  • 1. Data: 2009-02-17 11:07:27
    Temat: środek trwały
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Witam

    Próbował dokopać się w archiwum bo wydawało mi się że gdzieś to już
    czytałem, ale nie znalazłem, więc pytam.
    W jaki sposób powinienem ustalić wartość początkową własnego samochodu
    osobowego który chcę wciągnąć jako środek trwały do swojej 1os DG, KPiR ?
    Otóż z grubsza wiem co mówią przepisy (art. 22) z tym że u mnie jest taka
    sytuacja, że kupiłem samochód (przed założeniem DG) w cenie około połowy
    jego wartości rynkowej, ale podatek zapłaciłem od faktycznej wartości
    rynkowej i w moim US powiedzieli mi że w takim przypadku mogę teraz podać
    wartość rynkową. I sprawa się rozchodzi co to jest ta wartość rynkowa:
    średnia z ogłoszeń auto/moto? czy może jakiś eurotax?

    "Podatnicy, mogą ustalić wartość początkową składników majątku według
    stosowanych cen rynkowych tylko w sytuacji przewidzianej w art. 22g ust. 8
    ustawy, czyli: jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych przed
    dniem założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu, o których mowa w art.
    22n. Wówczas wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości
    wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen
    rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku
    poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i
    stopnia ich zużycia."

    Drugie pytanie: czy jeśli zastosuję sobie stawkę amortyzacji 40% bo wiem że
    mogę to czy również mogę szukać jeszcze jakiegoś współczynnika
    podwyższającego czy już nie?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2009-02-17 11:58:54
    Temat: Re: środek trwały
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, Piotr wrote:

    > Otóż z grubsza wiem co mówią przepisy (art. 22) z tym że u mnie jest taka
    > sytuacja, że
    > kupiłem samochód (przed założeniem DG) w cenie
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > około połowy
    > jego wartości rynkowej, ale podatek zapłaciłem od faktycznej wartości
    > rynkowej

    ...ktory podatek?
    Bo PCC to owszem - jest płacony od wartości rynkowej, a *nie* od
    wartości transakcji!

> [...]
    > dniem założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu, o których mowa w art.

    No to ustal sam ze sobą - wiesz za ile kupiłeś czy nie wiesz :D
    Bo wycena wchodzi w rachubę jak "nie można ustalić", a nie wg widzimisię.
    Z zastrzeżeniem, że jak "widzimisię" będzie niższe niż faktycznie
    przysługująca wartość, to pewnie nie będzie powodu do czepiania się
    (mimo, że "wycena rynkowa z grudnia" będzie sprzeczna z przepisami).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-02-17 12:53:14
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości:

    > ...ktory podatek?
    > Bo PCC to owszem - jest płacony od wartości rynkowej, a *nie* od
    > wartości transakcji!
    PCC 3

> [...]
    > przysługująca wartość, to pewnie nie będzie powodu do czepiania się
    > (mimo, że "wycena rynkowa z grudnia" będzie sprzeczna z przepisami).
    może źle się wyraziłem: chodzi mi o to czy mogę podać sobie sam wartość jaką
    uważam za rynkową czy muszę z eurotaxu, ponieważ jak wiadomo ta druga jest
    zazwyczaj niższa ?

    A co ze współczynnikiem podwyższajacym?
    W US usłyszałem odpowiedź "nie wiem, niech pan pyta po niedzieli w okienku
    obok" :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2009-02-18 21:21:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...]
    > może źle się wyraziłem: chodzi mi o to czy mogę podać sobie sam wartość jaką
    > uważam za rynkową czy muszę z eurotaxu, ponieważ jak wiadomo ta druga jest
    > zazwyczaj niższa ?

    Zacząłbym od tego, jak wytłumaczyć, ze się nie wie za ile się kupiło
    samochód :>
    Co do "wyceny": na ogół płacący PCC twierdzą wręcz przeciwnie (że
    wycena z "książeczki" jest zawyżona).
    IMVHO jest "jak zwykle": w razie sporu ten co wywodzi skutki prawne
    będzie musiał udowodnić.

    > A co ze współczynnikiem podwyższajacym?

    W szczegółach rozliczanie samochodu składa się z samych wyjątków,
    więc zmilczę - bo nie wiem czy tam gdzieś nie ma "z wyjątkiem
    samochodów osobowych" (i to najlepiej zapisane nie wprost, czyli
    w stylu "z wyjątkiem środków trwałych o których mowa w art...)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-02-19 13:24:54
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

> [...]

    > wycena z "książeczki" jest zawyżona).
    > IMVHO jest "jak zwykle": w razie sporu ten co wywodzi skutki prawne

    No dobra, jakoś sobie ten samochód przyjąłem, a teraz nasunęło się kolejne
    pytanie na które nie znalazłem odpowiedzi.
    Wyczytałem że można wprowadzić jako środek trwały do amortyzacji auto z
    zamiarem użytkowania go przez minimum rok.
    A co w przypadku gdy będę chciał sprzedać go przed upływem roku?
    Wystraczy jak zwrócę kwoty które odjąłem z tytułu amortyzacji? czyli dopłacę
    podatek?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2009-02-19 23:56:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Feb 2009, Piotr wrote:

    > Wyczytałem że można wprowadzić jako środek trwały do amortyzacji auto z
    > zamiarem użytkowania go przez minimum rok.
    > A co w przypadku gdy będę chciał sprzedać go przed upływem roku?

    Nic.
    Podatnik zmienia zamiar i tyle.

    > Wystraczy jak zwrócę kwoty które odjąłem z tytułu amortyzacji? czyli dopłacę
    > podatek?

    Nie.
    Bo to działa w drugą stronę: jest "zakaz zaliczenia w koszty", i to
    w razie "błędnego zamiaru" w postaci zaliczenia w KUP i *nie*
    zbycia przed upływem roku trzeba zwrócić (uwaga) *odsetki*.
    Zaliczenie "przysługujących" rat amortyzacyjnych jest niejako
    "bezwzrotne" - amortyzacja ma za zadanie podatkowo zrekompensować
    zużycie ST i tyle.
    Przy sprzedaży niezamortyzowanego ST po prostu przychód do DG,
    niezamortyzowana część w koszty i tyle.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-02-22 21:06:35
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

> [...]

    > zużycie ST i tyle.
    > Przy sprzedaży niezamortyzowanego ST po prostu przychód do DG,

    Po wizycie w US już wiem co z tym współczynnikiem: otóż jak zastosuję stawkę
    40% tzn. że zastosuję 20 i współczynnik 2.0 :)
    Wcześniej napisałeś że wycena z grudnia poprzedniego roku była by niezgodna
    z przepsiami. Dlaczego?

    No dobra, ponieważ sprawa z tym przychodem i odsetkami mi się nie uśmiecha
    postanowiłem "zjeść" dokumenty wystawione na okoliczność ŚT i amortyzacji i
    poczekać aż zmienię auto :)
    W związku z tym kolejna kwestia - kilometrówka, a konkretniej czy
    rozliczając w ten sposób mogę odliczać sobie VAT od części zamiennych i
    serwisu?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2009-02-23 09:28:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Feb 2009, Piotr wrote:

    > Wcześniej napisałeś że wycena z grudnia poprzedniego roku była by niezgodna
    > z przepsiami. Dlaczego?

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia œrodków trwałych lub ich częœci
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporzšdzenia
    wykazu, o których mowa w art. 22n, wartoœć poczštkowš tych œrodków
    przyjmuje się w wysokoœci wynikajšcej z wyceny dokonanej przez podatnika,
    z uwzględnieniem cen rynkowych œrodków trwałych tego samego rodzaju z
    grudnia roku poprzedzajšcego rok założenia ewidencji lub sporzšdzenia
    wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia.
    ---

    Jak (również) napisałem - jeśli wycena będzie niższa, niż koszt nabycia,
    to niemal na pewno nikt się nie przyczepi - bo jedynym skutkiem
    czepiania się byłoby obniżenie podatku.
    Niemniej przepis jest jasny - prawo do wyceny przysługuje jedynie
    "jeśli nie można ustalić".

    I - żeby nie było - byli tu już podatnicy, którzy twierdzili że
    dawali do WP wartość z wyceny rzeczoznawcy pojazdu kupionego "za
    100 euro" (za granicą) i że "było dobrze".
    IMVHO "było dobrze" tylko dlatego że nikt nie chciał się przyczepić,
    litera przepisu jest jasna.

    > No dobra, ponieważ sprawa z tym przychodem i odsetkami mi się nie uśmiecha

    Jakimi odsetkami?

    > postanowiłem "zjeść" dokumenty wystawione na okoliczność ŚT i amortyzacji

    A co masz darować amortyzację, skoro przysługuje...

    > W związku z tym kolejna kwestia - kilometrówka, a konkretniej czy
    > rozliczając w ten sposób mogę odliczać sobie VAT od części zamiennych
    > i serwisu?

    A może byś tak jednak do archiwum zajrzał? ;)
    Przysługuje, bo "dlaczego by nie"!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-02-23 12:41:38
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości :

    > Jakimi odsetkami?
    no pokręciłem trochę ,mea kulpa,

    > A co masz darować amortyzację, skoro przysługuje...
    no niby tak ale jak później sprzedam auto to będzie dochód w firmie i
    podatek a tego chcę uniknąć zwłaszcza że auto planuję zmienić jak
    najszybciej więc te 1 czy 2 raty amortyzacji mnie nie zbawią, przynajmniej
    tak sobie to wydumałem :)

    > A może byś tak jednak do archiwum zajrzał? ;)
    > Przysługuje, bo "dlaczego by nie"!

    a właśnie niestety mój program archiwizuje mi od 1.11.2008 i nic nie
    znalazłem w archiwum, ale już znalazłem gdzie indziej: przysługują odpisy do
    wysokości ryczałtu jaki wyniknie z kilometrówki, mam rację ?

    Dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2009-02-23 13:41:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Feb 2009, Piotr wrote:

    > a właśnie niestety mój program archiwizuje mi od 1.11.2008 i nic nie
    > znalazłem w archiwum

    http://groups.google.pl/groups/search?as_q=odliczani
    e+VAT&as_oq=kilomentr%F3wka+kilometr%F3wce+kilometr%
    F3wki&num=100&scoring=d&as_ugroup=*.podatki&safe=off

    Trzeba przyznać że google co rusz coś psuje w wyszukiwarce i w sumie
    jest coraz *gorzej* z szukaniem w newsach.
    Ale... :)

    pzdr, Gotfryd