  • 1. Data: 2013-02-12 16:06:22
    Temat: agio, straty w spółce zoo oraz kasa
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    Witam,
    mam kilka pytań dotyczących przygotowania się do rozliczania strat w
    spółce zoo. Planuję, że w pierwszym roku działalności spółka
    przyniesie około 10 tys. zł straty.

    I. Wiem, że strata może zostać pokryta z zysku z lat przyszłych
    (wymagana uchwała zgromadzenia wspólników). W jaki sposób wykazać skąd
    się wzięły pieniądze (banknoty lub cyferki w systemach bankowych) w
    spółce na pokrycie tych strat?
    II. Spółka zoo może posiadać kapitał zapasowy i rezerwowy. Najlepiej
    (?) byłoby w trakcie zakładania spółki po prostu zapłacić więcej niż
    wynosi nominalna wartość udziału i w ten sposób wnieść do spółki
    pieniądze, które byłyby neutralne podatkowo, a przeznaczone na
    regulowanie bieżących zobowiązań (usługi księgowe, wynajem biura
    itp.). Czy takie zapisy w umowie spółki rozwiążą sprawę?

    1. Kapitał zakładowy Spółki wynosi 5.000,00 zł (pięć tysięcy złotych)
    i dzieli się na 100 (sto) równych, niepodzielnych udziałów o wartości
    nominalnej 50,00 zł (pięćdziesiąt złotych) każdy.
    2. Udziały w Spółce obejmują:
    a. Wspólnik A, PESEL: _, obejmuje 94 (dziewięćdziesiąt cztery) udziały
    po cenie 150 (sto pięćdziesiąt) złotych za jeden udział o łącznej
    wartości nominalnej 4700 (cztery tysiące siedemset) złotych,
    pokrywając je w całości wkładem pieniężnym w wysokości 14100
    (czternaście tysięcy sto) złotych.
    3. Spółka może tworzyć kapitały rezerwowy i zapasowy.
    4. Na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółka może tworzyć również
    inne fundusze, w tym na pokrycie poszczególnych strat lub wydatków
    albo z przeznaczeniem na określone cele.

    III. Czy pieniądze wniesione na pokrycie kapitału zakładowego i agio
    muszą znajdować się na koncie bankowym spółki czy mogą sobie leżeć w
    kieszeni lub biurku prezesa (kasa spółki)?

    IV. Przy okazji - czy ktoś wie od czego liczona jest taksa notarialna?
    Od kapitału zakładowego (5000 zł) czy ceny nabycia udziałów (15000
    zł)?

    --
    pozdrawiam
    Bremse

  • 2. Data: 2013-02-13 00:47:43
    Temat: Re: agio, straty w spółce zoo oraz kasa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Feb 2013, Bremse wrote:

> [...]
    > (wymagana uchwała zgromadzenia wspólników). W jaki sposób wykazać skąd
    > się wzięły pieniądze (banknoty lub cyferki w systemach bankowych) w

    Wskazać skąd się wzięły.
    Jak z kapitału założycielkiego, to z niego, w czym problem?
    (znaczy wzięcie 10kzł z 5kzł kapitału jak niżej to oczywiscie
    jest problem :))
    Znaczy oprócz tego, że zejscie poniżej jakiegoś tam limitu
    wymaga uchwały wspólników AFAIR.
    Pokrycie strat jest możliwe również w wyniku zarządzenia
    dopłat (przed wspólników, znaczy zarówno zarządzają jak
    i płacą).

> [...]
    > regulowanie bieżących zobowiązań (usługi księgowe, wynajem biura
    > itp.). Czy takie zapisy w umowie spółki rozwiążą sprawę?

    Mi to wygląda jak "dopłata" właśnie, ale nie mam pojęcia czy
    może być "przewidziana z góry".

    > III. Czy pieniądze wniesione na pokrycie kapitału zakładowego i agio
    > muszą znajdować się na koncie bankowym spółki czy mogą sobie leżeć
    > w kieszeni lub biurku prezesa (kasa spółki)?

    A majątek spółki w postaci materialnej też będzie leżał na koncie
    czy może jednak stał sobie w formie sprzętu tu i ówdzie?
    Oczywiście że mogą leżeć w kasie - ale osobnym pytaniem jest
    kwestia ich zabezpieczenia. Nie wiem czy i jakie są wymagane
    kryteria zebezpieczeń dla "wiekszych" kwot, ale 5000 to co
    najwyżej wpłacicie drugi raz :> (pokrywając straty spowodowane
    własną winą)

    pzdr, Gotfryd