  • 1. Data: 2006-03-19 08:57:15
    Temat: art. 28 ustawy o pdof
    Od: "Kubba" <k...@i...pl>

    Witam,

    Sprzedałem mieszkanie. Wg w/w przepisu mam 14 dni na zapłacenie podatku lub
    złożenie oświadczenia o tym że w ciągu 2 lat przeznaczę przychód na cele
    mieszkaniowe.

    Akt notarialny został podpisany 3 marca 2006r. (piątek)
    Został aneksowany (podwyższenie ceny sprzedaży) 4 marca 2006 (sobota)

    Umowa została wykonana w poniedziałek 6 marca (pieniądze zostały przelane na
    moje konto i wydałem kupującemu lokal protokołem zdawczo-odbiorczym)

    Niestety z różnych przyczyn nie złożyłem od razyu oświadczenia. I mam
    problem. Do kiedy mogę złożyć oświadczenie? Tzn. Od którego momentu liczy
    się okres 14 dni? I jeśli liczy się od piątku (czyli termin upłynął 17
    marca - 2 dni temu) to czy mam jakąś opcję na odkręcenie tego -- złożenie
    jakiegoś wyjaśnienia, tłumaczenia - czy coś może mi pomóc?

    Wiem że to moje zaniedbanie, ale po prostu działo się w tym czasie mnóstwo
    innych ważnych dla mnie rzeczy i po prostu papierkowe sprawy umknęły mojej
    uwadze.

    Bardzo proszę o opinię i ewentualnie radę...

    Z góry bardzo dziękuję,

    Kuba

  • 2. Data: 2006-03-19 14:22:07
    Temat: Re: art. 28 ustawy o pdof
    Od: "Kubba" <k...@i...pl>

    Znalazłem coś takiego:

    "Warto wiedzieć też, że Ministerstwo Finansów w piśmie nr.
    PB2/MK-033-0923-4/02 skierowanym do izb, urzędów skarbowych i urzędów
    kontroli skarbowej przyznaje, że nie złożenie oświadczenia w terminie 14 dni
    od daty sprzedaży nie wyłącza możliwości zwolnienia uzyskanego przychodu z
    podatku, jeżeli podatnik w ciągu 2 lat wyda uzyskane pieniądze na cele
    mieszkaniowe.
    MF dopuszcza też objęcie zwolnieniem, kwoty wydanej np. na zakup
    nieruchomości przed zbyciem nieruchomości, której cena ma być opodatkowana,
    jeżeli wcześniej została zawarta umowa przedwstępna na zbycie tej
    nieruchomości."

    Czy to oznacza, że nie trzeba składać żadnego dokumentu? Czy ktoś może
    spotkał się już z takim przypadkiem?

    Pozdr.

    Kuba

  • 3. Data: 2006-03-19 17:14:58
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Kubba napisał(a):

    > Czy to oznacza, że nie trzeba składać żadnego dokumentu? Czy ktoś może
    > spotkał się już z takim przypadkiem?

    Jeszcze jeden cytat z powołanego pisma MF:

    "Należy zatem stwierdzić, że naruszenie art. 28 ust. 2 ustawy poprzez
    niezapłacenie podatku w terminie wynikającym z tego przepisu i niezłożenie
    oświadczenia nie pozbawia podatników możliwości skorzystania z ustawowego
    zwolnienia przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw
    majątkowych, bowiem warunki do realizacji prawa wynikającego z art. 21 ust.
    1 pkt 32 lit. a) zawarte zostały w całości w wymienionym przepisie. Zatem
    stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 28 ust. 2, nie stanowi
    przesłanki koniecznej do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia."

    Wg mnie korzystasz ze zwolnienia z art.21 ust.1 p.32, jeśli do 2 lat od dnia
    sprzedaży uzyskany przychód wydatkujesz na cele opisane w tym przepisie.

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 4. Data: 2006-03-20 10:59:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Mar 2006, Kubba wrote:

> [...]
    >
    > Umowa została wykonana w poniedziałek 6 marca (pieniądze zostały przelane na
    > moje konto i wydałem kupującemu lokal protokołem zdawczo-odbiorczym)

    Umowa została wykonana jak piszesz 3 marca. Umowa o sprzedaży :)
    Zgodnie z Kodeksem Cywilnym wydanie nieruchomości ani zapłata nie są
    elementami decydującymi o własności, przeniesienie ma miejsce w dniu
    podpisania aktu notarialnego.
    Abstrahuję od tego czy termin na złożenie oświadczenia jest krytyczny,
    ale samo zdarzenie ma miejsce jak wyżej, IMO.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-03-21 18:29:10
    Temat: [OT]Re: art. 28 ustawy o pdof
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Kubba napisał(a):
> [...]
    > złożenie oświadczenia o tym że w ciągu 2 lat przeznaczę przychód na cele

    [...]
    > Bardzo proszę o opinię i ewentualnie radę...

    A ja sę podczepię: czy tenże dochód musi być przeznaczony na własne cele
    mieszkaniowe, czy mogą być to cele mieszkaniowe dzieci?.

    p. m.