  • 1. Data: 2004-06-23 13:00:57
    Temat: amortyzacja samochodu uzywanego - 30 m-cy ?
    Od: "Alex" <d...@n...poczta.onet.pl>

    Zaczynam prowadzić jednoosobowa DG.

    Chciałbym od pierwszego miesiąca zacząć amortyzować swój
    samochód (używany - 5 letni). W ustawie pdof wyczytałem:

    "Art. 22j. 1. Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą
    indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych
    lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy
    wprowadzonych do ewidencji danego podatnika,
    z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż:
    [...]
    2) dla środków transportu, w tym samochodów osobowych,
    o których mowa w art. 23 ust. 3a - 30 miesięcy"

    Zatem, indywidualnie ustalam sobie stawkę na używany samochód
    osobowy na 40% więc autko zamortyzuje się właśnie w ustawowe
    30 miesięcy ? Czyli zakładając, że wartość początkowa to 21000zł
    to 21000/30=700, czyli przez kolejne 30 m-cy mogę sobie w
    koszty uzyskania przychodu wpisywać 700zł amortyzowanego
    autka ?

    Czy gdzieś w przepisach nie ma jakiś ograniczeń w stosowaniu
    tego artykułu ? I czy to, co napisałem powyżej ma sens i faktycznie
    można tak zrobić, bo niektórzy zapewniają mnie, że autko to
    amortyzować zawsze trzeba 60 m-cy...

    Poradźcie,
    Alex