  • 1. Data: 2006-03-19 06:10:31
    Temat: Zarządzanie Wspólnotą
    Od: "Jacek Walewski" <j...@o...pl>

    Witam szanownych grupowiczów,

    Wspólnota mieszkaniowa powyżej 7 lokali ma wybrany dwuosobowy zarząd. Każdy
    z członków zarządu jest właścicielem mieszkania w tej wspólnocie, a także
    pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę u różnych pracodawców.
    Zarządzaniem nieruchomością zajmują się obydwaj członkowie zarządu,za które
    zażądali od wspólnoty wynagrodzenia.

    Teraz mam pytanie:
    Czy Wspólnota powinna zawrzeć z Zarządem umowę o zarządzanie z określeniem
    wynagrodzenia??.
    Jeżeli tak, to jaka to umowa i czy w tym przypadku dochodzą obciążenia
    ZUS-owskie?
    Za wszelkiego rodzaju podpowiedzi z góry bardzo dziękuję.
    Pozdrawiam Jacek

  • 2. Data: 2006-03-19 15:28:35
    Temat: Re: Zarządzanie Wspólnotą
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Jacek Walewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Teraz mam pytanie:
    > Czy Wspólnota powinna zawrzeć z Zarządem umowę o zarządzanie z
    > określeniem wynagrodzenia??.

    Mozna zawierac umowe, ale wystarczy chyba uchwala wspolnoty w sprawie
    wysokosci wynagrodzenia. Odwolac zarzad i tak mozna w kazdej chwili.

    > Jeżeli tak, to jaka to umowa i czy w tym przypadku dochodzą
    > obciążenia ZUS-owskie?

    Nie ma zus. Zerowe koszty uzyskania. Czlonkowie zarzadu otrzymuja na
    koniec roku PIT-8C (wspolnota nie odprowadza zaliczek i nie sklada z
    tego tytulu PIT-4). Czy otrzymujacy wynagrodzenie ma obowiazek skladac
    co miesiac PIT-53 (i odprowadzac zaliczke) to sprawa dyskusyjna, moim
    zdaniem nie i moze to doliczyc w calosci do dochodu w zeznaniu
    rocznym.

    marekz

  • 3. Data: 2006-03-20 10:53:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Mar 2006, MarekZ wrote:

    > Użytkownik "Jacek Walewski" <j...@o...pl> napisał
    >
    > Mozna zawierac umowe, ale wystarczy chyba uchwala wspolnoty w sprawie
    > wysokosci wynagrodzenia. Odwolac zarzad i tak mozna w kazdej chwili.

    Tak sobie luzem gdybam: umowa chyba by się przydała ze względów
    niepodatkowych. Żeby w razie czego istniał dowód że oni się PODJĘLI
    zarządzania, a nie że wspólnota uchwaliła a oni nic nie wiedzieli ;)

    > Nie ma zus. Zerowe koszty uzyskania.

    Hm... z czego wynika zakaz odliczania kosztów uzyskania ??
    Oczywiście zakładając że jakieś koszty *będą* (i dowody też)!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-03-21 07:27:59
    Od: "Jacek Walewski" <j...@o...pl>

    > Hm... z czego wynika zakaz odliczania kosztów uzyskania ??
    > Oczywiście zakładając że jakieś koszty *będą* (i dowody też)!

    bardzo dziękuję za dotychczasowe informacje,
    nie mogę jednak znaleźć podstaw prawnych do tego co napisał
    MarekZ.
    Proszę o podpowiedzi gdzie mam szukać??

    Pozdrawiam Jacek

  • 5. Data: 2006-03-21 09:46:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Mar 2006, Jacek Walewski wrote:

    > nie mogę jednak znaleźć podstaw prawnych do tego co napisał
    > MarekZ.
    > Proszę o podpowiedzi gdzie mam szukać??

    Zakładam że wcześniej czy później się odezwie :), niemniej szukać
    w ustawie o podatku dochodowym OF. We wspólnotę jestem zamieszany,
    ale małą i w odpłatności nie wnikałem. Więc sobi pogdybam ;)
    Idea jest taka: w Polsce mamy samoopodatkowanie.
    Do tego są wyjątki.
    Na przykład zatrudnienie (umowa o pracę) itp. często powoduje że
    zobowiązany do wypłaty staje się płatnikiem i musi odprowadzać
    zaliczki.
    Zmierzam do tego że aby mieć jasność co do choćby rzeczonych
    zaliczek (a raczej ich nieodprowadzania przez wspólnotę)
    trzeba by określić najpierw które to jest źródło przychodu
    (art.10.1.2 czy art.10.1.9) i stosownie czy art.13.7, 13.8
    czy też .9
    I później dopiero dopasowywać gdzieś od okolic art.31 czy i kto
    jest płatnikiem oraz czy i jak powinna być płacona zaliczka :)

    Jak rozumiem:
    - raczej jest to działalność wykonywana osobiście
    - nie jest to usługa
    Pozostaje rozstrzygnięcie czy to może być art.13.7 bądź 13.9
    Problemem jest iż wspólnota stanowi "inną instytucję", nie jest
    osobą prawną (choć zdolność prawną ma). Czyli pod .7 się chyba
    nie łapie.
    Czy łapie się pod "umowy o podobnych charakterze" wobec 13.9?
    Nie wiem, bo tak na pierwszy rzut oka trudno rozeznać czy
    "charakter" dotyczy zarządzania czy dotyczy przedsiębiorstwa!
    (wspólnota przedsiębiorstwem nie jest).

    W sumie całość gdybania sprowadza się do wskazania, które miejsca
    ja bym uważał za wymagające wyjaśnienia dla zrozumienia *dlaczego*
    nie ma być zaliczki i ma być PIT-8C :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-03-21 16:38:09
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0603211029340.1816@athlon>,

    > W sumie całość gdybania sprowadza się do wskazania, które miejsca
    > ja bym uważał za wymagające wyjaśnienia dla zrozumienia *dlaczego*
    > nie ma być zaliczki i ma być PIT-8C :)

    Ja bym się jeszcze na chwilę cofnął i sprawdził, czy aby obaj panowie
    mają prawo brać kasę za _zarządzanie_ wspólnotą. Bo to wcale nie jest
    takie oczywiste ;)

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 7. Data: 2006-03-21 20:28:16
    Od: "Jacek Walewski" <j...@o...pl>

    > Ja bym się jeszcze na chwilę cofnął i sprawdził, czy aby obaj panowie
    > mają prawo brać kasę za _zarządzanie_ wspólnotą. Bo to wcale nie jest
    > takie oczywiste ;)

    Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r.
    O WŁASNOŚCI LOKALI

    Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w
    szczególności:

    5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

    PS. Jestem społecznym członkiem zarządu wspólnoty od 2 lat.

    wydaje mi się ze już czas upomnieć się o pieniądze za zarządzanie.

    Pozdrawiam Jacek Walewski.

  • 8. Data: 2006-03-21 21:26:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Mar 2006, Jarek Spirydowicz wrote:

    > Ja bym się jeszcze na chwilę cofnął i sprawdził, czy aby obaj panowie
    > mają prawo brać kasę za _zarządzanie_ wspólnotą. Bo to wcale nie jest
    > takie oczywiste ;)

    Jak "prawo" miało mieć postać "uprawnienie" (bo tak rozumiem ew.
    zarzut, a jakby chodziło o prawo do wynagrodzenia to Jacek już
    się obronił) to członkowie wspólnoty dokonując zarządu NIE potrzebują
    uprawnień do usługowego zarządzania nieruchomościami (zdaje się
    nie takie proste do uzyskania) bo zarządzają *swoim* :) (to nic,
    że tylko w części swoim).
    Osoba trzecia to co innego, miałaby kłopot :), trzeba by jej sprzedać
    promil udziału jakiegoś chlewika ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-03-22 01:20:25
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    > On Tue, 21 Mar 2006, Jacek Walewski wrote:
    [...]
    > W sumie całość gdybania sprowadza się do wskazania, które miejsca
    > ja bym uważał za wymagające wyjaśnienia dla zrozumienia *dlaczego*
    > nie ma być zaliczki i ma być PIT-8C :)

    Albo stwierdzenia że nie ma takiego szczególnego przypadku a ponieważ ogólna
    zasada jest że podatek trzeba zapłacić więc stąd mamy PIT-8C i "inne
    dochody" (Art. 42a UoPDOF)

    Warto jednak rozważyć takie rozwiązanie:
    Składamy PIT-4 - kwoty wykazujemy w poz "inne dochody", płacimy zaliczki i
    nie ma problemu, że w rozliczeniu rocznym trzeba będzie dopłacać. Proszę
    zwrócić uwagę, że nie ma obowiązku składać PIT4 ale MZ można.

    Marek

  • 10. Data: 2006-03-23 11:15:38
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <dvpnl5$10b$1@news.onet.pl>,
    "Jacek Walewski" <j...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    > PS. Jestem społecznym członkiem zarządu wspólnoty od 2 lat.
    >
    > wydaje mi się ze już czas upomnieć się o pieniądze za zarządzanie.

    Uważaj na art. 28. ;)
    ("Właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od
    wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.")