  • 1. Data: 2005-06-16 08:29:44
    Temat: biuro rachunkowe a odpowiedzialność
    Od: "Ania" <a...@N...alpha.net.pl>

    Witam:)
    Chciałabym sie upewnić czy istnieje możliwość zlecenia przez biuro
    rachunkowe wykonywania usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych innemu
    podmiotowi bez licencji?(nie ukrywam,że dla mnie jest to dziwne,ale może
    kieruję się pokrętną logiką)..i co wtedy dzieje się z odpowiedzialnością za
    błędy ?co z polisą?Wydaje mi się,że można "zlecić"poszczególne czynności,ale
    i tak muszą one być weryfikowane przez kogoś z uprawienieniami.Poza tym czy
    DG może korzystać z usług "podwykonawcy"(IHMO nie)czy powinna podpisac
    umowę z licencjonowanym biurem.Bardzo dziękuję za wskazówki i podpowiedz
    gdzie znajdę przepisy.
    pozdrawiam
    ania

  • 2. Data: 2005-06-17 20:03:43
    Temat: Re: biuro rachunkowe a odpowiedzialność
    Od: "W.R." <w...@w...ratymirski.net>

    Dnia Thu, 16 Jun 2005 08:29:44 +0000, Ania napisał

> [...]
    > DG może korzystać z usług "podwykonawcy"(IHMO nie)czy powinna podpisac
    > umowę z licencjonowanym biurem.Bardzo dziękuję za wskazówki i podpowiedz

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2002 w sprawie
    uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
    Paragraf 2 w/w mówi, że działalność w zakresie prowadzenia ksiąg
    rachunkowych moga prowadzić tylko osoby fizyczne posiadające certyfikat
    lub spółki niemające osobowości prawnej jeśli co najmniej jeden ze
    wspólników ma papierki albo pracownicy mają uprawnienia lub osoby
    prawne, jeśli czynności wykonują pracownicy z certyfikatem.

    Dlatego biuro rachunkowe nie może zlecić komuś bez licencji,
    bo taki ktoś nie może przyjąć takiego zlecenia.

    Odpowiedzialność wobec klienta pozostaje na biurze, które przyjęło od
    niego zlecenie. Zresztą, zazwyczaj umowy (przynajmniej te, które ja
    podpisuję) zawierają zapis o zakazie "podwykonawstwa".

    Nie bardzo rozumiem pytanie "Poza tym czy
    > DG może korzystać z usług "podwykonawcy"(IHMO nie)czy powinna
    > podpisać umowę z licencjonowanym biurem."
    W firmie księgi może prowadzić jakikolwiek pracownik firmy - nawet
    sprzątaczka. A zlecenia z kimś bez uprawnień podpisać nie można
    (wtedy zleceniobiorca ryzykuje odpowiedzialnością).

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 3. Data: 2005-06-17 21:40:16
    Od: "Ania" <a...@N...alpha.net.pl>

    Użytkownik "W.R." <w...@w...ratymirski.net> napisał w
    wiadomości news:pan.2005.06.17.20.03.37.117900@wytnij.ratymirsk
    i.net...
> [...]
    >sprzątaczka. A zlecenia z kimś bez uprawnień podpisać nie można
    >(wtedy zleceniobiorca ryzykuje odpowiedzialnością).

    Witam:)dziękuję za odpowiedz i juz wyjaśniam:)Mam na myśli taki przypadek w
    którym to ,licencjonowane biuro rachunkowe zleciło jednoosobowej DG
    prowadzonej przez kogoś bez licencji prowadzenie KPiR kontrahentów( nie
    widziałam umowy -ale nie sądze by miało to znaczenie- na "chłopski " rozum
    jeśli podpiszesz umowę z chirurgiem nie znaczy ze mozesz operować:).Umowy na
    "usługi " z w/w są podpisywane przez osobę prowadzącą ową działalność(bez
    licencji),nie ukrywam iż wzbudziło to moja konsternację i zastanawiam się :
    a) czy podatnik ponosi konsekwencję związania się z takim pseudo biurem (
    powinien sprawdzic numer licencji chyba-co za czasy:(
    b) w/w fakturuje kontahentów IHMO nie ma prawa
    Coś mi się wydaje,że to bomba z opóznionym zapłonem:(
    pozdrawiam
    ania