  • 1. Data: 2004-06-23 09:48:06
    Temat: jeszcze raz o telepracy-kwestie podatkowe i zusowskie
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    [Z góry przepraszam za powtórzenie wątku, ale nie uzyskałam obiecanej
    odpowiedzi...Może Pan, który był skłonny pomóc zapomniał odpisać...]

    Tło: telepraca, gdy wykonujący usługę jest w
    Polsce, a zleceniodawca za granicą (poza UE). Zleceniobiorca nie prowadzi
    działalności gospodarczej, a telepraca (w formie umowy - zlecenia lub umowy
    o dzieło) jest dla niego pracą dodatkową, dorywczą (zleceniobiorca jest
    zatrudniony w Polsce na umowę o pracę w innej firmie).

    A teraz pytania:

    1. Czy płaci się podatek w Polsce, czy umowę należy w jakiś sposób
    rejestrować w polskim Urzędzie skarbowym? Myślę tu o podatku dochodowym lub
    o jakimś innym (jakim?), ale nie o VAT.

    2. Czy lepsza dla mnie w takim przypadku byłaby umowa-zlecenie czy o dzieło?

    3. Jak wygląda sprawa z rozliczeniem się z ZUSem? Czy w takich przypadkach
    muszę indywidualnie płacić jakieś
    dodatkowe składki? Z tego, co wstępnie wyczytałam na stronach ZUS, to chyba
    nie jest to obowiązkowe w przytoczonych przeze mnie okolicznosciach
    (zleceniodawca nie będący moim pracodawcą, z siedzibą za granicą, a praca
    wykonywana na umowę - zlecenie lub o dzieło w Polsce).

    4. Jakie jeszcze inne rzeczy trzeba wziąć pod uwagę, jeśli chce się pracować
    w ten sposób?

    z góry dzięki.

    pozdrowienia,

    K.