  • 1. Data: 2005-07-21 13:55:05
    Temat: bezrobotny- wynajem - podatek
    Od: "Vei" <g...@g...pl>

    Witam,

    Jesli bezrobotny, zarejestrowany w UP wynajmuje komus mieszkanie (nie na cele
    DG) i placic chce podatek na zasadach ogolnych (czyli na razie 19%), to czy:
    1) musi sie wyrejestrowac z UP? Tak sie zastanawiam, bo z wynajmu bedzie mial
    dochody, ale nie bedzie to praca zawodowa.
    2) jesli wynajmuje np. studentom na cele mieszkaniowe, to nie musi zkladac
    zadnej DG? Byloby to glupie, bo musialby placic za siebie ZUS (okolo 700 zł), a
    czynsz z wynajmu to 350 zł.
    3) czy rejestrowac umowe w US? Czy po prostu co miesiac placic zaliczke na
    podatek. Jakis PIT trzeba wypelniac?

    Dzieki za odp.

  • 2. Data: 2005-07-23 09:24:18
    Temat: Re: bezrobotny- wynajem - podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Jul 2005, Vei wrote:
    [...]
    > 1) musi sie wyrejestrowac z UP?

    Nie mam pojęcia.

    > 2) jesli wynajmuje np. studentom na cele mieszkaniowe, to nie musi zkladac
    > zadnej DG?

    Nie musi.
    Wynajem jest zupełnie oddzielnym od DG źródłem przychodu.
    Oczywiście można założyć DG osiągająca przychody z najmu.

    > 3) czy rejestrowac umowe w US? Czy po prostu co miesiac placic zaliczke na
    > podatek. Jakis PIT trzeba wypelniac?

    PIT-5
    Od dochodów *osiągniętych* (istotne, bo w DG płaci się od dochodów
    NALEŻNYCH).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-07-24 19:16:40
    Od: "PAweł" <p...@w...pl>

    (...)lniac?

    > PIT-5
    > Od dochodów *osiągniętych* (istotne, bo w DG płaci się od dochodów
    > NALEŻNYCH).

    Czy znaczy to zatem, ze jesli podatnik nie osiągnął z tyt. wynajmu żadnych
    dochodów od początku trwania umowy, to nie zgłaszając jej do US nie popełnił
    wykroczenia skarbowego ( bo nie powstał obowiązek podatkowy)?

  • 4. Data: 2005-07-25 06:54:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Jul 2005, PAweł wrote:
    [...]
    > Czy znaczy to zatem, ze jesli podatnik nie osiągnął z tyt. wynajmu żadnych
    > dochodów od początku trwania umowy, to nie zgłaszając jej do US nie popełnił
    > wykroczenia skarbowego ( bo nie powstał obowiązek podatkowy)?

    Nie mam zielonego pojęcia czy umowę (wątpie) czy świadczenie (to prędzej,
    choć też wątpię) najmyu nalezy rejestrować jakoś w US.
    Sam PIT-5 na pewno składa się dopiero jak wystąpi podatek należny -
    pomijając sprzeczne opinie czy "wykazany" czy "do zapłaty".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-07-25 09:02:10
    Od: g...@g...pl

> [...]
    >  Sam PIT-5 na pewno składa się dopiero jak wystąpi podatek należny -
    > pomijając sprzeczne opinie czy "wykazany" czy "do zapłaty".

    Czyli pierwszy PIT-5 sklada sie do US w miesiacy, gdy dochod bedzie wiekszy niz
    2789 i jakies grosze (kwota wolna)?

    Pozdrawiam,
    Vei