięcznie w firmie zarobić, żeby nie płacić od tego
    podatku?
    2. jeżeli nadal będę prowadził działalność będę płacił ZUS -
    Zdrowotne, jak rozumiem jest to jakiś koszt, mam też inne koszta
    (samochód, komórki, internet etc.) czy te koszty będę mógł kiedyś
    wykorzystać w przypadku odwieszenia działalności, powiedzmy za rok?

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2009-02-17 09:11:10
    Temat: Re: zawieszenie działalności: TAK czy NIE
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "OCTOBeer" <o...@g...com> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...
    Witam,

    Prowadzę działalność, jestem tzw samozatrudnionym, świadczę usługę
    według umowy dla firmy X. Prowadzę pełną księgowość :)

    O kurka, pelna ksiegowosc?
    To tyle kasy generujesz, ze na ksiazke przychodow i rozchodow nei zalapales
    sie?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-02-17 09:32:16
    Od: OCTOBeer <o...@g...com>

    > O kurka, pelna ksiegowosc?
    > To tyle kasy generujesz, ze na ksiazke przychodow i rozchodow nei zalapales
    > sie?

    To zaszłość historyczna, jak zaczynałem handlowałem sprzętem i
    zajmowałem się niewielką produkcją i już tak zostało :)

  • 4. Data: 2009-02-17 15:00:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    OCTOBeer pisze:
> [...]
    > następujące:
    >
    > 1. ile mogę miesięcznie w firmie zarobić, żeby nie płacić od tego

    Tyle, aby po odjęciu od zaliczki na podatek części kwoty
    ubezpieczenia zdrowotnego podatku nie płacić. Czyli pi razy oko
    powinieneś zarobić nie więcej niż 185/0,18 przy progresywnym podatku.
    (kwoty wolnej nie uwzględniam, zakładam bowiem, że będzie wykorzystywana
    w etacie).

> [...]
    > (samochód, komórki, internet etc.) czy te koszty będę mógł kiedyś
    > wykorzystać w przypadku odwieszenia działalności, powiedzmy za rok?

    Jak zawiesisz działalność, to koszta powstałe w czasie zawieszenia
    nie są KUP. Dlatego nieraz warto płacić samo zdrowotne, które i tak w
    dużej części odlicza się od podatku.

    Ponadto obiło mi się o uszy, że po 10 miesiącach niewykonywania
    czynności VATowych wylatuje się z VATu, ale tu niech się mądrzejsi
    wypowiedzą.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-02-17 15:34:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-02-2009 o 16:00:52 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Ponadto obiło mi się o uszy, że po 10 miesiącach niewykonywania
    > czynności VATowych wylatuje się z VATu, ale tu niech się mądrzejsi
    > wypowiedzą.

    Abstrahując od tego kto jest mądrzejszy :-) przepis jest taki:

    art. 14 uptu
    3. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w
    art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co
    najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie
    działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności
    gospodarczej.

    Czyli uwzględnili zawieszenie przy ostanich nowelizacjach

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-02-18 21:30:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, Liwiusz wrote:

    > (kwoty wolnej nie uwzględniam,
    > zakładam bowiem, że będzie wykorzystywana w etacie).

    Kwoty wolnej nie mozna "wykorzystać w etacie".
    Podatnik (jeśli pracuje) nie może podpisać papierka, z którego wynika
    że jest to "główne" zatrudnienie *oraz* nie uzyskuje innych dochodów
    z których płaci się zaliczki.
    A jeśli takie oświadczenie podpisał, ma obowiązek powiadomić pracodawcę
    że już rozlicza się sam.
    Niezależnie czy prowadzi się (na zasadach ogólnych) najem czy DG,
    "kwotę wolną" rozlicza się *samemu*.
    Abstrahując od nieścisłości określenia "kwota wolna" oczywiście :)

    > Jak zawiesisz działalność, to koszta powstałe w czasie zawieszenia nie są
    > KUP.

    Podstawę prawną poproszę.
    Ściślej - przepis który znosi znaczenie słów <cut & paste>
    "zachowania albo zabezpieczenia" z art.22 UoPDoOF.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-02-18 21:48:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    [...]

    Zgadzam się :)

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-02-19 13:22:35
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

[...]

    Zdrowotne to nie koszt 9atrz art 23 updof).
    Zdrotowne odlicza sie od podatku (7,75% podstawy wymiaru) - i tutaj akurat
    spokojnie mozesz zdrowotne z DG odliczyc w rozliczeniu rocznym o dpodatku
    zaplaconego z etatu (jesli z DG nie bedzi eod czego odliczac).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2009-02-19 13:27:49
    Od: Gwyn <g...@a...pl>

    SDD pisze:

    > Zdrowotne to nie koszt 9atrz art 23 updof).
    > Zdrotowne odlicza sie od podatku (7,75% podstawy wymiaru) - i tutaj akurat
    To ja znowu dopytam, bo do tej pory nie wiem - co z pozostałymi 1,25% ?

    Pytam się, bo w konstytucji napisali, że mamy bezpłatną służbę zdrowia :)

    Gwyn

  • 10. Data: 2009-02-19 13:31:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gwyn pisze:

    > To ja znowu dopytam, bo do tej pory nie wiem - co z pozostałymi 1,25% ?

    Ponosisz je ze swoich opodatkowanych pieniędzy.

    > Pytam się, bo w konstytucji napisali, że mamy bezpłatną służbę zdrowia :)

    Nic takiego nie napisali.

    --
    Liwiusz